Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MITSUBISHI GALANT SW - PEUGEOT 406 BREAK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MITSUBISHI GALANT SW - PEUGEOT 406 BREAK

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zowel de Galant als de 406 is duurder dan de gemiddelde concurrent. Een vergelijking om erachter te komen of de meerprijs bij deze auto's gerechtvaardigd is.

De Galant is helemaal nieuw. Mitsubishi levert hem in een sedan en een stationwagon-uitvoering. Deze variant heeft lange tijd niet op het programma gestaan. Maar door de groeiende belangstelling voor zo'n veelzijdige uitvoering heeft Mitsubishi hem geherintroduceerd ten koste van de hatchback-uitvoering. De Peugeot 406 is al langer op de markt, maar wie een stationcar wilde hebben bij Peugeot moest zich tot nu toe nog behelpen met de 405. Maar sinds kort is dat verleden tijd. Ook de 406 is er als stationcar.

Verschillend
De motoren van de testwagens zijn niet helemaal met elkaar te vergelijken. Dat komt omdat de Peugeot 406 break met 2.0 liter zestienklepper niet in de testpool beschikbaar was. Daarom heb ik voor de 2.0 liter achtkleppen motor met turbo gekozen. Deze heeft als nadeel dat hij wat minder zuinig en duurder is dan de Galant, maar wel stiller. Dit komt ook doordat de Peugeot-motor bij lage toerentallen al enorm goed trekt. Daardoor rijd je veel minder met hoge toerentallen. De prestaties die de 406 heeft met de 108 kW (150 pk) motor zijn niet slecht, maar zeker ook niet indrukwekkend. In 10,6 seconden voltooit hij de klassieke sprint van nul tot honderd en hij heeft een topsnelheid van 204 km/h. De Galant doet daar niet veel voor onder. Hij ijlt in 10 hele seconden naar de honderd en heeft een topsnelheid van 200 km/h. Dit ondanks dat hij een motor heeft die met 100 kW (136 pk) heel wat minder vermogen aan het vliegwiel aflevert. Dit verschil moet dan ook duidelijk in het wagengewicht gezocht worden. De Peugeot weegt namelijk 1436 kg, terwijl de Galant-motor maar 1285 kg hoeft voort te bewegen. Het verbruik van de Galant ligt met 8,7 liter per 100 km (1 op 11,5) dan ook op een stuk aangenamer nivau dan dat van de 406 met 10 liter per 100 km (1 op 10). Beide auto's schakelen prima.

Prima wegligging
De nieuwe Galant heeft een prima onderstel meegekregen. De auto is lekker comfortabel en heeft een prima stuurinrichting. Lekker precies en met voldoende gevoel in het stuur. Bij snelgenomen bochten gaat hij wel wat gauw glijden, maar ik denk dat dat vooral met de Bridgestone-banden te maken heeft. Prima voor elkaar dus, maar de Galant heeft een sterke concurrent. Peugeot staat al jaren aan de top wat ondersteltechniek betreft. Veel testwerk op de bochtige wegen van de Franse Elzas mist zijn uitwerking niet. Destijds loofden we al het weggedrag van de 406 sedan en er moet gezegd worden dat de break hier niet voor onderdoet. Lekker comfortabel, goede bochtvastheid, niet te veel overhellen, prima stuurinstallatie. Kortom, een graadje beter dan de Galant dus.

Comfortabel
Interieurruimte, daar gaat het bij deze auto's om. In de Galant is het prima toeven. Grote comfortabele zetels, een duidelijk en overzichtelijk dashboard, voldoende ruimte voor en achterin. De zit achter het stuur is prima in te stellen met voor en achter apart in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en verstelbaar stuur. De kofferruimte is niet al te groot. De wielkasten komen vrij ver naar binnen en de vloer ligt behoorlijk hoog. Dat beperkt de ruimte. Onder de vloer zijn echter wel enkele bergvakken gemaakt waar nog redelijk wat spulletjes in kunnen worden weggeborgen. Het interieur van de Peugeot is fors. Zodanig zelfs dat de mogelijkheid bestaat om in de kofferbak een extra bankje te bestellen. Zo kan de 406 omgebouwd worden tot een zevenpersoonsauto. De voorstoelen van de Peugeot zijn wat minder fijn dan die van de Galant. Ze zijn wat kleiner en de zitting is behoorlijk kort. Positief punt is echter dat alle passagiers, dus ook de middelste achterin, beschikken over driepuntsgordels en hoofdsteunen.
Omdat de prijs van een Mitsubishi Galant 2.0 GLX en de prijs van een Peugeot 406 2.0 SV Turbo nogal van elkaar verschillen, vergelijk ik de uitrusting van de Galant 2.0 GLX met die van de 406 2.0 ST. Deze auto's kosten respectievelijk ƒ49.195 en ƒ 50.700. Mitsubishi monteert daarvoor in de Galant onder meer twee airbags, ABS, elektrisch bedienbare voorportierramen en spiegels, centrale deurvergrendeling, dakrails, startblokkering, ruitenwissers met variabele interval, in delen neerklapbare achterbank en toerenteller. De Peugeot heeft de passagiersairbag en het ABS-systeem niet, maar heeft wel centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en een unieke regensensor. De laatste zorgt ervoor dat de ruitenwissers indien nodig automatisch worden ingeschakeld en past de wissersnelheid aan op de hoeveelheid neerslag. Erg makkelijk!

Conclusie
De beide auto's geven elkaar maar weinig toe. De Mitsubishi heeft een wat uitgebreidere veiligheidsuitrusting, fijnere stoelen en verbruikt minder. De Peugeot verslaat zijn concurrent weer op de punten comfort, wegligging en binnenruimte. Het uiterlijk van de beide auto's is echter nogal verschillend en dat zal voor de koper waarschijnlijk de doorslaggevende factor zijn bij de keus. Overigens is de prijs van de 406 Break SV Turbo ƒ 59.500.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 juni 1997

Terdege | 80 Pagina's

MITSUBISHI GALANT SW - PEUGEOT 406 BREAK

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 juni 1997

Terdege | 80 Pagina's