Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het lijden van de Heere Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het lijden van de Heere Jezus

Zondag 15 en 16

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ken jij het verhaal van de boerenschuur die in brand vloog? In de nok van het dak was een nest met jonge vogels. De moedervogel vloog onrustig rond. Op het moment dat de vlammen bijna het nest raakten, ging zij boven op het nest zitten. Later vond men de verkoolde moedervogel, terwijl de jongen levend onder haar vleugels vandaan kwamen.

Dit lijkt op wat op Golgotha is gebeurd. De Heere Jezus, de Middelaar en Verlosser is verteerd in de vlammen van Gods toorn over de zonden. Allen die onder Zijn vleugels schuilen, komen er levend onder vandaan.

Geleden...
Eén woordje, je spreekt het vaak snel uit, zonder er bij na te denken, maar dit ene, kleine woordje tekent het leven van de Heere Jezus. Heel zijn leven, drieëndertig jaar lang, maar in het bijzonder aan het einde van zijn leven, heeft de Heere Jezus Christus ge-le-den. Hij droeg de toorn van God over de zonde van al Zijn kinderen. Terwijl Hij zonder zonde was. Wat een lijden!

Gekruisigd
Weer zo’n woord met een diepe inhoud. De Heere Jezus is gekruisigd. En die dood is van God vervloekt. Dat staat in Zijn Woord (Deut. 21:23). Vervloekt betekent dat je van God weggestoten wordt. Wat ontzettend! Dat hebben wij verdiend. En het is een welverdiende straf.

Tot in de dood
Alle nadruk valt op het woordje dood. Waarom moest de Zoon van God nu sterven? Was al het lijden niet genoeg? Zijn vernedering in Bethlehem, zijn bloed zweten in de hof van Gethsémané, het bespot en bespuugd worden… Was dit niet genoeg? Waarom heeft Christus Zich tot in de dood moeten vernederen? Waarom? Het kon niet anders. God is rechtvaardig, Hij móet de zonden straffen. De Catechismus zegt dat er niet anders voor de zonde betaald kon worden, dan door de dood van de Zoon van God. Met minder kon het niet.

Begraven
De Heere Jezus is begraven, uit liefde voor Zijn kinderen. Iedereen weet nu dat Hij echt gestorven is. Maar Hij zal niet in het graf blijven. Na drie dagen zal Hij opstaan. Daarom zullen Zijn kinderen ook niet altijd in het graf blijven. Zij zullen ook opstaan, om eeuwig met Hem te leven.

Nedergedaald ter helle
Ja nog dieper buigt Hij: tot in het graf, tot in de hel. Het is de laatste trap van Christus’ vernedering. Betekent dit dat de Middelaar in de hel is geweest? Nee, dat bedoelt de catechismus niet. Wel heeft Hij de helse angsten en smarten geleden. Toen Hij tijdens de drie uur durende duisternis uitriep: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten, toen heeft Hij ervaren hoe het in de hel zal zijn. Daar is niets van God. Geen liefde, geen licht… één grote zwarte Godverlatenheid. Dat lijden was het aller-zwaarst: God door God verlaten! Omdat zondaren nimmermeer door Hem verlaten zouden worden…


HIJ VERLOST
Waarom moest de Heere Jezus zo diep lijden? Omdat alleen zo de toorn van God over de zonden gestild kon worden. God is zo heilig en vlekkeloos rein. Hij kan met de zonden en de zondaren geen gemeenschap hebben. Maar nu heeft de Middelaar die toorn over de zonden gedragen. Waarom? Dat lees je in de catechismus: “Opdat Hij met Zijn lijden, als met het enige zoenoffer, ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste.” De schuld is betaald en de straf is gedragen. Door Jezus’ offer ontvangen zondaren vergeving van hun zonden. Zijn offer is het enige zoenoffer. Alles van de mens is tekort om Gods toorn te stillen. Het is genade, genade alleen. Als je dat leert, wéét je ook dat je een verloren zondaar bent. Je doorleeft: ik heb de dood verdiend, maar nu wilde de Borg in mijn plaats de dood in gaan, opdat ik mag leven. Wat een onbegrijpelijk groot wonder!
Dat grote geluk leer je als je in Christus Jezus bent. Het ware geloof ziet op Jezus. Je kunt het geloof vergelijken met een klimplant. Zo’n plantje kan alleen van de grond komen als het ergens langs groeit, als het houvast heeft. De ware gelovige groeit alleen langs het kruis van Golgotha. Zonder Jezus’ kruis, zonder zijn Persoon en Zijn bediening, is er geen geloof mogelijk. Aan de voet van het kruis sterft je eigen boze ik. Daar wordt je schuld verzoend. Daar word je verlost. Daar word je gered, door die lieve Borg, die gekomen is om te zoeken en zalig te maken dat verloren was.
Er was een dominee die over het woordje ‘verlost’ heel mooi gezongen heeft. Hij wíst wat hij zong. Het kwam uit zijn hart. Ken jij dat lied?

Toen vluchtte ik tot Jezus, Hij heeft mij gered
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet.
Mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hij.
Ik boog me en geloofde, en mijn God sprak mij vrij.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 2014

Daniel | 32 Pagina's

Het lijden van de Heere Jezus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 2014

Daniel | 32 Pagina's