+ Meer informatie

Beleidsombuigingen openbaar vervoer

KNVTO-studie bepleit

1 minuut leestijd

UTRECHT — Om te kunnen voldoen aan het regeringsvoomemen om tot aanzienlijke besparingen op de collectieve uitgaven te komen, zullen in de openbaar vervoersector wezenlijke beleidsombuigingen nodig zijn. Zonder die ombuigingen kan in 1985 een financieringsgat van 675 miljoen gulden ontstaan, waardoor het openbaar vervoer niet op zijn taak berekend zal zijn en duizenden arbeidsplaatsen in gevaar komen.

Dit blijkt uit het dinsdag in Utrecht gepresenteerde rapport'J,praatjes vullen geen gaatjes" van de Koninklijke Nederlandse transport-ondernemingen (KNVTO). De vereniging heeft een onderzoek gehouden naar de financiële problematiek van het stedelijk en regionaal openbaar vervoer in de komende kabinetsperiode en geeft in het rapport aan welke oplossingen naar haar mening gekozen moeten worden om aan de problemen het hoofd te bieden. waar het voorzieningsniveau dit toelaat". Volgens de KNVTO-voorzitter dienen bovendien bepaalde voorzieningen in stad- en streekvervoer heroverwogen te worden in gevallen dat de vraag zo gering Ls dat de bediening met een standaardbus eigenlijk niet meer verantwoord is.

Als rekening moet worden gehouden met,,mingroei", zal het openbaar vervoer volgens Van Setten kwalitatief danig in de knel komen. „Bij mingroei neemt de vraag naar openbaar vervoer nog meer toe. Beperking van de tekorten is dan de strategie, maar dat betekent meer kostenbesparingen, meer beperkingen van de voorzieningen en meer verhogingen van de tarieven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.