Digibron.nl

Praten’ met overleden oma of oom

Bron: Reformatorisch Dagblad
Datum: dinsdag 17 september 1996
Auteur: Auteur niet bekend
Pagina: 5   (Binnenland)

DRACHTEN - Bestaat er nu wel of geen verband tussen de vondst van vier gemummificeerde babylijkjes bij de Surinamer Frits R. en het winti-geloof dat hij aanhangt? De meeste deskundigen zeggen van niet De Surinaamse predikant O. Bottenbleij, kenner van de winti-godsdienst, bevestigt echter het verband. „Het offeren van kinderen komt nog wel in Afrika voor, de bakermat van deze religie. Het is mogelijk dat deze man hiermee in aanraking is gekomen”.

Er ging een schok van ontzetting door de Nederlandse samenleving toen zaterdag bekend werd dat vier babymummies waren gevonden. Drie daarvan waren in poppen gestopt. Deze worden gebruikt in de winti-religie die de verdachte aanhangt. Frits R. pretendeert een soort verbindingspersoon (Bonoe- of Loekoeman) te zijn tussen zijn cliënten en de geesten van hun overleden familieleden.

De Surinaamse en Antillaanse gemeenschap reageerde ontzet. Aangeslagen over deze uitwas, die met ‘de Surinamer’ meteen zijn godsdienst in kwaad daglicht stelde. Deskundigen uit de Surinaamse gemeenschap verwierpen met kracht dat deze praktijken ook maar iets uit te staan hebben met de winti-godsdienst.

Bosvarkens

Ds. O. Bottenbleij, predikant van de vrije baptistengemeente in Drachten, beaamt dat de winti-godsdienst binnen de Surinaamse context niets met kinderoffers te maken heeft. „Vanaf het allereerste begin dat Afrikaanse slaven naar Suriname zijn gebracht, hebben zij gebroken met kinderoffers. Mede door de invloed van de Nederiandse heersers is men overgegaan op het offeren van kippen en (bos)varkens. Maar in Afrika is het offeren van kinderen bij sommige varianten van deze godsdienst nog in gebruik. En van dictator Papa Doe van Haïti werd gezegd dat ook hij tijdens seances van de agressieve Haïtiaanse voodoo-godsdienst kinderen offerde om zijn tegenstanders kwaad te doen”.

Het in contact komen met de voorouders is volgens de Drachtense predikant het hoofddoel van winti. Door middel van rituele dansen en muziek raken de winti-priesters in trance, waardoor zij de geesten van de voor ouders zeggen op te roepen. „2ij vertellen de mensen dat ze hen kunnen laten praten met overleden familieleden, opa, oma, oom of overgrootvader. In werkelijkheid komen er demonische machten die een verschijning laten zien of praten. Soms levert dat genezing voor het lichaam op. Maar de geestelijke gevolgen zijn funest”.

Dat ds. Bottenbleij de winti-religie afwijst, hoeft geen betoog. „In Deuteronomium 18 geeft de Heere aan dat de Kanaanieten de geesten van de doden oproepen. Het volk Israël werd gewaarschuwd deze dingen na te laten”.

Verweven

Het winti-geloof is in de gehele Surinaamse samenleving verweven. De islamitische Javanen, de hindoeïstische hindoestanen, de Rooms-Katholieke Kerk, ja zelfs de evangehsche Hernhutters lieten de voorouderverering toe.

Ds. Bottenbleij is bezorgd over de toenemende invloed van het winti-geloof in Suriname; „Toen Bouterse aan de macht kwam, heeft hij veel ruimte geschonken aan de eigenheid van de bevolking om op die manier de bevolkingsgroepen aan zich te binden. Bij de Boslandcreolen kwam toen een enorme opleving van de voorouderverering”.

Bovendien zijn de verschillende Surinaamse bevolkingsgroepen bezig met een heroriëntering op hun historische wortels. „X’e Javanen verdiepen zich in Indonesië en in de islam, de hindoestanen doen dat in India en het hindoeïsme en de creolen in Afrika en het winti-geloof’.

In Nederland is de winti-religie wat verwaterd. Zij is volgens ds. Bottenbleij vooral verweven met het lezen van horoscopen of vermengt zich met de New-Age-beweging. Verder blijkt de invloed van winti in afgeleide verschijnselen, zoals de tapoe. „JDat is een zwarte kraal die een kind bij zijn geboorte krijgt in de vorm van een hangertje, oorbel of speldje. Dat kraaltje moet bescherming bieden tegen het kwaad”. Echte winti-seances hebben alleen plaats in de besloten omgeving van de Bijlmermeer en bij hindoestanen in Den Haag. „X)aarbuiten niet”.

Klaarstomen

De Drachtense predikant vindt het jammer dat het Amsterdamse incident mogelijk de discriminatie van Surinamers doet toenemen. Maar hij toont zich bezorgder over de toenemende invloed van de winti-religie op de psychische hulpverlening in Nederland. „De Surinaamse hulpverlening geeft er een soort draai aan door winti als een culturele vorm te presenteren waarmee je Surinamers het beste kunt helpen. Zo wordt Nederland klaargestoomd de voorouderverering te accepteren”.

Maar de winti-genezing is niet echt, meent ds. Bottenbleij. „De religie geeft misschien met de ene hand de genezing van het lichaam, maar maakt ondertussen met de andere hand de psyche en de relaties van deze mens kapot. Ik ben twee weken geleden uit Suriname teruggekomen. Daar heb ik gesproken met een van de drie psychiaters die het land rijk is over de psychische gevolgen van deze godsdienst. Hij was ten einde raad. Ze kunnen alleen maar medicijnen geven”.

Echte genezing kan volgens ds. Bottenbleij alleen door het geloof in Christus. „JVlijn eigen zus was diep in het winti-geloof verstrikt geraakt. In de naam van de Heere Jezus Christus heb ik haar van de demonische geest in haar mogen bevrijden. Dat gaf echte genezing”.