Digibron.nl

Concurrentie

Bron: Reformatorisch Dagblad
Datum: donderdag 2 mei 1991
Auteur: Auteur niet bekend
Pagina: 15 (Onbekend)

Het Haagse kernwinkelgebied heeft ingeboet aan regionale betekenis, omdat er concurrentie is van andere centra. Omdat een kernwinkelgebied de motor van de binnenstad is, moet die motor gesmeerd blijven lopen. Ook de aanwezigheid van vele hoogwaardige kantoren in de onmiddellijke nabijheid stelt eisen. Om daaraan te kunnen voldoen, zal een nieuwe impuls worden gegeven aan de Grote Marktstraat en omgeving.

De grootwinkelbedrijven daar zijn bereid in dit gebied vernieuwingen aan te brengen. Bij onder meer Peek & Cloppenburg, C&A en De Bijenkorf bestaan plannen voor verbouwing en/of renovatie. Op het terrein achter De Bijenkorf worden winkels met bovenwoningen gebouwd. Onder de winkels zullen parkeergarages komen.

V&D gaat zich voortaan voornamelijk toeleggen op het kernassortiment. Van de huidige twee aan elkaar grenzende winkelpanden is er een verkocht aan het Engelse Marks & Spencer. Dit bedrijf betrekt het pand in het voorjaar 1992. De bedrijfspolitiek van Marks & Spencer schijnt er op gericht te zijn in een later stadium het pand te slopen, om vervolgens op dezelfde plek een nieuw pand met een eigen Marks-&