Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VREEMDE GEESTEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VREEMDE GEESTEN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Huiver vanwege de kou bezet ons. Dat geldt niet het weer van onze herfstmaanden, want dit is buitengewoon mild geweest. Maar wel de kille maatschappij waarin we leven. De technocratische maatschappij, waarin de techniek heerst, heeft geen eerbied voor geestelijke waarden. Eerbied voor het leven wordt op allerlei terreinen teruggedrongen. Wij zoeken uit en bepalen wanneer leven gewenst is en met het bestaande leven van mens en dier wordt weinig rekening gehouden. De industrialisatie eist steeds meer terrein; de steden bieden steeds minder rust. De Bijbel moet aangepast worden aan de resultaten van de wetenschap en de prediking moet verschralen tot een verhandeling over medemenselijkheid. Eerbied voor het gezag bestaat nauwelijks meer. Verwarring treffen we aan onder jong en oud. Verkilling is er tussen degenen die krachtens hun belijdenis één zouden moeten zijn. Van het leven, het verborgen leven met God, dat gewerkt wordt door de Heilige Geest komt weinig tot uitdrukking. En in deze wereld staan allerlei geesten op die verkondigen dat bij hen het medicijn te vinden' is tegen alle kwalen waaraan we lijden. En zij vormen voor de jonge mens, die de huiver van deze verkilde wereld ervaart, een grote bedreiging. De warmte die overal ontbreekt wordt hen daar beloofd. En niet alleen de jeugd, maar ook de ouderen hebben zich telkens maar weer te bezinnen. Nu onder deze, dan weer onder een andere naam pogen deze geesten af te leiden van de waarheid zoals die in Christus is. Pinkstergroepen, Youth for Christ, Jesus Revolution, Jesus Movement, Jesus people zijn wat namen van de geesten waar wij nu mee te maken hebben. Het is noodzaak ons met deze sekten bezig te houden opdat wij bij de nuchterheid van de Bijbel bewaard mogen blijven.

De Koninklijke opdracht

De Heere Jezus heeft de kerk gewaarschuwd tegen al deze geesten die van de vroegste tijden van de oude Kerk af naast haar zijn ontstaan. In Mattheus 24 : 4, 5 zegt Hij: iet toe, dat niemand u verleide. Want velen zullen komen onder mijn Naam, zeggende: k ben de Christus en zij zullen velen verleiden.

De Heere waarschuwt dus tegen geesten die onder Zijn Naam optreden. Zij dienen zich niet aan als uitgesproken anti-christelijk, maar tooien zich met de Naam van de Christus. Dat is het verleidelijke. Niet het openlijk bestrijden van het Woord van God, maar het dragen van de Naam van Christus onder die Naam allerlei vreemde dingen leren', is het gevaarlijke. De apostel Johannes waarschuwt daar met ernst tegen: Gelooft niet een iegelijke geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld. Ook nu.

Wat is een sekte?

Het is dus geen nieuw verschijnsel dat er naast de kerk groepen ontstaan die min of meer een eigen leven leiden. In de Schrift komen we dat al tegen en de kerkgeschiedenis doet het ons van eeuw tot eeuw zien. Steeds weer worden mensen

gevonden, die nu. niet direct de bedoeling hadden om naast de kerk op te treden, maar veeleer poogden haar te reformeren naar hun mening. Telkens echter blijkt dat deze groepen buiten de kerk kwamen te staan. En tenslotte zich in vijandschap tegenover de kerk opstelden.

We ncemen dit ijveren sektarisch. Waaraan is nu in het algemeen' een sekte te herkennen? Dat is eerst in het algemeen een vraag waarop we een antwoord willen geven, voordat we in willen gaan op sekten in onze tijd.

