Digibron.nl

Kap naar beneden en rijden maar

Bron: Reformatorisch Dagblad
Datum: donderdag 24 maart 1994
Auteur: Auteur niet bekend
Pagina: 27   (Onbekend)

Het is 30 graden, de lucht is stralend blauw, we bevinden ons in het zuiden van de Sinaï en als vervoermiddel staat een Peugeot 306 Cabriolet klaar. Een ideale combinatie. Zodra we de sleutels hebben is het: kap naar beneden, instappen en rijden maar. Tijdens een rit van ruim vierhonderd kilometer zullen we uitgebreid onderzoeken hoe leuk het rijden is in deze nieuwe open auto.

Rijden zonder dak boven je hoofd is eigetilijk de puurste vorm van autorijden. Ging het in de begintijd van de auto immers ook niet zo: helemaal open? Pas na verloop van tijd is men gesloten auto's gaan maken en is de cabriolet steeds ongewoner gaan worden. Tegenwoordig ; geldt een cabriolet zelfs als heel apart, als iets buitengewoons. En door het prijskaartje dat eraan hangt wordt de open auto ook gezien als zeer luxe.

Toegegeven: rijden in een cabriolet IS luxe. Het is zelfs pure verwennerij. Want wat is er leuker dan met . je neus in de frisse lucht, je haren in Lde wind en de zon op je bol door Phet landschap te toeren? Daar kan geen gesloten auto tegenop. TJO is autorijden weer ouderwets leuk. Snelheid is daarbij helemaal niet belangrijk. Gewoon rustig rijden, met L overal om je heen de blauwe lucht. I Natuurlijk moet het wel een beetje mooi weer zijn voor het rijden in een cabrio. Maar dat is het in de Sinaï, waar Peugeot de nieuwe wagen aan de internationale autopers voorstelde, best wel. Half maart liggen de temperaturen daar rond de dertig graden. Ideaal weer om open te rijden. In een gesloten auto zou je dan al heel snel zitten te puffen en te zweten.

Stijfheid

Veel wegen zijn er niet in de Sinaï, maar over de wegen die er zijn, mag je niet klagen. Slechts hier en daar zitten er grote kuilen en gaten in de weg of is het asfalt wat minder begaanbaar door stenen die van de bergen zijn gerold of zand dat er uit de woestijn op is gewaaid. Daar kunnen we dan meteen controleren of het met de stijfheid van de nieuwe Peugeot wel snor zit. Want wie het dak van een auto zaagt, haalt direct een grote hoeveelheid stijfheid weg.

Solide

Maar Peugeot heeft natuurlijk heel wat maatregelen genomen om de wagen stevig te houden, bijvoorbeeld door diverse extra verstevigingsbalken aan te brengen. De kale carrosserie van de cabrio is zelfs 73 kg zwaarder dan de carrosserie van een gewone 306 inclusief dak. Om onaangename trillingen tegen te gaan zijn in het koetswerk twee balanceergewichten opgenomen, die in totaal 12,5 kg wegen. Ze hebben tot taak laagfrequente trillingen in de carrosserie tegen te gaan.

Tijdens het rijden merken we dan ook niets van de kwalijke eigenschappen die andere cabriolets wel eens plagen: klapperen, wringen of kraken. De 306 geeft een solide indruk. Het enige dat je je kunt afvragen is of de veiligheid wel even groot is als bij de gewone 306. Een onverhoopte koprol zal met een Cabrio waarschijnlijk slechter aflopen. Peugeot mag dan beweren dat de voorruitstijl zodanig verstevigd is dat hij de inzittenden voldoende beschermt, zonder echte rolbeugel is de veiligheid toch minder.

Dat een cabriolet maken niet een kwestie is van even het dak van een auto zagen, zie je als je de 306 Cabrio naast een gewone Peugeot 306 plaatst. Er zijn heel wat wijzigingen aangebracht. De voorruit is lager, de wielbasis korter en de achtersteven

De Peugeot 306 Cabrio is een van de fraaiste cabriolets die er momenteel op de markt zijn. een stuk langer. Dat geeft de wagen een vloeiende, maar strakke lijn. Hulde aan de Italiaanse stilist Pininfarina. Hij heeft van de 306 Cabrio een zeer fraaie cabriolet gemaakt.

Ook met de kap op is de 306 Cabrio een snoepje. Hij is elegant en sportief en toch ook weer niet zo Door Bert Mateboer opvallend dat je denkt: wat een patserauto. De kap is gemakkelijk te bedienen: aan de voorkant even twee klemmen loshalen en je kunt het hele geval zo naar achteren klappen. Meer dan twintig seconden neemt de hele operatie niet in beslag. Tegen meerprijs kun je ook elektrische bediening bestellen.

Een bekend kwaaltje van cabriolets is dat de wind bij snelheden vanaf 80 km/u behoorlijk krachtig door het haar begint te graaien. Een pet is onmisbaar en dan nog is het open rijden bij snelheden boven de 80 niet zo plezierig meer. Peugeot heeft er wel een middel tegen: een soort windscherm dat je boven de achterbank op kunt klappen. De luchtwervelingen achter de stoelen worden daardoor een stuk minder. Het scherm kost wel wat extra.

Nietpraktisch

Praktisch is de cabriolet niet bepaald. Op de achterbank is alleen ruimte voor,kleine kinderen en de kofferruimte heeft door de kapconstructie flink aan handelbaarheid moeten inleveren. En je hoort natuurlijk veel meer wind- en rijgeluiden. Ook met de kap op is de Cabrio een stuk rumoeriger dan de gewone 306. Het uitzicht rondom is dan bovendien slecht. Bij regenachtig weer is de kans groot dat het simpele plastic achterruitje binnen de kortste keren beslaat. 2i'n linnen dak is verder een uitnodiging voor vandalen: even het mes erin en je kunt gappen wat je wilt.

Zo zijn er meer negatieve dingen te noemen. Ook de prijs zal voor velen een grote hindernis zijn. Als de 306 Cabrio in mei in Nederland leverbaar wordt, zal de eenvoudigste uitvoering (met 1,8 liter motor) rond de 51.000 gulden gaan kosten. Behalve het fraaie uiterlijk is er eigenlijk maar één argument in het voordeel van de 306 Cabriolet: het rijden erin is here-, beregaaf.