Digibron.nl

De nieuwe Renault 5 is ruimer en comfortabeler

Bron: Reformatorisch Dagblad
Datum: donderdag 17 januari 1985
Auteur: onze automedewerker
Pagina: 9   (Auto)

Renault heeft een nieuwe litgave van de populaire Relault 5 op de markt gebracht, lie op het eerste gezicht verazend veel lijkt op zijn vooranger. Toch is bij de nieuwe vrijwel alles nieuw; met uitondering van de motoren is een enkel onderdeeltje van iet oude model overgenolen. Wie beter kennismaakt net de nieuwe Renault 5, bemerkt dat de carrosserie veel ërodynamischer is geworlen, het interieur aanzienlijk uimer en het rijgedrag een tuk comfortabeler. De grote gelijkenis van de nieu'e Renault 5 met de oude is geeel volgens de opzet van Renault, •ant bij de ontwikkeling van het ieuwe model wilde men zoveel logelijk het karakteristieke uiterjk van de oude 5 behouden. Met at karakteristieke uiterlijk hoopt len namelijk weer dezelfde koersgroepen aan te spreken als bij et oude model het geval was, dat il zeggen voornamelijk jonge lensen en vooral ook weer veel rouwelijke verkeersdeelnemers.

Ruimer
Dat de nieuwe 5 toch totaal aners is dan zijn voorganger is voorI in het interieur goed merkbaar. 1 harde cijfers uitgedrukt is de reedte van het interieur bij de Dorstoelen met 9 cm toegenomen Ook van achteren heeft de nieu'e Renault 5 bijzonder veel gemeen iet het vorige model. en bij de achterbank zelfs met 18 cm. Vooral op de voorstoelen zijn die extra centimeters goed merkbaar; de bestuurder en de voorpassagier hebben in de nieuwe 5 aanzienlijk meer bewegingsvrijheid. Ook op de achterbank is het een

KUMfmiVI^T
stuk ruimer geworden in vergelijking met het vorige model, maar voor volwassenen is er eigenlijk toch nog een beetje te weinig hoofd- en beenruimte om helemaal lekker te kunnen zitten. Bovendien is het jammer dat Renault die achterbank niet wat makkelijker toegankelijk heeft gemaakt, want zoals het nu is, is er behoorlijk veel behendigheid voor nodig om achter de voorstoelen langs naar de achterbank te klimmen en viceversa.

Een groot pluspunt is dat het interieur er in de nieuwe Renault 5 veel aardiger uitziet dan in het vorige model. Door de toepassing van nieuwe, lichte bekledingsstoffen, nieuwe stoelen met smalle rails, gebogen zijruimten en een groot glasoppervlak ziet het interieur er ook voor het oog een stuk ruimer en aangenamer uit.

Comfortabeler

De oude Renault 5 stond al bekend als een heel comfortabel autootje, maar de nieuwe 5 doet daar nog een schepje bovenop. Wat de vering betreft behoort de nieuwe 5 tot de absolute uitblinkers in zijn klasse. Het wagentje heeft een hele prettige, soepele vering, die oneffenheden in de weg netjes opvangt en nauwelijks doorgeeft aan de inzittenden.

Het nadeel van een zachte vering is meestal dat de carrosserie in snel genomen bochten enorm gaat overhellen. Bij de nieuwe Renault 5 is dat echter beslist niet het geval; op een of andere manier hebben de Renault-ingenieurs een constructie weten te bedenken waarbij de auto wel heel soepel geveerd is, maar toch in bochten nauwelijks overhelt.

Ook de stoelen leveren een belangrijke bijdrage aan het comfort in de Renault 5. Het zijn prettige, met zachte stof beklede stoelen, die toch behoorlijk stevig gevormd zijn en veel zijdelings steun geven. Ze geven een prima zitpositie en zijn ook goed verstelbaar, al is het jammer dat ze niet kantelbaar zijn zoals met de stoelen in de Renault 9 en Renault 11 het geval is.

Motor

De nieuwe 5 is in verschillende uitvoeringen en met verschillende motoren leverbaar. Onze testwagen was van het type 5 GTL, dat met een motor van 1397 cc een van de pittigste uitvoeringen uit het programma is. Toch vielen ons de prestaties van deze motor een beetje tegen. Wij maten een acceleratie van O tot 100 km in 14,7 seconden en een topsnelheid van 155 km/u. Dat zijn redelijke, maar toch beslist geen opzienbarende cijfers. Bovendien is de motor niet erg soepel; bij lage toerentallen levert hij niet veel trekkracht. De motor is over het algemeen vrij

Het ruime en overzichtelijk ingedeelde dashboard in de nieuwe Renault 5. stil, maar wordt bij het ver doortrekken in de versnellingen wel tamelijk rumoerig.

Door allerlei aërodynamische verfijningen aan de carrosserie is volgens Renault het benzineverbruik van de nieuwe 5 bijzonder laag. Volgens Euromixberekening (het gemiddelde van de officiële cijfers bij 90 km, 120 km en in stadsverkeer) zou het gemiddelde verbruik van de GTL één liter op 17,1 kilometer moeten zijn. Tijdens onze test, waarbij wij een heel normale rijstijl aanhielden, kwamen wij echter uit op een gemiddelde van één liter op 13,3 kilometer. Dat is een stuk onzuiniger dan de fabrieksopgaven en werpt de vraag op of de consument door die „officiële cijfers" van de fabrieken niet behoorlijk voor de gek wordt gehouden.

Weggedrag

Op het weggedrag van de nieuwe Renault 5 is helemaal niets aan te merken. De auto is koersvast, nauwelijks gevoelig voor zijwind, en heeft een heel voorspelbaar bochtgedrag. Tijdens onze test merkten wij dat een kleine auto als Renault 5 zich ook heel plezierig

Grote schildbumpers voor en achter en stevige beschermplaten opzij beveiligen de nieuwe 5 tegen lichte aanrijdingsschades. gedraagt bij het rijden in de sneeuw. Dankzij de voorwielaandrijving en het lage gewicht komt het wagentje niet gauw vast te zitten en is een eventuele slip veel makkelijker in de hand te houden dan bij een grote, zware wagen.

Ten opzichte van het oude model lijkt ook de besturing en de bediening wat eenvoudiger te zijn geworden. De besturing gaat bij de nieuwe 5 plezierig licht en vergt ook bij parkeermanoeuvres geen grote inspanning. De bedieningsknoppen voor lichten, ruitewissers en dergelijke zitten goed onder handbereik en ook de versnellingspook is makkelijk bedienbaar.

De uitrusting van de 5 is zeker in de GTL-uitvoering behoorlijk compleet. Een ruitewisser op de achterruit, uitklapbare zijruitjes, halogeen koplampen en een dakantenne behoren bij de GTL tot de standaarduitrusting. Dat de 5

De Renault 5 is vooral een comfortabel autootje. vooral met het oog op vrouwelijke rijders is ontworpen blijkt onder andere uit de twee make-up spiegeltjes, zowel in de rechter als de linker zonneklep.

Erg handig bij de Renault 5 zijn de grote schildbumpers, die aanrijdingen bij een snelheid van 4 km/u zonder schade kunnen doorstaan. Handig vooral in stadsverkeer zijn ook de grote beschermplaten opzij, waardoor een lichte aanraking met een ander voertuig niet meteen een lelijke kras tot gevolg hoeft te hebben. Zeer onhandig zijn echter de lastige deurgrepen aan de buitenkant, die net als bij de oude 5 slechts met één vinger te bedienen zijn.