Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De geloofsleer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De geloofsleer

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De staat van de verhoging

De verhoging van de Middelaar vond alleen plaats naar Zijn menselijke natuur. De goddelijke natuur hoefde niet verhoogd te worden, alhoewel Hij die op aarde verborgen gehouden had. De goddelijke natuur kwam bij de verhoging weer ten volle openbaar.

De verhoging was net zo noodzakelijk als de vernedering:

- Om de zaligheid toe te passen - Om voor Zijn Vader te verschijnen - Om Zijn Geest te zenden - Omdat Hij het leven verdiend had - Om rechter te zijn over al Zijn vijanden.

1 Zijn opstanding

In de opstanding van Christus komt Zijn volle heerlijkheid openbaar, want Hij stond op als overwinnaar van dood en graf

Met een verheerlijkt menselijk lichaam verliet Hij het graf Voor eeuwig was nu de ziel met dit verheerlijkte lichaam verenigd.

Als Middelaar moest Hij ook noodzakelijk opstaan, om Zijn zaligheid als Middelaar toe te kunnen passen door Zijn Geest. Om als de volmaakte Hogepriester te verschijnen voor Zijn Vader en om als de eeuwige Koning te heersen.

Is Christus opgewekt of opgestaan? Die twee sluiten elkaar in want in de verrijzenis van Christus komt het werk van de goddelijke Drieëenheid openbaar:

a. De Vader wekte Hem op en toonde daarmee dat er door Christus ten volle voldaan was aan Zijn recht. Hij wekte Hem op om het loon op Zijn werk te geven.

b. De Zoon stond op door eigen kracht als grote Overwinnaar van graf en dood en duivel. Hij wordt genoemd de Eerste uit de opstanding der doden; de Eersteling van die ontslapen zijn.

c. De Heilige Geest heeft Hem opgewekt. Want door de Heilige Geest was Hij als mens bekwaam gemaakt tot Zijn totale middelaarswerk.

Alle evangeliën geven een getuigenis van de velen, die de opgestane Christus hebben ontmoet. Ook na de hemelvaart heeft Christus Zich nog vertoond aan Stefanus en Paulus. Later noemt Paulus vele getuigen.

De hoedanigheid van Zijn lichaam was veranderd. Het was weliswaar hetzelfde lichaam, met de tekenen van de kruisiging erin, alleen was het nu onverderfelijk.

Met dit verheerlijkt lichaam vertoonde Hij Zich niet meer aan de wereld, want ze had zich dit onwaardig gemaakt door Hem als de Messias te verwerpen.

Alleen de discipelen ontvingen nog Zijn onderwijs. Voor hen opende Hij de Schriften van het O.T., dat Hij zo had moeten lijden.

Ook ontvingen zij de opdracht om het Evangelie te gaan verbreiden en de belofte van de Heilige Geest, Die daarvoor nodig was.

2 Zijn hemelvaart

Veertig dagen na de opstanding vond de hemelvaart plaats, zoals Christus Zelf had voorzegd. Dit opvaren was plaatselijk vanaf de Olijfberg en zichtbaar voor hen, die erbij stonden.

Evenals over de opstanding wordt over de hemelvaart gesproken in passieve en aktieve zin: Christus werd opgenomen door de Vader, maar is ook opgevaren in eigen kracht.

Triumferend voer Christus ten hemel om zo Zijn Rijk te ontvangen en in bezit te nemen.

Het was de menselijke natuur, die in de Persoon van de Middelaar ten hemel voer. Als mens verblijft Hij met ziel en lichaam in de hemel tot Zijn wederkomst. Als God is Hij alomtegenwoordig gebleven.

Luther meende dat Christus door de hemelvaart ook als mens alomtegenwoordig werd. Rome leert dat Christus telkens lichamelijk aanwezig is bij de mis en zo telkens opnieuw wordt geofferd. Beide hebben hier echter geen bijbelse aanwijzing voor.

3 Zijn zitten ter rechterhand Gods

Op vele plaatsen spreekt de Bijbel over dit zitten van Christus. Dit kan niet letterlijk bedoeld zijn, want God is een Geest, maar hier wordt in menselijke bewoordingen voorgesteld welke eer Christus ontving in de hemel. Het is de beloning op Zijn werk en tegelijk de plaats, vanwaar Hij de toepassing van Zijn verdiensten uitwerkt.

Dat de Bijbel soms spreekt over zitten en dan weer over staan, betekent niet, dat er sprake is van tegenspraak.

Het zitten ziet op Zijn heerlijkheid en het onverliesbare daarvan. Maar ook op de verdiende rust op Zijn werk, want alles was volbracht.

Vervolgens ziet het zitten ook nog op Zijn koninklijk en rechterlijk gezag tot de wederkomst.

Ook de rechterhand had toentertijd een bijzondere betekenis. Het was de plaats van de eer. Hem door de Vader gegeven. Als God was Hij nooit van de Vader gescheiden geweest; naar Zijn menselijke natuur werd de Middelaar zo verhoogd.

Het staan ziet vooral op de voortgaande uitoefening van Zijn Middelaarschap. Hij voert Zijn ambten uit ter zaligheid van de uitverkorenen. Dit gebeurt profetisch door Woord en Geest. Priesterlijk is Hij de Voorbidder, Die op grond van eigen verdienste vrijspraak kan eisen. Koninklijk beschermt Hij Zijn Kerk tegen alle vijanden.

4 Zijn wederkomst

Zoals Christus naar de hemel gevaren is, zo zal Hij ook wederkomen op de wolken, maar dan als Rechter van hemel en aarde.

Deze wederkomst zal voor alle mensen zichtbaar zijn. De doden zullen opgewekt worden en met de levenden geoordeeld worden.

Met de scheiding tussen de goddelozen en de godvrezenden zal Hij dan Zijn middelaarswerk voltooien en het koninkrijk terug geven aan Zijn Vader.

Stolwijk,

ds. CA. van Dieren.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 1994

De Saambinder | 12 Pagina's

De geloofsleer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 1994

De Saambinder | 12 Pagina's