Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hemelvaart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hemelvaart

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het geschiedde als Hij hen zegende, dat Hij van hen scheidde, en werd opgenomen in de hemel. (Luc. 24 : 51.)

Nog enkele dagen, en het is weer Hemelvaartsdag. Onwillekeurig verwijlen onze gedachten bij de discipelen, die getuigen zijn geweest van de verhoging van hun Meester.

Wat een aangrijpend ogenblik voor de jongeren des Heeren. De Heere gaat van hen heen. Lange tijd hebben ze met Hem mogen omgaan hier op aarde. Zeker, na Zijn opstanding was de verhouding wel gewijzigd. Toen was er niet meer die omgang met Hem die ze gewoon waren voor Zijn sterven, maar dan toch, ze zagen Hem. Maar nu, nu gaat Hij heen. Ze zullen Hem niet meer zien. Hij had het hun toch gezegd: „Het is U nut, dat ik heenga, anders kan de Trooster tot U niet komen." Toch zijn ook de gedragingen der discipelen zo geheel anders dan voordien. Toen was er dat onmiddellijke tegenwoordig zijn met Hem en smaakten ze Zijn zoete vertroostingen. Nu mogen ze Hem door genade laten gaan, in de verblijdende wetenschap dat het nodig is, en Hij verlaat ze niet zonder zegen.

O, welk een troostvolle ure. De Middelaar zegent Zijn jongeren. Laat toch Gods volk er bij leven dat de Heere Jezus niet zonder zegen de hemel is in gegaan. Die zegen is de zegen des verbonds waarin Hij de discipelen de vertroostingen geeft van Zijn Middelaarsheerlijkheid. Die zegen is alleen voor hen, voor wien Hij de dood inging en de gerechtigheid verwierf. Met die gerechtigheid gaat Hij ten hemel in om voor het aangezicht des Vaders te verschijnen Zijn volk ten goede. Die zegen van Christus is volkomen. Gods volk is gezegend en het zal gezegend ziin. Zij zijn de beminden des Vaders en de gekochten met Zijn bloed.

Zeker het was aangenaam te verkeren in dat gestaltelijke leven en des Heeren uitlatingen Zijner gunst te smaken, maar het is profijtelijker dat Hij heen gaat, want de hemel moet geopend, en de plaats bereid voor Zijn gunstgenoten. Hij scheidde van hen, zo staat er. Ze zagen het, dat Hij opgenomen werd. Hij werd opgenomen. Het was dus een daad van een ander, hetwelk Hem werd aangedaan.

De Vader verhoogde Hem, Die een weinig minder dan de engelen geworden was. Het was het Goddelijke recht dat verheerlijkt werd in de verhoging van de Middelaar. Aan dat recht had Hij voldaan in Zijn vernedering.

Nu ontving Hij het loon en naar datzelfde recht verkreeg Hij heerlijkheid. De hemel was gesloten, en wordt voor Christus geopend omdat Hij des Heeren deugden verheerlijkte. O daarin ligt de zalige troost voor Gods volk dat ze niet door een achterdeur de hemel worden binnengesmokkeld, maar naar het heerlijke recht des Heeren waardoor ze hebben gezongen: „Ontsluit, ontsluit, voor mijne schreden; De poorten der gerechtigheid." O volk van God, dat onze ziele zich verblijde in dat grote heil. Ja zo volkomen is de zekerheid van de zalige ingang in de hemel, dat Gods knecht heeft betuigd in Efez. 2: „en heeft ons mede gezet in de hemel." De plaats is bereid, en als straks Gods Raad is uitgediend, dan is de ingang in heerlijkheid verzekerd in Hem, Die voorging. O dat we leven mochten door dat dierbare geloof. De vastigheid der zaligheid ligt alleen in die verhoogde Zaligmaker en kan niet ongedaan worden gemaakt. Hij werd opgenomen in de hemel. Hij scheidde wel, maar naar Zijn Godheid, genade en majesteit wijkt Hij nimmermeer van ons.

Hoe donker de weg moge zijn, Hij is voorgegaan en staat er Borg voor dat Hij al Zijn volk eens tot Zich hemen zal. Dat Gt> ds lieve volk moed scheppe in de bange strijd hier beneden, want eens zal de zonde een einde nemen en de duivel ophouden met plagen, want het Hoofd is voorgegaan en heeft de ingang in de hemel verkregen en dat deed Hij om plaats te maken voor U, o zuchtende ziel. Onze hope moge op Hem gegrond zijn in alle droefenis en vervolging, want Hij laat niet varen het werk Zijner handen. O onbekeerden van hart, bedenk het toch hoe vreselijk het is geen deel aan Hem te hebben. De Heere opene Uw ogen voor de nare jammerstaat waarin ge verkeert van nature, opdat ge begiftigd moogt worden met een honger en dorst naar Hem en Zijne gerechtigheid. De hemel is gesloten en straks blijft hij gesloten als ge de eeuwigheid moet ingaan, en ge geen deel hebt aan Hem, Die is voorgegaan*

Dat Gods volk zich verblijde in hun Koning. Het kro-

ningsfeest van de Middelaar is reden tot grote blijdschap voor al Gods volk. Hij is aangenomen, en de hemel voor Hem geopend naar gerechtigheid. O dat onze ziele zich verblijde in deze Koning die met zoveel eer gekroond, straks al Zijn volk tot Zich nemen zal. Het 9 moge door vele verdrukkingen ingaan, maar dan toch ingaan om dan altijd bij de Heere te zijn. De Heere trooste ons met de ingang van Hem die in alles de eerste is. Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 mei 1949

Daniel | 8 Pagina's

Hemelvaart

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 mei 1949

Daniel | 8 Pagina's