Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE BEKERING (9)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE BEKERING (9)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De lankmoedigheid van God in het voltrekken van het oordeel over goddelozen en bozen wordt vaak misbruikt door zondaren. Zij komen ertoe om steeds meer kwaad te doen en al erger te zondigen Maar dit zal niet straffeloos plaatsvinden. Het vonnis zal wel terdege komen De rijke man had er ook niet op gerekend dat de Heere hem ter verantwoording zou roepen. Maar God heeft hem geoordeeld.

Waarom misbruiken zondaren het uitstel?

Als de Heere Zijn bedreigingen niet uitvoert tegen zondaren denken zij dat hen geen kwaad zal overkomen. Zij menen dat zij rustig voort kunnen blijven gaan met hun levenswijze. Toch zal het oordeel komen. Het uitstel van het oordeel wordt ook misbruikt om zich over te kunnen geven aan zondige begeerten. Zulke zondaren geven niet om een rein geweten. Zij begeren hun gevoelens te bevredigen. Zo wilde de rijke man eten, drinken en vrolijk zijn. Hij dacht niet aan het ene nodige. Hij dacht niet aan het moment van verantwoording. Zo wordt de levenstijd door velen misbruikt. Zo worden de krachten verspild. Men gaat op in de dingen van beneden om er uiteindelijk in ten onder te gaan. Zondaren gebruiken het uitstel om onbeschaamd door te kunnen gaan met zondigen. Voorspoed is op hun levensweg. We lezen daarvan in Psalm 73. Gods kinderen hebben vaak tegenspoed, goddelozen genieten vaak voorspoed. Goddeloze mensen gebruiken het uitstel ook om God en alles wat heilig is te verachten. De goddelozen kennen geen liefde tot God. Hooguit is er een slaafse vrees voor Zijn toorn. Maar als de oordelen niet komen, wordt deze slaafse vrees al minder. Zondaren gebruiken Gods geduld om meer en meer te zondigen. De ene zonde brengt de andere zonde met zich mee. Het uitstel wordt ook misbruikt om des te vuriger te zondigen. Hoe meer voedsel je aan zondige begeerten geeft, hoe meer zij zich ontwikkelen, hoe sterker zij worden. Tenslotte wordt het uitstel misbruikt tot onverbeterlijkheid en hardnekkigheid in de zonden. Er wordt niet meer geluisterd naar waarschuwende woorden. Men went zo aan de waarschuwingen dat zij geen enkele indruk meer maken. Goddelozen misbruiken Gods geduld omdat de zonden in hen heersen. Als er geen vrees is voor het oordeel is er geen rem in het kwade. Zondaren begrijpen niet dat God geduld betoont opdat zij tot bekering zouden komen. Zondaren denken dat uitstel van het oordeel betekent dat hun wegen worden goedgekeurd of dat de toorn van de Heere niet zo heel erg zal zijn. We lezen op blz. 295 “Vanwege hun voorspoed in hun zonden kunnen zij zich niet indenken dat Hij zo heel erg vertoornd is vanwege hun zonden.” Mensen die beheerst worden door hun begeerten wensen dat er geen God zou zijn, dan zou er ook geen oordeel zijn. Satan en het boze hart spannen samen om het uitstel van het oordeel van God te misbruiken.

Lessen

Wees niet verrast over het feit dat zondaren die maar voortleven in de zonde niet direct getroffen worden door Gods oordelen. Dat is immers geen vreemde zaak. De Bijbel laat ons dit immers ook zien. Tegenspoed herinnert aan zonden die bedreven zijn. Wie voortgaat met zondigen, wie het geduld van God misbruikt, zal ondervinden dat de afrekening al groter wordt. De natuur van de mens is zeer verdorven. De mens is zo zondig dat hij het uitstel van de straf misbruikt. Pas er voor op Gods geduld, lankmoedigheid en verdraagzaamheid niet te misbruiken voor een leven in losbandigheid. Wie Gods geduld misbruikt doet net alsof hij de toorn van God niet heeft verdiend. Wie voorspoed heeft kan er gemakkelijk toe komen op anderen neer te zien die veel tegenspoed ondervinden. Wie Gods geduld misbruikt, misbruikt Gods goede gaven in de schepping om zondige begeerten te bevredigen. Wie Gods geduld misbruikt eert God niet als Heere en Koning. Besef van alles wat u hebt dat u dat van God hebt ontvangen. Niet als eigendom, maar als leengoed. De Heere is het waard dat Hij daarom geloofd en geprezen wordt. Ondankbaarheid voor de zaken die de Heere geeft is een erge zonde. We lezen op blz. 299 “Hoe meer God hen overlaadt met zegeningen, hoe meer zij Hem overladen met hun beledigingen.” Het is ronduit godslasterlijk als mensen zouden zeggen dat zij bewaard worden om allerlei gruwelen te doen. Dan wordt het uitstel van Gods toorn en de betoning van Zijn goedheid misbruikt tot losbandigheid. Zondaren die Gods geduld misbruiken maken geen ernst met de bedreigingen die in Gods Woord worden aangetroffen. Het misbruik van Gods geduld is gevaarlijk. De zonden zijn als een stroom: hoe verder zij gaat, hoe dieper zij wordt. Een ziekte die lange tijd niet bestreden wordt, is moeilijker te genezen dan een pas begonnen kwaal. We lezen op blz. 300 “Lang misbruikt geduld zal op z’n best gebroken benen geven. Als u gered wordt, zal het zijn als door vuur. Op z’n best wordt u rijp gemaakt voor een bitter berouw. Hoe losbandiger en wellustiger iemand is in zijn onbekeerde staat, hoe meer schrik en hevige pijnen hij zal ondervinden in de wedergeboorte. Manasse en Paulus zijn daar getuigen van.” Hoe dan ook, er komt een einde aan Gods geduld. De Heere zal u oordelen. De rijke man ondervond dat dit heel plotseling kon gebeuren. Denk ook aan de zondvloed die gekomen is. Hoe langer het vonnis is uitgesteld, hoe zwaarder de straf zal zijn.

