Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

JOZUA. BOEK VAN GODS TROUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

JOZUA. BOEK VAN GODS TROUW

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat belooft wat! Het ene boek is nog maar nauwelijks uit of het andere kan al weer aangekondigd worden. Nog niet zo lang geleden verscheen het mooie boek over de Filippenzenbrief. U hebt het inmiddels op de plank staan: Kompas voor kolonisten, door ds. P. den Butter. Uitgegeven door Den Hertog te Houten. Vorige week was het Buijten & Schipperheijn die mij een dikke envelop stuurde. Ook nu kwam er een ‘Den Butter’-boek uit. Weliswaar iets minder voornaam uitgegeven dan het eerste, maar toch ook heel verzorgd. Een paperback over het bijbelboek Jozua. Met de goed-gekozen ondertitel: Boek van Gods trouw.

Ik prijs me gelukkig dat ik een boek met bijbelstudies van de hand van ds. P. den Butter u mag aankondigen. We kennen inmiddels zijn aanpak in deze dingen. Eerbiedig luisterend naar de boodschap van de Schriften, Schrift met Schrift vergelijkend, vorsend naar verbanden die mogelijk nieuw licht op een moeilijk gedeelte werpen en altijd zoekend naar het verstaan van de geestelijk-pastorale lessen. Aan dit alles gaat vooraf de dankbare erkenning van de heilige Schrift als het gezagvolle Woord van God.

Zo is ook dit boek geschreven Trouwens, voordat het als boek uitkwam, werd het uitgesproken. Nu niet, zoals dat andere boek, tijdens een serie bijbelkringen in Middelharnis, maar hier voor de microfoon van de Evangelische Omroep. In het programma ‘De Bijbel open’, aldus het Woord vooraf.

Ik zeg u eerlijk: ik heb dit boek nog niet helemaal uitgelezen. Als excuus voer ik aan dat het zich daar ook niet zo voor leent. Ik bedoel: niet om dat i als het ware ‘in één adem’ te doen, Deze publicatie kan het best gebruikt j worden als een studieboek. Met ‘de Bijbel open’ inderdaad, de open Bijbel. ernaast. Dan dringt de boodschap van het boek Jozua het diepste door, dan hebt u ook het meeste profijt van de schatten die ds. Den Butter er voor zijn hoorders/lezers uit opdiepte. Ondertussen denk ik wel dat ik van het hele boek een indruk heb.

Om nog even op het gebruik als studieboek terug te komen: aan het slot van elk hoofdstuk - en het zijn er welgeteld drieëndertig! - is steeds een drie- a viertal gespreksvragen opgenomen. Geschikt voor persoonlijke bestudering of voor bespreking in groepen en kringen.

vrijmachtige genade

De schrijver typeert het bijbelboek Jozua, ik zei het al, als het boek van Gods trouw. In Zijn inleiding zegt hij ervan dat het daarvan op bijna elke bladzijde getuigt. Van Gods trouw en van de waarachtigheid van Zijn Woord. Ik stem het toe. De Heere had het volk beloofd dat Hij het in het beloofde land brengen zou. “Ik heb hun gekerm in Egypte land gehoord”, zo had de Heere tot Mozes gezegd. Veertig lange en moeizame woestijnjaren lagen ertussen. Tussen toen en nu. Tussen de uitleiding uit Egypte en de binnenleiding in Kanaän. Eén van de psalmisten voert al zingende als het ware de Heere sprekend in: “Veertig jaar heb ik verdriet gehad aan dit geslacht...” [Ps. 95]. Maar nochtans doet de Heere Zijn toezegging gestand. Onder leiding van Jozua, de opvolger van Mozes, ontvangt het volk het beloofde land. Het naar hem genoemde boek getuigt ervan. En daarom: boek van Gods trouw.

Het kan niet anders: dit thema komt natuurlijk ook dikwijls in deze bijbelverklaring terug. Als Jozua de opdracht en belofte krijgt, als de Heere de steden in hun hand geeft, als het verbond vernieuwd wordt, als Jozua sterven gaat, enz. “Het is trouw al wat Hij ooit beval...”

