Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

buitenland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

buitenland

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

MOOIE WOORDEN VOEDEN GEEN MENSEN

door mr M. M. Grauss

De speciale VN-conferentie over ontwikkelingssamenwerking lijkt geen eclatant succes te worden. De ontwikkelingsstrategie voor de jaren '80 komt moeizaam van de grond en de belofte van de Westerse landen om er naar te streven in 1985 (maar het kan ook 1990 worden) 0, 7% van het bruto nationaal produkt aan ontwikkelingshulp te besteden, klinkt in het licht van de noden waar het om gaat wel erg zwakjes. In onze tijd van economische recessie zijn ze vooruitzichten voor de ontwikkeHngslanden om op een behoorlijke manier deel te nemen aan het economisch systeem weinig rooskleurig. De politieke bereidheid om een stukje toch al teruglopende welvaart in te ruilen voor bijv. meer toegankelijkheid op Westerse markten van produkten uit de Derde Wereld (waaronder ook industriële) lijkt kleiner dan ooit. Ondanks alle mooie woorden over Noord-Zuid dialoog. Nieuwe Internationale Economische Orde en interdependentie. Minister De Koning bracht dit tijdens de conferentie in New York als volgt onder woorden: „Wij moeten ons laten leiden door onze verpUchting tegenover de honderden miljoenen armen die door woorden en verklaringen niet gevoed kunnen worden maar onze aanhoudende pogingen nodig hebben om hun noden te verlichten." De Minister spitste zijn betoog toe op drie onderling nauw samenhangende probleemgebieden: energie, financiën en handel. Een oplossing op deze terreinen is noodzakelijk om weer tot economische groei te komen mede met het oog op de herstructurering van de wereldeconomie en de ontwikkelingsproblematiek.

ENERGIE

- m.n. de geïndustrialiseerde landen dienen fors op hun olieverbruik te bezuinigen en andere bronnen te ontwikkelen. - er dienen stabiele olieprijzen te komen wat echter sameiihangt met de noodzaak om de waarde van de beleggingen te stabiliseren. - er moet een oplossing gevonden worden voor de enorme tekorten op de betalingsbalans van de olie-importerende ontwikkelingslanden.

FINANCIËN

Hier gaat het o.a. om een oplossing voor de gigantische tekorten op de betalingsbalansen van de ontwikkelingslanden in het algemeen die in de loop van dit jaar zullen oplopen tot 70 biljoen US dollar, een onvoorstelbaar hoog bedrag. Een mogelijke uitweg biedt hier het IMF dat zorg dient te dragen voor een verdere recycling van de oliedollars van OPEC naar arme landen tegen een lage rente. Een ander probleem is de gigantische schuldenlast van arm aan rijk:300 biljoen US dollar. Kwijtschelding lijkt hier de enige uitweg al zal het Nederlandse voorstel om dit birmen 10 jaar af te bouwen in New York wel wat al te revolutionair zijn overgekomen.

HANDEL

De Westerse markten dienen zo toegankelijk te zijn voor de produkten uit de ontwikkelingslanden.

LOMÉ-11

Een van de weinige concrete resultaten in het kader van een Noord-Zuid dialoog beweegt zich op dit laatstgenoemde terrein van het openstellen van de Westerse markt voor ontwikkelingslanden. Bedoeld wordt de zogenaamde Tweede Overeenkomst van Lomé. Lomé is de hoofdstad van het Westafrikaanse staatje Togo waar op 31 oktober '79 voor de tweede maal deze overeenkomst tussen de EEG en 57 landen uit Afrika, het Carailaisch gebied en de Stille Oceaan werd gesloten. Deze ACS-staten behoeven voor 99, 5% van hun handel met de EEG geen invoerrechten te betalen. Bovendien garandeert de EEG voor 44 produkten een zekere compensatie indien de exportopbrengsten in het verkeer met de EEG door een bepaalde bodemprijs beenzakken (de zgn. STA-BEX-regeüng). De overeenkomst is inmiddels aan het parlement ter goedkeuring voorgelegd. In het voorlopig verslag stelde de SGP-fractie een groot aantal kritische vragen. Zoals: is de vrees gegrond dat de huidige STA-BEX-regeling veel weg heeft van een negatieve sanctie op diversificatie en verwerking van grondstoffen? Is het aandeel van het Nederlandse bedrijfsleven in de projecten van het Europees OntwikkehngsFonds bevredigend? Welke effecten zijn te verwachten van de te voorziene uitbreiding van de EEG voor de concurrentiemacht van de ACS-staten?

Te zijner tijd leest u er wel meer van.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 september 1980

De Banier | 8 Pagina's

buitenland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 september 1980

De Banier | 8 Pagina's