Voltrekking van het vonnis

We lezen in Prediker 12:14 Want God zal ieder werk in het gericht brengen, met al wat verborgen is, hetzij goed, of hetzij kwaad. De rechtvaardige God vergeet geen enkele zonde die door onboetvaardige mensen is bedreven. Het misbruik van de genadetijd en de zegeningen die de Heere gaf zullen het oordeel verzwaren. Al wat misdaan is zal aangerekend worden. In dit leven probeert men de zonden te bedekken of te vergoelijken. In de dag van het oordeel zal dit alles ophouden. Geen zonde zal ontkend kunnen worden. Agag dacht dat de bitterheid van de dood was geweken, maar hij werd door Samuël in stukken gehouwen. De straf zal evenredig zijn aan de zonden. De genadedeur zal een keer gesloten worden. De Heere zal voor Zijn gericht dagen. Daar zal geen ontkomen aan zijn. Zondaren zal het zwijgen worden opgelegd. We lezen op blz. 306 Zij die genade versmaden wanneer het genadetijd is, zullen geen genade ontvangen als Gods tijd voorbij is en hun tijd gekomen is. Wie altijd maar heeft doorgezondigd, zal de eeuwige straf ondervinden. Er zal op het laatste moment geen gratie verleend worden. De werken van Gods voorzienigheid tonen Gods toorn over de zonde. Denk bijvoorbeeld aan de zondvloed. De Heere gebruikte het water om Zijn toorn ten uitvoer te brengen. Tot verlossing van Gods kerk heeft Christus de toorn van God gedragen. In de zending van Zijn Zoon naar deze aarde toont de Vader Zijn liefde tot de wet. Het vonnis zal voltrokken worden, want de Heere doet wat Hij zegt. Mensen kunnen onrechtvaardige rechters zijn, maar de Heere niet. De Heere haat de zonde, geeft voor een tijd uitstel van het oordeel, maar uiteindelijk straft Hij het kwade. De farao, die voortging met zondigen, werd geoordeeld. Zo zal het met alle hardnekkige zondaren gaan. Goddelozen moeten niet denken dat hun zonden nooit bestraft zullen worden. Het oordeel komt zeker. Het is nu nog de genadetijd. Bekering is nu nog mogelijk. Laat u niet misleiden door het feit dat andere zondaren voorspoed hebben. Laat u dat niet stijven in uw zondige levenswandel. Het einde van de goddelozen zal ontstellend zijn. Neem ter harte wat de Heere zegt in Zijn Woord: Zoekt den HEERE terwijl Hij te vinden is, roept Hem aan terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk (Jesaja 55: 6 en 7). Voor Gods kinderen zal er geen veroordeling komen. Christus is in hun plaats geoordeeld. Christus heeft betaald voor al hun zonden. Christus heeft hen het wonder van de wedergeboorte geschonken en het wonder van de waarachtige bekering. Ziet u dat het de goddelozen goed gaat? Laat u niet ontmoedigen door de voorspoed van de goddelozen. Het oordeel zal over hen komen. We besluiten met de laatste woorden van het boek: Weet dat God een heilig, jaloers God is. De weg van zonden is gevaarlijk en aan het einde daarvan zal er geen vrede zijn. Laten we ons voorbereiden om onze God te ontmoeten in de weg van Zijn oordelen. Hoewel Gods oordelen tegen ons land langzaam komen, zijn Zijn oordelen zeker, maar ook vreselijk. Hoe vaak al heeft Hij de aarde onder onze voeten laten beven, hoe vaak heeft Hij Zijn toorn al laten zien!

N.a.v. Berouw, Thomas Boston, gebonden, 312 blz.,21,90, Uitgeverij De Banier, Utrecht, ISBN 978-90-336-0725-7

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 oktober 2007

Bewaar het pand | 12 Pagina's

DE BEKERING (9)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 oktober 2007

Bewaar het pand | 12 Pagina's