Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET HUWELIJK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET HUWELIJK

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Christelijk huwelijk.

~Het „zijt vruchtbaar en vermenigvuldigt en vervult de aarde" wordt door Óod gehandhaafd. Gehandhaafd, ondanks de mens, als hij weigert de aarde te vervullen en zich wil samentrekken-^pidom Babels toren. Maar God bestuurt het in de spraakverwarring alzo, dat Zijn ordening niet wordt gebroken; dat de ontplooiing van het menselijk geslacht niet xvordt gestremd.

Maar deze ontplooiing van het menselijk geslacht had een verder doel. Hierachter ligt de vervulling van Gods welbehagen in Christus. Naar Gods eeuwig trouwverbond worden uit dat menselijk geslacht de uitverkorenen toegebracht. In de bedeling van dat genadeverbond werkt de Heere in de lijn der geslachten. Naar het vrijmachtige van zijn welbehagen werkte God in de eerste wereld in de heilige geslachtslinie. Straks werd de stroom der genade geleid in de bedding van het nageslacht van Abraham; en onder de dag des N. Testaments heet het eveneens: U komt de belofte toe en uwen kinderen." Daarom voor Gods Kerk heeft de huwelijksordinantie bijzondere betekenis. Zie clan ook de tedere zorge Gods over het huwelijk onder Zijn oude bondsvolk. Neem — één voor alle —, de roerende aanspraak in Maliachi 2 : 10—-17; hoe God daar spreekt over „de huisvrouw uws verbonds". Evenzo vinden wij het in het N. Testament. Door Paulus wordt in Efeze 5 de huwelijksverhouding tussen man en vrouw vergeleken met de band tussen Christus en Zijn gemeente.

Zoals door Christus heel het leven van Zijn kerk wordt geheiligd, zo geldt dit wel inzonderheid voor het huwelijk. Geheiligd, dat is afgezonderd. Ook het huwelijksleven van Gods Kerk behoort afgezonderd te zijn van de wereld. Haar geldt: at samenstemming heeft Christus met Belial? (2 Cor. 6:15). Doch daarover hopen v/ij nog afzonderlijk te handelen. Terecht wordt dan ook het huwelijk in het midden van de Christelijke Gemeente bevestigd. Veel en velerlei zijn dan ook in het N. Testament de vermaningen met betrekking tot de heiligheid van het huwelijk.

Neen, wij willen niet gaan in de lijn van Rome, dat van deze g o d d e l ij ke instelling een godsdienstige instelling heeft gemaakt, willende dat het huwelijk een sacrament zij, en deswege het niet door Rome's kerk gesloten huwelijk als niet rechtsgeldig erkent, en zulke gehuwden als in concubinaat levende beschouwt. Zie hoe onze vaderen, ook toen de huwelijkssluiting nog alleen door de kerk geschiedde, steeds goede correspondentie met de Overheid heeft gehouden; en nóg erkent de kerk het door de burgerlijke Overheid gesloten huwelijk.

Evenals wij hier te mijden hebben de dwaling van Rome, móeten wij ons ook vrij houden van die der wederdopers. Zij toch willen, dat voor de kerk van Christus in deze bedeling reeds alleen geestelijke verhouding gen gelden. Daarmede breken zij dus zowel de huwelijksordinantie, als die der Overheid en willen het privaatbezit afgeschaft zien. Zij rukken zich daarbij los van de Heilige Schrift en ontvangen de vergelding hunner dwaling in zich zeiven. De vruchten van de invoering dezer zogenaamde geestelijke verhoudingen zijn openbaar bij de volgelingen van Jan v. Leyden te Munster (de naaktlopers). Het ontaardt in de grofste zinnelijkheid. Hier geldt dat hun straf gereed ligt, omdat ze naar het vlees in onreine begeerlijkheden wandelen en de heerschappijen verachten; dat zij stout zijn, zichzelf behagen (d.i. zich in eigenzinnigheid losmaken van Gods Woord) en de heerlijkheden niet schromen te lasteren (2 Petr. 2 : 10). En hierin verwerpen wij de Wederdopers en andere oproerige mensen, en in het algemeen al degenen, die de Overheden en Magistraten verwerpen en de justitie omstoten willen, invoerende de gemeenschap der goederen, en verwarren de eerbaarheid, die God onder de mensen gesteld heeft (art. 36 Ned. Gel. Belijdenis).

Wij moeten dus het huwelijk zien als een Goddelijke instelling, als een algemene instelling. Wij moeten waarderen de zegen van het huwelijk, inzonderheid die van het Christelijk huwelijk en dit laatste van bijzondere betekenis achten.

In het vervolg moeten wij nu handelen van wat aan het huwelijk vooraf gaat en wat voor onze jonge mensen van zo grote betekenis is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 augustus 1947

Daniel | 8 Pagina's

HET HUWELIJK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 augustus 1947

Daniel | 8 Pagina's