Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Advies op maat

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Advies op maat

Huisbezoek is persoonlijke zielszorg

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De bel gaat. Daar zijn ze. De ouderlingen. Je draalt nog wat op je kamer. Tot je moeder roept: ‘Kom je ook beneden?’ Huisbezoek.

Huisbezoek. Bij iedereen komt wel een gevoel naar boven als hij dit woord hoort. Afkeer misschien. Je wilt de confrontatie niet aan met die onvermijdelijke vraag: ‘Hoe is je verhouding tot God?’
Huisbezoek… Een golf van misselijkheid slaat door je heen. Net voordat ze komen moet je altijd van spanning naar de wc. De sfeer in de kamer. Zwijgende ouders, je broers die zich geen houding kunnen geven. En zelf? Je kunt niet makkelijk verwoorden wat er in je leeft. Laat staan in aanwezigheid van het hele gezin.
Huisbezoek… Stond de naam van jullie gezin maar weer in de kerkbode. Zo graag zou je eens zeggen wat er in je leeft. De kerkdienst is geen verplichting meer voor je.
En de Bijbel is je dagelijks brood geworden. Maar is de Heere Jezus ook voor jou gekomen? Je weet het niet. Dat zou je zo graag eens aan de ouderlingen voorleggen.

Doel en inhoud
Huisbezoek. Wat is het doel van zo’n bezoek? Huisbezoek gaat over de vraag of er in je leven vruchten op de prediking zijn. Het is de bedoeling dat jij voor Christus gewonnen wordt. Dat je als een zondaar aan Jezus’ voeten terecht komt en daar hoort dat er vergeving is. Het doel is ook dat je door het geloof als kind van God gaat leven. Dat je op God gaat lijken. Dat jij vriendelijk wordt, zoals Hij vriendelijk is. Dat jij heilig wilt leven, ver van onreinheid en oneerlijkheid, zoals God heilig is. Dat je nederig en zachtmoedig wordt, zoals de Heere Jezus dat is.
Het gesprek moet gaan over “de betekenis en doorleving van het Woord van God in het persoonlijk leven,” aldus ds. G.J. van Aalst in zijn boek over huisbezoek.
Concreet betekent dit, dat als de Bijbel de mens als zondaar tekent, tijdens het huisbezoek gevraagd zal worden of je dit inderdaad met schaamte moet belijden. En als de inhoud van het Evangelie is Jezus Christus en Die gekruisigd, zullen de ouderlingen peilen of je met je zonde en schuld naar het kruis van de Heere Jezus bent gevlucht. Als Gods Woord ten slotte zegt: Zijt heilig, want Ik ben heilig, zal het gesprek er over gaan of je je leven probeert in te richten naar Gods wil.

Richtingaanwijzer
Als de ouderlingen goed geluisterd hebben en jij je hebt kunnen uitspreken, zullen ze kunnen inschatten hoe je situatie is ten opzichte van de Heere. Ze zullen je als evangelist uit De Christenreis de weg wijzen. Loop je nog onbekommerd op de brede weg, dan klinkt het vermaan: ‘Vliedt de toekomende toorn!’ Voel je je echter onrustig.
Probeer je goede boeken te lezen.
Maar vind je geen vrede, dan zal de Bijbel opengaan bij Romeinen 5: 1. Daar staat: Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus. De ouderlingen zullen erop wijzen dat je nooit door iets goeds te doen, vrede zult krijgen.
Vrede vind je in Jezus’ gerechtigheid.
Heb je Christus mogen omhelzen, maar moet je belijden zo vaak een afkerig hart in je te vinden dat geen lust heeft tot Gods dienst? Maar houd je het tegelijkertijd in de afkering van Hem toch niet uit, dan wijst Romeinen 7: 19 je de weg: Want het goede, dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Of Jakobus 4: 7 Wederstaat de duivel, en hij zal van u vlieden! Zo kan het huisbezoek grote vrucht afwerpen. Vrucht van bekering en geloof. Tot Gods eer en jouw zaligheid.

ds. G.J. van Aalst, Vanavond komen ze. Gedachten over huisbezoek (Apeldoorn: De Banier 2010).

---
“Mooiste vraag”
Ouderling J.H. Mauritz uit Woerden is al heel wat keren op huisbezoek geweest. “Huisbezoek in het gezin is belangrijk en heeft voor elk gezinslid een persoonlijke spits. Jonge kinderen geven vaak mooie antwoorden. Tieners zijn meestal wat terughoudender. Het valt mij op dat ze wel goed luisteren. En als vader of moeder, een oudere broer of zus iets vertelt, dan ontgaat hen dat niet. Belangrijk dat ze merken dat de ambtsdrager echt belangstelling voor hen heeft. En heel persoonlijk een goed woord van de Heere aan hun hart legt.”

Vinden jongeren persoonlijk huisbezoek fijner?
“De helft van de jongeren vindt het moeilijk om in het gezin iets persoonlijks te zeggen of vragen te stellen. Op de vraag of persoonlijk huisbezoek een oplossing zou zijn, reageerde drie kwart van de jongelui terughoudend. In je eentje naar de dominee of een ouderling voor een gesprek?”

Welke vraag zou u jongeren willen stellen in 2011?
“De mooiste vraag die een ambtsdrager in 2011 kan stellen is: Zou jij de Heere wel willen dienen? Ik denk aan het antwoord van een meisje van vijftien dat na enige aarzeling ‘ja’ zei. En toen ik vroeg waarom ze dat wilde, was haar antwoord: ‘Ik zie bij mijn moeder dat het goed is om de Heere te dienen’.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 maart 2011

Daniel | 36 Pagina's

Advies op maat

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 maart 2011

Daniel | 36 Pagina's