Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Kruis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Kruis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

PAASNUMMER

Gaat het ulieden niet aan, gij allen, die over weg gaat? Schouwt het aan, en ziet, of er eene smart zij, gelijk mijne smart die mij aangedaan is, waarmede de Heere mij bedroefd heeft ten dage der hittigheid Zijn toorn.

Klaagl 1:12 O! Hoe duister, hoe ontzettend, zielsverscheurend, hartverplettend was dat schrikverwekkend uur, toen het vlekloos Lam geslacht werd, en de losprijs aangebracht werd, der gevangen creatuur!

Toen de losgelaten Booze aan den Schuld- en Zondelooze zijn verwoede klaauwen sloeg, toen de Godmensch voor de Zijnen, doodsbenaauwdheid, heUepijnen in 't geheihgd hchaam droeg!

Toen Gethsémané Zijn klachten in dien aakUgsten der nachten in dien bangsten strijd vernam; daar de Paaschmaan somber hchtte op dat hemelschaangezichte, van 't verzoenend bloedzweet klam!

Toen de snoodste der verraderen zijn verkochten Heer dorst naderen, met een kus gevangen nam; toen de Christus zich liet vinden, zich liet grijpen, zich liet binden, als een weerloos offerlam.

Toen de vierschaar der godloozen de Vergadering der boozen, tegen Hem ten oordeel zat, wien de Wet Gods Zoon verklaarde, wien als Richter van heel de aarde vader Abraham aanbad!

Toen Pilatus zijn geweten, in zijn Gabbatha gezeten, uit lafharte vrees verried; aan den moedv^ll der soldaten, aan den eisch der onverlaten, den Rechtvaardige overUet.

Toen de Koning, Davids Zone, met de scherpe doornenkroone, in het spotkleed, buitenkwam, al den smaad droeg van die snooden, en den bloedkreet van de Joden, overdekt van smart, vernam!

Toen de Heilige der heiligen, wien Zijn Almacht kon beveilgen, 't alleruiterste onderging; en, bij 't lasteren der scharen, tussen raauwe moordenaren aan 't vervloekte kruishout hing!

Toen de Man, bij wie geen zonden, geen bedrog ooit werd gevonden, uit de diepten van Zijn hert, dat ontzettend woord deed hooren, dat de Zone, d' Eengeboren van Zijn God verlaten werd!

Gij, aanschouwers uit den hoogen! Englenscharen! dekt uwe oogen voor die aartsverborgenheên! Wereld, hoor het met verschrikking! Hoort het, zondaars! met verkwikking. Wie dat alles heeft geleên!

Die Gekruiste, die Verwonde, Die tot vloek gemaakte en zonde is de Temmer van de hel, is de Vorst der hemeUingen, is de Schepper aller dingen, is de God van Israël!

Ja! verneemt het, heel gij aarde! Wat der tijden volheid baarde; menschenzonen! komt en ziet! 't Is Gods woord, dat hier vervuld wordt! 't Is Gods raad, die hier onthuld wordt! 't Is Gods wil, dat hier geschied!

Voor de zonden der Verkoornen, in hun strafschuld gantsch verloornen, levert God Zijn' eigen Zoon; en Hij stelt op d' eigen stonde, al den grouwel van de zonde al Zijn zondaarsmin ten toon!

't Recht van God, op 't felst geschonden eischt voldoening van de zonden, maar Zijn bloed koopt zondaars vrij! Ziet! Gerechtigheid en Vrede stemmen hier tot vrijspraak mede, naar de aloude profecij.

Daartoe kwam dat Woord op aarde, dat de Maagd te Bethlem baarde, spruit en Hoofd van Davids huis! om te dienen, om te lijden, om ten bloede toe te strijden, om te sterven aan het kruis.

Ach! die oogen, die 't aanschouwen! Ach! die teedre, zwakke vrouwen, die van verre staan en 't zien! Ach! wat tranen! ach! wat klagen! want de Herder werd geslagen, en de ontstelde schapen vliên! Bij het kruis stond Jesus moeder, zonder Zoon meer, zonder hoeder, en het zwaard ging door haar ziel! O, gij heemlen! zaagt ge ooit smarte, als die aan het moederharte op dien stond te beurte viel?

O! hoe duister, hoe ontzettend, zieldoordaavrend, hartverplettend, was dat schrikverwekkend uur, dat den Zoon van God Zijn leven voor 't behoud zag overgeven der gevallen creatuur!

De aarde siddert, rotsen kraken, dooden in het graf ontwaken! Jesus Christus geeft den geest! in de voorhang van den tempel scheurt in tweeën tot den drempel! - De eerste schepping is geweest!

Golgotha! gij zaagt dat wonder! 't Licht der heerhjkheid gaat onder, en het daghcht keert tot nacht! Maar die nacht weldra wordt klaarheid, al wat schaduw was, wordt waarheid! 't Is vervuld, het is volbracht!

Ja! volbracht zijn al de woorden, die de Godspropheten hoorden! Ja! vervuld is 't Recht der Wet! Onze wonden zijn verbonden, onze zonden zijn verslonden, en de slangenkop verplet!

In het kruis zal 'k eeuwig roemen! en geen wet zal mij verdoemen; Christus droeg den vloek voor mij! Christus is voor mij gestorven, heeft gena voor mij verworven! 'k ben van dood en zonde vrij!

ZaUg, die in Hem gelooven! O! bestraal ons hart van boven. Geest der Waarheid! God van heil! Dat mijn ziele zich verUeze, (dit's het deel, dat ik verkieze!) in die Üefde zonder peil!

Looft, o Sion! prijst uw Heere! De aarde luister', 't Lam ter eere naar uw heihg psalmgebruisch! Looft Hem, die de hel verplette! Looft Hem, die Zijn volk ontzette! Looft uw Koning aan het kruis!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 2000

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's

Het Kruis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 2000

Gereformeerd Weekblad | 24 Pagina's