Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vraag van jongere...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vraag van jongere...

Doop is Bijbelse boodschap in een notendop. Wat heb ik aan mijn doop als ik twijfel of vergeving van mijn zonden mogelijk is?

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op de bassischool legde de meester breuksommen uit. Ik vond breuken best moeilijk. Je had bijvoorbeeld de som: Wat is meer, 1/3 of 1/9? De meester tekende op het bord twee taarten en verdeelde de ene taart in drie en de andere in negen stukken. Welk stuk is het grootst? Die tekening op het bord hielp mij het te begrijpen. Ik zag dat 1/3 meer is dan 1/9. Met een tekening kun je soms meer duidelijk maken dan met 100 woorden. De doop is een zichtbare preek. Het is een tekening van wat God ons in de Bijbel zegt. De doop is de boodschap van de Bijbel in een notendop.

Misschien zit jij ermee of er voor jou wel vergeving is. En begrijpelijk, wanneer je beseft hoe erg zonde is tegenover God. Je zonde is als het ware een klap in Gods gezicht. Ontzettend. Toch hoef je er niet over in te zitten of er bij de Heere vergeving is. In de Bijbel, het boek dat Hij Zelf geschreven en aan ons gegeven heeft, maakt God bekend dat er bij Hem vergeving is. David zingt in Psalm 86 dat God goed is en graag vergeeft en van grote goedertierenheid voor allen die Hem aanroepen (vers 5). Wat denk je: Zou God jou teleurstellen? Je zou de eerste zijn.

Johannes doopte. Zijn doop had alles met die vergevende liefde van God te maken. Hij was dopende in de woestijn en predikende de doop der bekering tot vergeving van zonde (Markus 1:4). De kanttekening van de Statenvertaling schrijft daarvan: De doop wordt zo genoemd omdat hij bediend werd aan degenen die hun zonden beleden en bekering beloofden, en om hun een teken en verzegeling te wezen dat hun zonden door God om Christus’ wil vergeven waren.

Johannes had er zijn bijnaam aan te danken. Hij preekte. En er kwamen mensen tot berouw. Ze beloofden bekering en geloofden in Christus. Toen mocht Johannes namens God zeggen: Je zonden zijn je vergeven. Dat voelden niet allen op dat moment in hun hart. Toch waren hun zonden vergeven. Dat mocht Johannes, dat mogen alle dominees zeggen, tegen hen die met berouw gelovig de toevlucht zoeken bij het kruis van Christus: Je zonden zijn vergeven. Johannes gaf daarbij een teken. Hij zei: Kom naar de Jordaan en laat je onderdompelen. Dat water dat je schoonwast is een teken dat je gewassen bent en geen zonde meer hebt in Gods oog om Christus’ wil. Niet het water wast de zonde af maar het is een beeld van het bloed van Christus dat de zonde wegneemt.

Het bijzondere van de kinderdoop is dat God naar ons vraagt voordat er nog maar iets in ons is wat naar God kan vragen. De doop is niet gegeven omdat we geloven maar opdat we steeds meer gaan geloven, steeds meer ons overgeven in geloofsvertrouwen aan God. Hij zegt: Je kunt je met een gerust hart aan Mij toevertrouwen en Mijn Woord geloven. Je kunt van Mij op aan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2015

Kerkblad | 24 Pagina's

Vraag van jongere...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 2015

Kerkblad | 24 Pagina's