Digibron.nl

Titel,, Auto van het jaar ten volle verdiend

Bron: Reformatorisch Dagblad
Datum: donderdag 25 maart 1982
Auteur: alle auto's die in 1981
Pagina: 7   (Auto)

Van alle auto's die in 1981 nieuw op de markt zijn gekomen, is de Renault 9 tot Auto van het jaar 1982 gekozen. Een internationale jury van 52 autojournalisten oordeelde dat de Renault 9 van alle nieuwe auto's het meest complete produkt was en de meeste tegenwaarde voor het geld bood. Een jaar lang mag de Renault 9 nu pronken met de titel „Auto van het jaar". Veel mensen zullen niet begrij:n dat juist de Renault 9 auto van

Te
et jaar is geworden. Waarom niet de nieuwe Opel Ascona, VW Polo, BMW 5-serie of de Talbot Tagora. De Renault 9 heeft uiterlijk niets sensationeels en mist met zijn klassieke ponton-carrosserie zelfs de praktische vijfde deur, die algemeen als een modern kenmerk geldt. De reden is echter dat de Renault precies past in de tijd waarin wij nu leven en waarin de De grote kofferbak vergemakkelijkt het meenemen van veel bagage.

Rover is een van de weinige merken van British Leyland, die buiten Engeland nog echt succesvol zijn. Sinds de introduktie van het nieuwe model in 1977 heeft de Rover een belangrijk deel van de markt „ver-roverd".

Het motorenprogramma, dat eerst alleen uit een grote 3500 cc achtcilinder bestond, is in de loop der tijd uitgebreid met 2600 cc en 2300 cc zescilinder motoren. In De vergrote achterruit is uitgerust met een wisser en sproeier. economie een stapje terug doet. Het autokopend publiek geeft niet meer zonder enig nadenken geld uit voor een nieuwe auto, maar kijkt bij elke gulden wat men daarvoor terug krijgt. Renault heeft hier precies op invan het jaar-verkiezing wordt ook het technische concept streng beoordeeld. Met zijn onafhankelijke wielophanging, dwars voorin geplaatste motor en voorwielaandrijving is de Renault 9 weliswaar modern, maar biedt toch geen vernieuwingen die nooit eerder zijn vertoond. De viercilinder motor is zelfs dezelfde beproefde krachtbron als ook al jaren in de Renault 5 TS en de Renault 18 TL wordt geleverd.

lUIMlITOVEST
gespeeld met een auto die uiterlijk wat ingetogen aandoet, maar veel waar voor z'n geld biedt, zuinig omspringt met de benzine en bovendien een paar snufjes heeft die hem op de concurrentie een grote voorsprong geven. Wij hebben de nieuwe Renault 9 in de alledaagse praktijk een week lang aan de tand gevoeld en zijn tot de conclusie gekomen dat de wagen de titel „Auto van het jaar" ten volle verdiend heeft.

Vernieuwing
Bij de beoordeling voor de Auto

Echt nieuw is de Renault 9 wel op het punt van het interieur, want door een heel vernuftige, nieuwe constructie van de voorstoelen ontstond er veel meer interieurruimte. Het onderstel van de voorstoelen is zo ontworpen dat de rails vlakbij elkaar konden staan onder het midden van de stoel en de voorstoelen zelf zijn van onderen rond van vorm en betrekkelijk smal.

Het resultaat hiervan is dat de passagiers die achterin zitten veel meer ruimte hebben voor hun voeten. Eventueel kunnen ze hun benen zelfs aan weerszijden van de voorstoelen helemaal uitstrekken, hoewel dit wel een enigszins vreemde zit oplevert. In ieder geval heeft men achterin veel bewegingsvrijheid en op lange ritten veel meer mogelijkheden om eens te gaan verzitten. Het is onbegrijpelijk dat de auto-industrie een dergelijke constructie van de voorstoelen niet veel eerder heeft uitgevonden.

Zitpositie

Er zit nóg een snufje aan de nieuwe Renault-stoelen, > want doordat ze van onderen rond van vorm zijn, bestaat er de mogelijkheid de hele stoel over een bepaalde hoek voor- of achterover te kantelen. Een geweldige variatie aan zitposities is hierdoor mogelijk geworden, waarbij zowel lange als korte personen hun ideale „zit" kunnen vinden.

De Renault 9 biedt in zijn prijsklasse ongetwijfeld de fijnste bestuurdersstoel. Vooral lange personen, die in kleine en middelgrote auto's altijd wat bekrompen

Vëmieuwde Rover
1982 achtte men de tijd rijp voor enkele verbeteringen en een model met 2000 cc viercilinder motor. In het najaar komt er nog een Rover Turbodiesel.

