Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET OOSTERSE LANDSCHAP

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET OOSTERSE LANDSCHAP

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Samaria.

Wij hopen onder dit hoofdstuk achtereenvolgens wat te schrijven over:

a het land Samaria

b de stad Sarr(aria

c de stad Sichem

d de stad Beth-San

e de berg Karmel.

a. Het Land Samaria.

De naam Samaria werd oorspronkelijk alleen gegeven aan de hoofdstad, die door Omri gesticht werd. „En hij (Omri) kocht de berg Samaria van Semer voor twee talenten zilvers en bebouwde de berg; en hij noemde de naam der stad, die hij bouwde, naar de naam van Semer, de heer des bergs, Samaria." (1 Kon. 16 : 24). Later werd de naam Samaria ook gegeven aan het omliggende land.

Wat moeten we nu onder dit land verstaan? Het antwoord hierop is moeilijk te geven, omdat de grenzen, vooral de zuidgrens, in de loop der eeuwen nogal eens gewijzigd zijn. De zuidgrens werd door oorlogen vaak heen en weer geschoven. Ze liep in hoofdzaak in de buurt van Rama. De oostgrens vormde de Jordaan, de westgrens de Middellandse Zee behalve cle kuststrook met in het N.T. b.v. Caesarea. De noordelijke grens was de Kisonvallei; de berg Karmel wordt nog bij Samaria gerekend. In cle tijd van Christus' omwandeling was de situatie zo, clat het land eigenlijk verdeeld was in drieën: in 't noorden Galilea, in 't zuiden Judea en daartussenin lag dan Samaria. Ging de Heere Jezus met Zijn discipelen door Samaria, dan moest Hij een afstand van ongeveer 40 km afleggen.

Oudtijds hadden de volgende stammen delen van hun gebied in Samaria liggen: Issaschar, Manasse, Efraïm en Aser een klein stukje ten zuiden van de Kison.

Samaria is een bergland. Het meest bekend zijn hier de bergen Ebal (938 m) en Gerizim (870 m). Daar heeft Jozua cle wet van Mozes aan het volk voorgelezen, zodat het gehele volk hem kon horen. „En gans Israël met zijn oudsten en ambtsheden en zijn rechters stonden aan deze en aan gene zijde der ark, voor de Levietische priesteren, die de ark des verbonds des Heeren droegen, zo vreemdelingen als inboorlingen, een helft daarvan tegenover de berg Gerizim en een helft daarvan tegenover cle berg Ebal, gelijk als Mozes, cle knecht des Heeren, bevolen had; om het volk van Israël in het eerst te zegenen." (Joz. 8 : 33).

Samaria is een kalkland, De vorige keer zagen we, dat Judea dat ook is, maar toch is er verschil. Judea heeft van die diepe beekdalen met zeer steile hellingen of wanden. Samaria is meer open met meer vlakke dalkommen. Hier vinden we dan ook vruchtbare dalen tussen de bergen, zelfs vlakten met een flinke laag teelaarde, wat de vruchtbaarheid ten goede komt.

Een gevolg van het ontbreken van diepe dalen met steile wanden is, clat het gemakkelijk toegankelijk was voor vijanden en vreemde invloeden, veel meer dan Judea. Gideon woonde er en de Midianieten waren tot zijn dorp Ofra doorgedrongen. Tijdens Eliza drongen de Syriërs steeds door tot de hoofdstad en wanneer deze profeet claar begraven wordt, zijn er de Moabieten. Achab kon er met zijn wagens rondrijden, Jehu kon er zelfs woest rijden, terwijl Naaman ook al met zijn wagen in Samaria kon komen; allemaal bewijzen van grote, vlakke terreinen.

Reizigers zijn het allen eens over de schoonheid en vruchtbaarheid van cle dallandschappen en het mooie klimaat. „Efraïm is, gelijk als Ik Tyrus aanzag, clie geplant is in een liefelijke woonplaats." (Hosea 9 : 13.)

