Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE­ PROEFDE TROUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE­ PROEFDE TROUW

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

J. v. d. Graaf, (eindred.), BE­ PROEFDE TROUW, 354 blz., geb., ƒ 47, 50 uitg. mij J. H. Kok, Kampen, 1981.

Bovenstaand werk is verschenen ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Gereformeerde Bond. Hiermede zet zich een traditie voort: ook in 1931 en in 1956 verscheen een gedenkboek, waarin het gesprokene op de bijzondere jaarvergaderingen en overzichten van de geschiedenis van de Bond werden opgenomen.

De herdenkingsbundel van 1981 heeft een enigszins andere opzet. Op verschillende aspecten in hun betekenis in verleden en heden wordt ingegaan. C. Graafland opent de rij met: Hoe en waarom kwam de Gereformeerde Bond rond de eeuwisseling op? De Ger. Bond moet gezien worden in piëtistische traditie, die vanuit de Nadere Reformatie via de negentiende eeuw is overgegaan naar onze eeuw en o.a. binnen de Ger. Bond nog voortduurt tot op heden. De Ger. Bond is van den beginne georiënteerd op Dordt. Ook de D. K. O. en de Dordtse liturgie worden hierbij betrokken. De oprichting van de Bond is zonder de Doleantie niet te denken. Naast het piëtistische element gaf het Kuyperiaanse denken de boventoon aan. Hier komt ook de verhouding tot de confes­ sionelen, Kohlbruggianen en Ethischen aan de orde.

Exalto schrijft over De visie op de kerk. De invloed van enige prominenten wordt hier besproken: H. Visscher, J. Severijn, I. Kievit, J. G. Woelderink, M. Jongebreur. 'De Ger. Bond is zijn weg gegaan minder zelfverzekerd dan men misschien wel eens denkt. Het is een gedurig leven in conflicten. Maar niet zonder zegen.' Eén van de grote vragen die tot divergerende opvattingen leidde was de betekenis van het Verbond. En zeker niet minder de praktische 'kerkpolitiek'.

A. Van Brummelen geeft het geestelijke leven van de Ger. Bond weer aan de hand van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, uitgaande van art. 9.

Het artikel van C. den Boer (Gereorganiseerde kerk - een gereformeerde kerk? ) gaat uitvoerig in op de strijd om kerkherstel in deze eeuw. Hij betoogt dat de stelling van Hoedemaker:

Reformatie door reorganisatie omkeerbaar is; Reorganisatie door reformatie. Liever zou hij beide stellingen in één adem noemen.

Van der Graaf, (De Ger. Bond en de politiek), wijst er op dat de Bond wat de leiding betreft van huis uit zich nauw aansloot bij Kuypers visie. Ook de politieke verhoudingen leidden tot velerlei spanningen in de Bond. In den brede schrijft hij over art. 36 N.G.B. Ook over Visschers houding ten aanzien van het nationaal-socialisme ('een zwarte bladzijde, ' zo lezen we hier). Een stuk politieke geschiedenis wordt hier opgehaald. Aan de orde komt het herderlijke schrijven Christen zijn in de Nederlandse samenleving (1955) en de vele reacties daarop vanuit de Ger. Bond. Participatie in het politieke gebeuren is onopgeefbaar. Hier ligt grote verantwoordelijkheid.

In De Ger. Bond met het oog op de

toekomst zegt J. Maasland dat de plaats van de Ger. Bond in het geheel van de kerk in de toekomst er niet eenvoudiger op worden zal. Hij wijst op de noodzaak van onderlinge saamhorigheid en geestelijke verbondenheid.

Het is een sympathieke gedachte geweest om enige buitenstaanders te vragen een kort artikel te schrijven in dit gedenkboek. Aan dit verzoek gaven gevolg: J. H. Velema, M. Dankers, K. Runia en M. Groenenberg.

Dankbaar ben ik voor de Epiloog van de hand van de voorzitter van de Bond: Er is reden voor verootmoediging en reden voor dankbaarheid. Het is deze toon die vele malen in de artikelen doorklinkt. Ook de donkere en trieste dingen zijn niet verzwegen. Persoonlijke irritaties en misverstanden hebben soms geleid tot niet te overbruggen kloven. Ergens in het boek wordt over persoonlijke motieven geschreven. Dit boek is meer dan een kroniek, het is ook geen zelfverdediging en zelfrechtvaardiging, wel een publieke zelfverantwoording. Tegenover jezelf eerlijk te zijn is verre van gemakkelijk. Dat is wel de bedoeling hier en dat is van grote betekenis. Een publicatie als dit gedenkboek bracht vele herinneringen boven. Van dichtbij heb ik vele jaren meegeleefd en meegewerkt. Ik denk aan de jaarvergadering van 1931; ik las nog eens het harde woord van Visscher, en het gepeperde antwoord van Van Grieken en de opvallende toespraak van Noordtzij. Ik denk aan Visschers colleges over Calvijn met dankbaarheid en eerbied; het is als waart zijn geest rond in dit boek. En ik vraag mij af: Was deze 'man van singuliere gaven en van singuliere gebreken' toch een gefrustreerd man? Maar ik schrijf geen memoires, al lijkt het of ik ermee begin.

H.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

Theologia Reformata | 338 Pagina's

DE­ PROEFDE TROUW

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

Theologia Reformata | 338 Pagina's