De uiterlijke vernieuwingen hebben vooral betrekking op de voor- en achterzijde van de wagen. Aan de voorzijde werd een grote spoiler onder de bumper geplaatst en van. achteren werd een veel grotere achterruit aangebracht, die is uitgerust met een wisser en sproeier. De grotere achterruit en een nieuw model bumper doen de Rover aan de achterkant veel minder lomp lijken dan eerst het geval was. In het interieur werd een nieuw dashboard gemonteerd en op de duurdere modellen werd het prachtig ouderwetse notehoutfineer weer ingevoerd.

Viercilinder

Het goedkoopste Rover-model is voortaan de Rover 2000, die is uitgerust met een viercilinder motor van 2000 cc. De prijs van deze zitten, voelen zi^h in de Renault gauw thuis. Het verstellen van de stoel gaat ook erg gemakkelijk. Tijdens de testweek vonden wij het prettig de stoel in druk stadsverkeer wat meer rechtop te zetten, terwijl we op buitenwegen de stoel voor een ontspannen houding liever wat achterover lieten kantelen.

Een nadeel van de Renault 9 is dat de kantelbare stoel op de goedkopere modellen niet standaard is en dat voor de bekleding van de stoelen veel zacht materiaal is gebruikt. Op slechte wegen zit je daardoor in de stoel gauw wat op en neer te deinen, wat een beetje een zweverig gevoel geeft. Persoonlijk hebben wij liever een harde, stevige stoel; de vering, vinden' we, moet door het onderstel van de auto gedaan worden.

Comfort

En wat die vering betreft is de Renault 9 uit zichzelf bijzonder comfortabel geveerd. Zowel grote als kleine oneffenheden in de weg worden door de auto soepeitjes glad gestreken en een heel bijzondere eigenschap van de Renault 9 is dat de auto in bochten niet gaat overhellen, zoals bij andere zacht geveerde auto's vaak het geval is. De Renault blijft in bochten mooi recht.

Ook de wegligging is goed; zowel op fraaie, gladde snelwegen als op slecht geplaveide binnenweggetjes blijft de auto prima contact wagen is vastgesteld op ƒ 30.990,-. Bij alle Rovers zijn de onderhoudskosten belangrijk verminderd doordat de 10.000 km servicebeurt is vervangen door een 20.000 km beurt.

Aan het eind van dit jaar komt Rover nog met een belangrijk nieuwtje in de vorm van een Rover Turbodiesel. De turbodiesel-motor in de Rover is echter geen eigen ontwerp van British Leyland, maar wordt gekocht van de speciale motorenfabriek FM in Italië. 9 Een grote voorspoiler bij de nieuwe Rover heeft een gunstige invloed op de luchtweerstand. Van alle nieuwe auto's die in 1981 op de markt kwamen werd de Renault 9 tot auto-van-het-jaar gekozen. met de weg houden. De koerstvastheid is uitstekend en van zijwindgevoeligheid heeft de wagen totaal geen last. De besturing gaat lekker licht en het stuurwiel ligt stevig in de hand.

De-motor in onze testwagen (de GTL) had een inhoud van 1397 cc en wist daaruit een vermogen van 43 kW te halen. Hoewel geen hypermodern ontwerp, waren de prestaties van de motor niet kinderachtig. Van O tot 100 km accelereerde onze testwagen in 15,4 seconden en de topsnelheid bedroeg 150 km/u. Daarbij bleef het benzineverbruik heel fraai binnen de perken met een gemiddelde van één liter op 13,6 kilometer.

De motor is over het algemeen ook mooi stil, maar wordt bij snel optrekken, wanneer er veel toeren gemaakt worden, wel wat rumoerig. Onze testwagen was uitgerust met vijfversnellingsbak (meerprijs ƒ425,-) waardoor het geluid ook bij hoge snelheden binnen de perken bleef, maar in de vierde versnelling werd de motor boven 100 km/u behoorlijk luidruchtig.

Conclusie

De Renault 9 is een auto die voor de bestuurder en zijn passagiers erg vriendelijk is. Veel ruimte, handig te verstellen stoelen. een fraai aangekleed interieur en een grote kofferbak veraangenamen het verblijf in de Renault. De bediening gaat eenvoudig en het manoeuvreren in de stad is door de overzichtelijke carrosserie ook geen probleem. Gezien al zijn goede eigenschappen is een prijs van ƒ 18.550,- voor de Renault 9 GTL niet teveel, en is de titel ,,Auto van het jaar" ten volle verdiend.