Digibron.nl

KLM blijft toch lonken naar British Airways

Bron: Reformatorisch Dagblad
Datum: woensdag 20 juni 2001
Auteur: Van onze redactie economie
Pagina: 17

AMSTERDAM - KLM ziet in British Airways nog altijd de ideale partner, mits de Britten hun samenwerking met American Airlines opzeggen. De voorwaarden waarop de fusiebesprekingen vorig jaar stukliepen, staan nog loodrecht overeind.

Dat zegt KLM-topman L. van Wijk in een vraaggesprek met NRC Handelsblad van gisteren. In september liepen de onderhandelingen met de Britse vakbroeder spaak op de vele randvoorwaarden die KLM stelde. Zo moest BA van de Nederlanders de samenwerking met zijn Amerikaanse partner American Airlines opzeggen, omdat KLM al jaren samenwerkt met een eigen bondgenoot, Northwest Airlines. Het grootste struikelblok waren echter de internationale start- en landingsrechten. "Als BA via Schiphol wil vliegen, is het logisch dat wij daar wat over te vertellen hebben", verklaart Van Wijk.

KLM moet Nederlands blijven om landingsrechten in andere landen te behouden. De Britse eis de Nederlandse inbreng in de raad van commissarissen terug te brengen, kon de KLM daarom niet accepteren. BA stelt deze eisen nog. Toch daagt Van Wijk BA uit met oplossingen te komen. "British Airways zegt dat wij de ideale partner voor hen zijn. Dan moeten ze ook met concrete voorstellen komen."

Als tweede partnerkeus noemt Van Wijk Air France. Maar Van Wijk zegt dat deze optie minder goed is dan die van BA, omdat de overlap in de netwerken van beide bedrijven groter is. Dat is ongunstig. Alitalia, de Italiaanse vliegmaatschappij waarmee KLM ook al een mislukte bijna-fusiepoging achter de rug heeft, is ver weggezakt op het verlanglijstje. De Italianen behoren, wat de KLM-baas betreft, tot de categorie bedrijven met financiƫle problemen, zoals Swissair en het Belgische Sabena.

Bovendien heeft de nieuwe Alitalia-topman aangegeven de nieuwe luchthaven Malpensa niet als hub (verkeersknooppunt) te willen gebruiken. Dat was de bottleneck bij de mislukte fusiebesprekingen in 1999. KLM doet al twaalf jaar pogingen een partner te vinden. Analisten verwijten het bedrijf te kieskeurig te zijn. KLM zou als middelgrote maatschappij te hoge eisen stellen.