Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wetsontwerp regulering prostitutie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wetsontwerp regulering prostitutie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Verschillende gemeenten zijn actief bezig om prostitutie terug te dringen. Een voorbeeld daarvan is Amsterdam. ook de landelijke overheid is hier actief mee bezig. Er komt een vergunningplicht voor alle soorten seksbedrijven. Voor prostituees komt er een registratieplicht. Klanten die gebruikmaken van illegale prostitutie worden strafbaar. Dat staat in het wetsontwerp regulering prostitutie, waarmee de ministerraad op 24 april 2009 heeft ingestemd en dat nu bij de Raad van State ligt.

2000: Opheffing bordeelverbod
Op 1 oktober 2000 werd, na een wetgevingstraject van circa twintig jaar, het algemeen bordeelverbod opgeheven. Kern van de wetswijziging was dat vormen van exploitatie van prostitutie waarin meerderjarige prostituees werkzaam zijn niet langer strafbaar zijn. tegelijkertijd was het de intentie van de wetgever om onaanvaardbare vormen, zoals onvrijwillige prostitutie of prostitutie door minderjarigen, krachtig te bestrijden. Het Rijk heeft destijds het voeren van een prostitutiebeleid als autonome bevoegdheid van gemeenten aangewezen. Dat betekent dat gemeenten de juridische mogelijkheden kregen om de exploitatie van prostitutie te reguleren, onder andere door het invoeren van een vergunningenstelsel en door het voeren van een gericht ruimtelijk vestigingsbeleid voor prostitutiebedrijven. De legalisering bleek een complex proces. Het zicht op de prostitutiebranche is weliswaar verbeterd, maar veel gemeenten kampen met problemen wat betreft de handhaving. Doordat ze obstakels opwerpen om seksbedrijven buiten de deur te houden, kunnen illegale praktijken toenemen, terwijl de opheffing van het bordeelverbod deze nu juist tegen wilde gaan. Bovendien blijft prostitutie nog steeds zeer nauw verweven met criminaliteit en mensenhandel uit onder meer Oost-europa en is er sprake van veel gedwongen prostitutie. Bij een evaluatie van deze wet heeft de SGP een motie ingediend over uitstapprogramma’s voor prostituees. Daar is in de praktijk nog te weinig mee gedaan. Voor raadsfracties is het interessant om hiermee aan de slag te gaan.

2009: Nieuw wetsontwerp
Het nieuwe Wetsontwerp regulering prostitutie bedoelt de prostitutiebranche beter te reguleren en misstanden als dwang, misbruik en mensenhandel binnen de prostitutiebranche te bestrijden. Voor alle soorten seksbedrijven (o.a. bordelen, escortbedrijven en massagesalons) komt er een vergunningplicht. Gemeenten kunnen dus via vergunningen bepalen waar en hoeveel bordelen of andere seksbedrijven er komen. Gemeenten die geen enkel seksbedrijf binnen de gemeentegrenzen willen, kunnen een nuloptie instellen, wat tot nu toe lastig is. De gemeente moet daarvoor wel argumenten hebben die verband houden met de openbare orde, de veiligheid of de gezondheid. Daarnaast kan die nuloptie uitsluitend gelden voor bordelen. Minister ter Horst zei vorig jaar in een debat hierover dat het niet de bedoeling is deze mogelijkheid ook voor een ander soort bedrijven te laten gelden. Om een vergunning te krijgen, moeten seksbedrijven over een vast adres met een vaste telefoonlijn beschikken. Voor escortbedrijven komen de vergunningen in een landelijk register, zodat er beter zicht komt op dit deel van de branche. In de vergunningen voor prostitutiebedrijven worden voorwaarden opgenomen over gezondheid, veiligheid en zelfbeschikkingsrecht van de prostituees. Voor prostituees komt er een registratieplicht; werken zonder registratie of in een bedrijf zonder vergunning wordt dus strafbaar. Ook klanten die gebruikmaken van illegale prostitutie worden strafbaar, omdat ze daarmee een vorm van prostitutie in stand houden waar misstanden en uitbuiting zich makkelijker kunnen voordoen. Met het verbod op de exploitatie van een prostitutiebedrijf zonder vergunning en de registratieplicht voor prostituees hoopt de regering een scherpere scheiding aan te brengen tussen legale en illegale prostitutie. Die scheiding is voor de klant ook beter herkenbaar. Misstanden kunnen anoniem gemeld worden, waardoor opsporing eenvoudiger zal worden.

Evaluatie
In de optiek van de SGP komt seksualiteit alleen tot haar recht binnen de trouw en geborgenheid van een huwelijk. Seksualiteit dient geen voor geld te kopen handelswaar of consumptieartikel te zijn. Prostitutie is daarom principieel een groot maatschappelijk kwaad, of deze nu ‘legaal’ of illegaal is. Legalisering is dan ook een geheel verkeerd signaal naar de samenleving. De SGP zou graag zien dat er opnieuw een algeheel bordeelverbod komt, met extra inzet van politie en justitie om een eind te maken aan de onlosmakelijk met deze branche verbonden mensenhandel. Bovendien dienen personen die gebruikmaken van prostitutie zelf strafbaar te worden, zoals dat in Zweden al het geval is – overigens vanuit een argumentatie die geheel verschilt van die van de SGP.

In de huidige situatie, waarbij prostitutie in principe geheel legaal is, betekent dit wetsontwerp een stapje in de goede richting. Het huidige kabinet lijkt zich er beter rekenschap van te geven dat het verkopen van seksualiteit geen normale activiteit is en dat ook nooit worden zal. Het is een goede zaak dat in dit voorstel gemeenten vooraf vergunning moeten verlenen aan zowel bedrijven als prostituees, in plaats van deze activiteiten achteraf te moeten verbieden. In die zin lijkt het beleid te verschuiven van ‘ja, mits’ naar ‘nee, te nzij’. Hoe een en ander in de praktijk zal uitpakken, valt te bezien. Het feit dat een nuloptie voor bordelen weer mogelijk wordt, is echter zonder meer winst, al is het jammer dat dit niet geldt voor andere seksbedrijven. Het is duidelijk dat een nuloptie vanuit een Bijbels genormeerd standpunt voor gemeenteraadsleden de enige mogelijkheid is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 september 2009

De Banier | 24 Pagina's

Wetsontwerp regulering prostitutie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 september 2009

De Banier | 24 Pagina's