Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De regeling van ons KERKELIJK LEVEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De regeling van ons KERKELIJK LEVEN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

(27)

In art. 67 der D.K.O. wordt gesproken over de Christelyke feestdagen. Daar is heel wat over te doen geweest. Op alle Synoden is er over gesproken en telkens ging men een stapje verder. In het begin der Hervorming waren velen fel gekant tegen de feestdagen. In Genève waren de feestdagen onder de grote invloed van Farel en Viret reeds afgeschaft. Toen later Calvijn irf Genève kwam was hij het volkomen met die afschaffing eens. Waarom waren Farel, Viret en Calvjjn zo fel tegen de Christelijke feestdagen? Vooreerst omdat de feestdagen een menselijke en niet een Goddelijke instelling waren. Vervolgens omdat zij de Zondag opzij drongen en tenslotte, omdat deze dagen dikwijls dagen waren van losbandigheid en heidense feestelijkheden. Tijdens het verblijf van Calvijn in Genève werd op de Zondag vóór het Kerstfeest over de geboorte van Christus gepreekt, maar op het Kerstfeest zelf over het onderwerp, dat dan aan de beurt was (In die tijd was het elke dag kerk.)

Ook in ons land waren de kerken tegen de Christelijke feestdagen. Op de Synpde van Dordrecht, 1574, bepaalde men, dat men met de Zondag alleen tevreden moest zijn. Wel stond deze Synode toe, dat wanneer het Kerst-, Paas-of Pinksterfeest op een Zondag of op een prediking viel, om dan over de geboorte van Christus, over de opstanding van Christus en over de uitstorting van de Heilige Geest te preken. Doch dit gold alleen voor de eerste, niet voor de tweede feestdagen.

De volgende Synode te Dordrecht, 1578, ging weer een stapje verder. Zij sprak de wenselijkheid uit, dat alleen de Zondag gevierd werd. Maar daar op gezag der overheid de eerste en tweede Kerst-, Paas-en Pinksterdagen en op sommige plaatsen Nieuwjaars-en Hemelvaartsdag onderhouden werden, moesten d6 ï)ienaren die dagen maar preken om lediggang en losbandigheid te voorkomen.

De Synode van Middelburg, 1581, bepaalde, dat de kerken bij de overheid zouden aandringen op afschaffing der feestdagen, behalve Kerstfeest en Hemelvaartsdag. Doch zou de overheid niet hiertoe over gaan, dan moesten de Dienaren die dagen maar preken om lediggang te voorkomen.

In 1586 werd op de Synode van 's-Gravenhage besloten naast de Zondag voor vast de eerste en tweede Kerst-, Paas-en Pinksterdagen te onderhouden. De andere feestdagen, Besnijdenis van Christus (Nieuwjaars-) en Hemelvaartsdag, werden in de vrijheid der kerken overgelaten.

De Synode van Dordrecht, 1618—'19 besloot de eerste en tweede Kerst-, Paas-en Pinksterdagen, maar ook de Nieuwjaars-en Hemelvaartsdag als Christelijke feestdagen te onderhouden.

De kerken hebben dus feitelijk de feestdagen „toegelaten", maar ze nooit „goedgekeurd." Dit is vooral ook gekomen, doordat de overheid zo aan de feestdagen vasthield om het volk een plezier te doen. Op die dagen werd natuurlijk niet gewerkt en daarom bepaalden de kerken, dat de Dienaars door de prediking „de onnutte en schadelijke lediggang in een heilige en profijtelijke oefening' zullen veranderen."

Nu nog iets over de Goede Vrijdag. In de oude christelijke kerk waren de Woensdag en Vrijdag vastedagen, omdat de Heere Jezus op een Woensdag door Judas verraden en op een Vrijdag door de Joden gekruist is. In 't algemeen wilden de Gereformeerden in ons land niets weten van een Goede Vrgdag, hoewel er op sommige plaatsen op Goede Vrijdag des nachts gepreekt werd. De Particuliere Synode van Gouda (1589) veroordeelde dit, ja, noemde het zelfs onstichtelijk. Een Christelijke feestdag is het dan ook nooit geworden. In de Geref. Gemeenten is het de gewoonte op Goede Vrijdag een avonddienst te houden. Tegen deze gewoonte is principieel niets in te brengen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 maart 1948

Daniel | 8 Pagina's

De regeling van ons KERKELIJK LEVEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 maart 1948

Daniel | 8 Pagina's