Toen de engelse reiziger Wilson claar het bleke koren zag, dacht hij aan het woord van de Heiland, Die hier eenmaal sprak over velden, clie wit waren om te oogsten. Een ander schrijft: „Langs de ruisende beek El-Fauwar gingen wij

door olijfgaarden voort; trokken toen in zuidelijke richting het dal door; en op een hoogte zagen wij Thirza, de oude koningsstad en het woord uit het Hooglied kwam ons van de lippen: „Gij zijt schoon, gelijk Thirza."

Zo was Samaria een schoon land, een in kleurenpracht schitterende bloem, Efraïms luisterrijk sieraad. Ma£r aan de wortel knaagt het verderf, die bloem gaat straks verwelken en de kroon (Samaria op de berg) valt straks ter aarde, omdat zij gedragen wordt door „de dronkenen van Efraïm." Prachtig zegt Jesaja clat in zeer dichterlijke taal: De hovaardige kronen der dronkenen van Efraïm zullen met voeten vertreden worden. En de afvallende bloem zijns heerlijken sieraads, clie op het hoofd der zeer vette vallei is, zal zijn gelijk een vroegrijpe vrucht voor cle zomer, welke, wanneer ze iemand ziet, terwijl ze nog in de hand is, slokt hij ze op." (Jes. 28 : 3 en 4.)

Inderdaad, er is tegenwoordig van de schoonheid van Samaria niet veel meer over.

b. De stad Samaria.

Deze „trotse kroon van Efraïm" had een ongelooflijk sterke strategische ligging en met de bouw van de stad juist op deze heuvel, gaf Omri blijk van een zeer goed militair inzicht. Nu is Samaria een ruïne, maar een Nederlands officier zei ervan: In Omri's dagen, toen het geschut nog niet was uitgevonden, moet de ligging van Semers heuvel, aan de oostzijde van cle bergkom, groot en wijd van onttrek, de koning hebben toegelachen om cle sterke verdediging, die zijn hoofdstad er beloofde te bezitten." Het vertrouwen in deze sterke positie werd echter door de Heere te schande gemaakt. „Daarom zal Ik Samaria stellen tot een steenhoop des velds, tot plantingen eens wijngaards; en Ik zal haar stenen in de vallei storten en haar fundamenten ontdekken." (Micha 1 : 6). En Amos had al gezegd: Wee cle genisten te Zion en cle zekeren op cle berg van Samaria." (Amos 6 : 1.)

De Amerikanen hebben op cle plaats, waar eens Samaria gelegen heeft, grootse opgravingen verricht. Daarbij zijn verschillende dingen aan het licht gekomen, clie ons in staat stellen, ons b.v. een juist beeld te geven van cle pracht van het paleis, clat Achab er heeft laten bouwen. „Wat aan pracht kon worden samengelezen, is hier bijeen. Cederhouten betimmering siert de wanden; mozaïek tovert een wonder kleurenspel op de vloer; albasten vazen en kleurrijk aardewerk staan overal verspreid; met goud en ivoor ingelegde zetels, wier beeldhouwwerk de macht symboliseertvan hun koninklijke bezitter, nodigen tot rusten." (Noordtzij). Teruggevonden werd door de Amerikanen ook de poort, waar een maat meelbloem verkocht werd voor een sikkel. Bij deze poort vond men ook het plein, waar Achab en Josafat eens de valse profetie van Micha aanhoorden. Ook werden veel ivoorsieraden gevonden en ivoorplaketten, ingelegd met kostbare stenen. Onwillekeurig moeten we in dit verband denken aan „het elpenbenen huis", dat Achab hier liet bouwen.

Van het grootste belang zijn de gevonden potscherven in grote hoeveelheden, waarbij het gaat om het schrift, dat ze bevatten. De mededelingen op de potscherven zijn een soort van geleidebrieven, die de zendingen van wijn en olie voor de koninklijke magazijnen begeleiden. Opmerkelijk is, dat de opgravers hierbij 52 persoonsnamen aantroffen, waarvan er elf samengesteld zijn met het woord Jehova en zes met Baal. (Zie verder de serie „Opgravingen".)

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 1955

Daniel | 8 Pagina's

HET OOSTERSE LANDSCHAP

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 1955

Daniel | 8 Pagina's