Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Belijdenis doen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Belijdenis doen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

Aan het einde van het catechisatieseizoen heeft in vele kerken openbare geloofsbelijdenis plaats. De predikant verricht een vreugdevol onderdeel van zijn taak, als in de tegenwoordigheid Gods, voor vele getuigen, de goede belijdenis afgelegd wordt. Deze belijdenis, dat men van ganser harte gelooft dat de waarheid Gods die in het Oude en Nieuwe Testament is geopenbaard, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is. De belijdenisvragen raken de persoonlijke verhoudig tot God. Gevraagd wordt naar de kennis van zonde en genade. Het omvat leer en leven. Is het geen wonder als hierop het jawoord mag worden gegeven? De kerkverlating gaat ook onze kerkdeuren niet voorbij. Toch zijn erjaarlijks nog honderden jongeren die geloofsbelijdenis afleggen. Het is een groot voorrecht en een rijke zegen die de Heere ons schenkt.

Motieven
Wat zijn de motieven om belijdenis te doen? In de praktijk blijken deze verschillend te zijn. Soms wil men van de catechisatie af. Een ander wil niet als dooplid het huwelijk aangaan. Een derde doet het uit gewoonte omdat de leeftijd is bereikt. Dit zijn afkeurenswaardige motieven. Het getuigt niet van de heilige ernst die men met het belijdenis doen moet maken. Nodig is dat men zich voor Gods Aangezicht stelt om zichzelf nauw te onderzoeken of men in het geloof staat. Als men op ondeugdelijke gronden komt tot belijdenis doen is dat zielsmisleiding en zelfbedrog. Helaas blijken vele belijdende leden niet meer te hebben dan schijngeloof of een gedaante van Godzaligheid.

God nazeggen
Want wat houdt belijdenis doen in? Belijdenis doen is niet: de doop voor je rekening nemen, of: kiezen voor Jezus. Het betekent niet dat een dooplid dan tot lidmaat wordt bevestigd. Evenmin houdt het in: instemming betuigen met een aantal geloofswaarheden. Het Griekse woord voor "belijden" in het Nieuwe Testament is: "homologeo", dat betekent: hetzelfde zeggen. Belijden is: nazeggen wat God eerst heeft gezegd. Van harte ja en amen zeggen op Gods Woord. Zijn beloften aanvaardend, onder Zijn bedreigingen buigend. Aan het belijdenis doen met een persoonlijke verhouding tot de Heere ten grondslag liggen. Elk mens heeft zich van God afgekeerd. Als de Heere ons de ogen opent voor onze rampzalige staat, komt er inkeer tot onszelf. We worden overtuigd van de noodzaak tot vernieuwing van hart en leven door de Heilige Geest. De Heere werkt afkeer van de zonde. Met David wordt het de behoefte van het hart om belijdenis van de overtredingen te doen voor de Heere. Geen geloofsbelijdenis zonder schuldbelijdenis!

Zaligmaker nodig
Daar komt betrekking op God in Christus. De ziel heeft een Borg nodig. Het juiste motief voor belijdenis doen is gelegen in de erkenning Christus als Zaligmaker nodig te hebben. Want dat is ook een grondtrekvan hetSchriftuudijk belijden: uitkomen voor de Naam des Heeren. Met innerlijke overtuiging openlijk erkennen wie de Heere voor je is. Deze belijdenis in het openbaar moet overeenstemmen met de beleving in het verborgene. Het gaat dus werkelijk om geloofsbelijdenis. Dat is een zaak van het hart. We hebben geen begripsleer, maar een geloofsleer. Hiermee is niet gezegd dat kennis onbelangrijk is. Om geloofsbelijdenis af te leggen is kennis van Schrift en belijdenis een vereiste. Anders wordt het een inhoudsloze zaak.

Met mond en hart
Een historisch geloof is echter onvoldoende! Het historisch geloof wil waarheden kennen. Het zaligmakend geloof begeert Hem te kennen Die de Waarheid is. Een kardinaal verschil! Sommigen nemen genoegen meteen belijdenis ,,der waarheid". Men bedoelt hiermee: een verstandelijk erkennen van Gods Woord en de leer der kerk zonder dat men bekeerd hoeft te zijn. Dat is in wezen geen belijdenis. Het is wel allermeest in strijd met die waarheid zelf. Die vraagt immers een persoonlijke doorleving. Geloofsbelijdenis doen moet door Gods genade zijn een belijden met de mond van wat men gelooft in het hart. Dat is vrucht van openbaring door de Vader van Christus. Moet ieder dan dag en uur weten van zijn wedergeboorte? Vele kinderen Gods weten dit niet aan te wijzen. We mogen dit niet als voorwaarde stellen. Toon mij niet het uur, maar de vrucht van uw bekering!

Perspectief
Het belijden blijft, als het goed is, niet beperkt tot het moment van openbare geloofsbelijdenis. In de heiligmaking komt heel de levenswandel in het teken van belijden te staan. Christus is de inhoud en het voorwerp van het belijden. De christen is eraan te herkennen. Alle geest die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God. In de geloofsbelijdenis aangaande Christus ligt dus het criterium of men uit God is of niet! Niemand mag zich aan een antwoord op de vraag: wat dunkt u van de Christus? onttrekken. Laat elk belijdend lid tot zichzelf inkeren met de vraag: op welke grond en van welk geloof heb ik belijdenis gedaan? Wie kan zijn uitgesproken jawoord waarmaken en nakomen? Wee hen die van hun belijdenis een rustgrond maken. Het fundament der zaligheid ligt in Christus. Die belooft: een ieder die Mij belijdenzal voor de mensen, zal Ik ook belijden voor Mijn Vader. Dat is het bemoedigend toekomstperspectief voor de ware belijders. Tevens klinkt de waarschuwing: Wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, die zal Ik ook verioochenen voor Mijn Vader. Hier blijkt het beslissende belang van het belijden van het geloof. God geve ons dat we een belijdende Kerk zijn. Gods Geest make ons tot levende lidmaten van Christus' duurgekochte Kerk. ,,D' oprechten zullen, weltevreên, terwijl zij Hem hun harten wijden, Zijn Naam belijden."

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 maart 1989

Terdege | 64 Pagina's

Belijdenis doen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 maart 1989

Terdege | 64 Pagina's