Ik zou nu enige voorbeelden kunnen aanhalen van bladzijden die me bijzonder aanspraken. Ik zal dat niet overvloedig doen. Een enkel voorbeeld slechts, om u gaande te maken zelf dit boek ter hand te nemen. Ds. Den Butter schetst de geschiedenis van Rachab de hoer als een ontroerend voorbeeld van vrijmachtige genade. Blijkens Hebreeën 11 is haar geloof een waar geloof. Inwoneres van een kanaanitische stad zijnde, lag zij onder het oordeel. Tel daarbij op het beroep dat zij uitoefende. Maar het was in háár hart dat de Heere het geloof ontstak. In dat geloof koos ze. Ze werd gehoorzaam aan de roepstem die tot haar kwam. Ik citeer enkele zinnen: “Een wonder was het, dat dit met haar gebeurde. Waarom zij? Was er dan iets dat haar deze genade waardig maakte? Nee, in haar leven was er niets. (...) Waarom dan toch zij, terwijl anderen voortgingen in hun heidens bijgeloof? Hier kan alleen gewezen worden op Gods vrijmachtige genade. En op Gods almachtige genade. Hij koos haar uit. En met Zijn genadekracht ontsloot Hij haar hart, dat van nature net zo gesloten was als dat van haar stadsgenoten” [36].

Een aangrijpend gedeelte vind ik bijvoorbeeld ook dat de geschiedenis van Achan, de dief van het aan God gewijde in Jericho, beschrijft. Het is een hoofdstuk met een groot gewicht. De ultieme ernst wordt op de lezer gelegd. Dit hoofdstuk in het boek is als een preek waarin de eeuwigheid op de harten wordt gebonden. “Er hangt over deze bladzijde van de Bijbel iets van de loden last die straks op deze wereld gaat drukken, als Christus wederkomt om te oordelen de levenden en de doden. Dan zal massaal gebeuren wat hier met deze Achan gebeurde” [87],

En dan de vragen rond Achans schuldbelijdenis. Dat lijkt toch wel een ware, een hartelijke belijdenis. Deze Achan valt toch de Heere te voet, zo lijkt het wel... Lees erover in dit boek, waarin ds. Den Butter door middel van een zorgvuldig luisteren naar Gods Woord overtuigend aantoont dat het zo niet is. Achan - ten diepste blijft hij “blind voor de ernst van wat hij gedaan heeft” [92], zoals het is met elk natuurlijk mens... getuigenis van Christus

Van Maarten Luther is bekend dat hij vooral één sleutel hanteerde tot het verstaan van de Heilige Schrift. Die sleutel was een naam, de enige Naam tot zaligheid: Christus Jezus. Met de woorden van Luther zelf: “was Christum treibet...” De vraag is: vinden we die Naam ook in het boek Jozua? Ds. Den Butter meent: op veel plaatsen. Opnieuw stem ik het hem toe. Ik wijs hier maar op één Schriftplaats en eindig daarmee deze bespreking die (en dat had u al begrepen) een opwekking is om van dit rijke boek kennis te nemen. Eén Schriftplaats. Opnieuw rond Achan. Nu zijn executie. Waar gebeurt het? In het dal Achor. Het laatste citaat nu: “Op het moment waarop Achan sterft, wordt er in het kamp in Gilgal, bij het heiligdom, een offer gebracht. En dat offer wijst, net als elk ander offer, heen naar wat er in de volheid des tijds zal gebeuren, als het Lam Gods Zich tot in de dood zal geven voor de zonden van Zijn volk. Op grond van dat offer vergeeft God. In dat offer wordt de toorn van God gestild. Door dat offer is er verzoening en vrede. (...) Sion wordt door recht verlost. In Christus zal er voor het volk des Heeren een schat van zegeningen zijn” [94],

N.a.v.: Ds. P. den Butter, Jozua. Boek van Gods trouw. Uitgeverij Buijten & Schipperheijn Motief te Amsterdam. Paperback. ISBN 90-5881-200-6. 208 pag. Prijs € 15,90.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 2005

Bewaar het pand | 12 Pagina's

JOZUA. BOEK VAN GODS TROUW

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 november 2005

Bewaar het pand | 12 Pagina's