Het kenmerk van een sekte dat wij het eerst willen ncemen is wel het eenzijdig op de voorgrond stellen van een deel van de geloofsleer. Vaak een ondergeschikt geloofspunt. En dat ene geloofspunt worclt uit het geheel van de leer losgemaakt en op cle voorgrond geschoven met terzijdestelling van alle andere delen van de Godsopenbaring. Met dat ene punt dat zij benadrukken willen wordt propaganda gemaakt. Het Chiliasme drijft het duizendjarig rijk, en een ander de volwassendoop. Juist dat drijven van de uit het geheel losgemaakte leerstellingen maakt de sekte openbaar. Dat maakt hen onverdraagzaam. Zij alleen bezitten de waarheid en alle aangevoerde Schriftbewijzen' of voorbeelden uit de kerkhistorie worden verworpen. Belijdenisgeschriften van de kerk, waarin de kerk onder cle leiding van de Heilige Geest heeft uitgesproken wat zij op grond van de Schrift geloofde, moeten opzij. Daarmee hangt ook iets anders samen.

Los van de kerk

Er heerst binnen de sekte een geestelijk individualisme. Dat vormt de aantrekkingskracht die voor velen van cle sekte uitgaat. Het is vaak een vorm van geestelijke hoogmoed, waardoor de enkeling, niet meer bevredigd door de kerk, zich tot de sekte wendt. Daar verwerpt men alle objectieve grondslagen van de kerk. In cle sekte wordt beweerd dat het tenslotte alleen maar gaat om de persoonlijke zielsgesteldheid. Alle instellingen van Christus worden geminacht. De sacramenten, de sleutelmacht, cle ambten die de opgevaren Koning aan Zijn Kerk geeft, het Verbond der genade, de voorbiddingen in de gemeente en zoveel andere zaken meer worden niet geteld. De sekte zoekt haar kracht in allerlei uitwendigheden, zonder oog te hebben voor de werking van de grote Ambtsdrager in cle hernel door de ambten heen in cle harten van Zijn volk. Ten diepste gaat het bij elke sekte daarom dat de mens niet weten wil van een vrij genadewerk Gods, clat in ons leven verheerlijkt moet worden zal het wel zijn voor de eeuwigheid. En daarmee stelt cle sekte zich los naast de kerk op.

Import

Het is opmerkelijk dat de sekten clie in deze eeuw ook in ons land opgekomen zijn hun oorsprong vinden in Amerika. Zij zijn geïmporteerd. Een lijst van namen laat ons clat zien. De Mormonen, de Jehovagetuigen, cle Pinksterbeweging, Christian Science, het Adventisme en nu dan weer de Jesus Revolution of met welke naam die beweging dan verder mag worden aangeduid. En met name over deze laatste bewegingwillen wij in een volgend opinie-artikel schrijven. Hier reeds zeggen wij clat deze beweging die juist uit de jongeren ontstaan is, zich kenmerkt door de verzetshouding tegen de kerken en overigens tegen alle gevestigde maatschappelijke structuren.

Hoezeer men deze beweging ook kenschetste als een Tweede Réveil, wij kunnen hierin niets ontdekken wat naar een Reformatie heenwijst. De Reformatie van 455 jaar geleden bracht het Woord weer op de kandelaar, sprak van vrije genade, waardoor de goddeloze om niet gerechtvaardigd wordt, werd geboren door Gods Geest in het hart van een men's die voor God niet bestaan kon, ondanks al Zijn godsdienst. Bij cle gebeurtenissen in de vorige eeuw, waarnaar men heenwijst in verband met cle Jesus Movement, was het evenzeer te doen om cle Schrift en de belijdenis der vaderen. Wij denken daarbij aan cle grote Réveilfiguur, Mr. Groen van Prinsterer. Maar dat kunnen wij vooralsnog in cle nu. op gang zijnde bewegingen niet ontdekken'. Wij hopen op dit alles een volgende keer nader in te gaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 november 1972

Daniel | 20 Pagina's

VREEMDE GEESTEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 november 1972

Daniel | 20 Pagina's