Digibron.nl

Slecht betalende klanten voor horeca probleem

Bron: Reformatorisch Dagblad
Datum: vrijdag 19 juli 1991
Auteur: Auteur niet bekend
Pagina: 5 (Onbekend)

DEN HAAG (ANP) - Horecaondernemers nemen steeds vaker hun toevlucht tot een incassobureau om de uitstaande rekeningen alsnog te innen.

De reden is dat zij steeds meer te maken krijgen met wanbetaHng van hun klanten. Vooral bij betaling van bruilofen en grote partijen moeten zij soms lang op hun geld wachten. Dat heeft directeur R. C. den Heijer, directeur van Horecaf, de branche-organisatie van 1900 grotere horecabedrijven, gisteren verklaard.

Het bedrag van vorderingen die de incasso-afdeling van Horecaf krijgt te verwerken, is in het afgelopen jaar bijna verdubbeld van 464.100 gulden in de eerste helft van 1990 tot 780.723 gulden in de eerste zes maanden van dit jaar. aldus Den Heijer. Het aantal af te handelen vorderingen bij Horecaf nam daarbij toe van 169 tot 246. „De horeca heeft altijd wat achter gelopen in incasso-activiteit in vergelijking met de rest van het bedrijfsleven. Men wil het niet scherp spelen en blijft vriendelijk om maar geen klanten te verliezen. Maar langzaam komt er een einde aan de gewoonte in deze branche om alsmaar rekeningen te blijven sturen", aldus Den Heijer. Het zijn volgens de Horecaf-directeur zowel particulieren als bedrijven die hun rekening niet of veel te laat betalen. „Het is zeker niet afhankelijk van inkomen alleen. Voor het idee dat het bij voorbeeld vaak uitkeringsgerechtigden of mensen met een minimuminkomen zijn, die feest vieren zonder te betalen, hebben we geen cijfers".

Horeca-ondernemingen gaan er ook steeds meer toe over om van de klant een aanbetaling te vragen. „Aanvankelijk was de ondernemer bang de klant de indruk te geven dat hij niet kredietwaardig wordt geacht, maar dat verdwijnt".