Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wilt gij gezond worden?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wilt gij gezond worden?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De gezondheid van ons lichaam is heel belangrijk, maar de grootste schat is toch de geestelijke gezondheid. De Heere Jezus heeft het onmogelijke mogelijk gemaakt in het hart en het leven van de man aan wie de hemelse Medicijnmeester vroeg: „Wilt gij gezond worden?" Wat we wel weten, is dat hij al 38 jaar ziek is geweest. Hij is verlamd en kan niet lopen, alleen nog wat kruipen. Opvallend is in dit gedeelte dat de Heere Jezus duidelijk zegt dat zijn ziek-zijn verband houdt met zijn zondige leven van voorheen. Dat lezen we in vers 14: „Zondig niet meer, opdat u niet wat ergers geschiede..." Meteen vragen we ons dan af hoedanig óns leven eruitziet, want de HEERE kan de zonde niet ongestraft laten; Zijn heiligheid en majesteit verdragen dat niet. Wie Jezus' woorden ter harte neemt, wordt voorzichtig in zijn handel en wandel, m.a.w. die wordt bang om te zondigen. Deze man ligt in Bethesda. Bethesda ligt dicht bij de Schaapspoort, ook wel genoemd de schapenpoort, omdat de offerdieren door deze poort werden binnengebracht. Ook werden ze daar wel verhandeld. Daar was een vijver, een badwater. Vlakbij dat water was een soort huizen gebouwd. Zalen, staat er in vers 2. In die zalen lagen veel zieken. Bethesda betekent "huis van barmhartigheid". Het wonderlijke is dat God zich openbaart in dat badwater, want op de tijd die door de HEERE wordt bepaald, komt er een engel uit de hemel, die afdaalt in dat water. Wanneer dat gebeurt, komt het water in beroering. Op dat ogenblik is er genezing in dat water, er zit dan een genezende kracht in. Maar niemand weet het ogenblik waarop dat gebeurt. Maar... wie het eerste in die watervijver kwam, werd gezond, met welke ziekte hij/zij ook was bevangen. Telkens kon er maar één genezen worden.

De Heere Jezus gaat tussen al die zieken door. Dan blijft hij staan bij die éne. Hij ziet deze man. Hij doorziet hem en weet alles van hem. Christus gaat veel zieken voorbij. Hij gaat naar die éne, die daar! Hij vraagt: „Wilt gij gezond worden?" Wil ja af van de kwaal waarvan niemand je kan genezen? Deze door zijn eigen zonde ongelukkige man legt in vier woorden zijn hart en zondige leven open, en belijdt: „Ik heb geen mens om mij in het badwater te werpen wanneer het water beroerd wordt. Terwijl ik kom, zo daalt een ander vóór mij neder." Hier is een hulpeloos mens. Niemand zorgt voor zijn lichaam en ziel. Het is voor hem buiten hoop. Achtendertig jaar uitgezien... hij kan nauwelijks verwachten en hopen dat het met hem goed komt. Dan is het tijd voor de Heere Jezus, die het verlossende woord spreekt: „Sta op, neem uw beddeken op en wandel." Jezus' spreken en het geloven van deze man gaan samen. Deze ellendige hoort èn gelooft en?... Hij staat op en hij neemt zijn matras op en hij wandelt. Christus spreekt als de Machthebbende, de allerknapste dokter, die alles weet en alles kan.

Zie hier Gods vrij macht en soevereiniteit. Hij gaat anderen voorbij en helpt deze, misschien wel de slechtste van alle zieken. Waarom dan die éne? Het is daarom dat Christus Zichzelf openbaart, opdat de wereld zal geloven dat Hij werkelijk is: Gods Zoon! Wij zijn allen bezet met de dodelijke kwaal der zonde. Door de zonde zijn we allemaal verlamd om te leven, te handelen en te wandelen tot eer van de HEERE, onze Schepper. Via deze meditatie komt Hij tot ons allemaal en vraagt: Wilt gij gezond worden? Wie zich niet verlamd voelt door de dodelijke kwaal van de zonde, hoort ook Jezus' stem niet. Wél degene die moet belijden: Ik heb niemand die mij kan helpen. Ik heb al zo lang gebeden, maar ik krijg geen gebedsverhoring. Het is allemaal zo onmogelijk voor mij... Ik ben ook zo'n hopeloos geval. De Heere Jezus komt in de kerkdienst: Hij komt in het lezen van de Bijbel. Hij brengt beweging in dorre doodsbeenderen: Hij vraagt aan u en aan jou: Wat wilt gij, dat Ik u doen zal? Hoort dan zijn krachtige Woord en sta op uit uw/jouw verdorven leven. Zeg de wereld met zijn begeerlijkheden vaarwel. Laat je eigen ik gekruisigd worden, en wandel in de vreze des HEEREN. Wandel op het pad van Gods geboden. Laat het uw/jouw keuze zijn: Ik zet mijn treden in Uw spoor, op zondag en in de week. Ik heb er zo'n behoefte aan om naar de kerk te gaan. Ik wil zo graag naar de catechisatie, ik wil nu zo graag Gods Naam grootmaken in het midden van deze wereld. Gezond te worden naar het lichaam is rijk, maar gezond te worden naar de ziel is meer waard dan het fijnste goud op aard. Dan is het oude voorbijgegaan, en zie, het is dan allemaal nieuw geworden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1999

Terdege | 84 Pagina's

Wilt gij gezond worden?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1999

Terdege | 84 Pagina's