Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gelooft u?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gelooft u?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit is geen overbodige vraag. Immers: „Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden" (Mare. 16:16). En: „Wij zijn van oordeel, dat de mens door geloof gerechtvaardigd wordt" (Kom. 3:28). Daarom is het niet overbodig de vraag te stellen: Gelooft U? Want er zijn verschillende soorten geloof.

De duivel gelooft ook!

Als u aan de duivel vraagt: bestaat God?, dan zal hij uw vraag terstond beantwoorden met ja.

En bestaat de hemel? Ja.

Bestaat de hel? Ja.

En is Jezus Christus aan 't kruis gestorven? Ja.

En is Hij uit de doden opgestaan? Ja.

En is Hij opgevaren ten hemel? Ja.

Dat gelooft de duivel ook!

En toch wordt hij door dat geloof niet „gerechtvaardigd" en „behouden". Want hij erkent de waarheden alleen maar met zijn verstand.

Maar dat is niet het bijbelse geloof

Het geloof, dat door de Bijbel wordt bedoeld en waardoor de mens gerechtvaardigd en behouden wordt, is veel méér dan alleen maar met het verstand ja zeggen op bepaalde godsdienstige leerstukken. Als uw geloof niet méér is dan dat, dan bent u géén gelovig mens en bent u dus niet gerechtvaardigd en niet behouden, evenmin als de duivel. Want het geloof, dat in de Bijbel wordt bedoeld, is niet voornamelijk iets van het verstand, maar van het hárt. „Want met het hart gelooft men tot rechtvaardigheid........." (Rom. 10:10).

Geloven is vertrouwen!

De Bijbel wijst Abraham aan als hét voorbeeld van een gelovig mens (Rom. 4:3; Gal. 3:6). Waarom? Niet omdat Abraham met zijn verstand enige godsdienstige waarheden aannam, maar omdat hij rotsvast vertrouwde op God en op Gods Woord, zelfs tegen de inzichten van zijn menselijk verstand in! God belooft hem een enorm groot nageslacht (Gen. 15:5). Tegelijk beveelt Hij hem zijn enige zoon, van wie dat nageslacht dan toch zal moeten komen, te offeren (Gen. 22:2).

Naar menselijk inzicht kan dit niet samengaan. En tóch doet Abraham wat God hem beveelt. Want hij vertrouwt zonder voorbehoud op God en Zijn Woord! Dat is het geloof dat de Bijbel bedoelt en waardoor de mens wordt „gerechtvaardigd" en „behouden". De Griekse taal, waarin het Nieuwe Testament geschreven is, gebruikt ook voor geloof en voor vertrouwen precies hetzelfde woord.

Zelf bezitten.

En nu is het ook niet genoeg om met het verstand te erkennen, dat alleen een geloof als dat van Abraham, namelijk een onwrikbaar vertrouwen in God en Zijn Woord, het echte, bijbelse geloof is, dat noodzakelijk is voor de mens om gered te worden. Nee, men moet die mentaliteit, dat vertrouwen van Abraham zélf bezitten. Dan pas gelooft men, zoals de Bijbel het bedoelt. Dan pas gelooft men tot rechtvaardigheid (Rom. 10:10).

Geloven is niet alleen met het verstand aannemen, dat onze Here Jezus Christus de Verlosser is, maar met het hart Hem als persoonlijke Verlosser en Heiland aanvaarden en een onmetelijk vertrouwen hebben in Hem en Zijn Woord.

Wie dat doet wordt gerechtvaardigd (Rom. 10:10).

Wie dat doet wordt kind van God (Joh. 1:12).

Wie dat doet heeft eeuwig leven; niet zál eeuwig leven hebben, maar hééft eeuwig leven, nü al! (Joh. 6:47).

Wie dat doet zal behouden worden. En anders niet (Mare. 16:16). Het is dus van be slissend belang voor een mens om op de juiste, bijbelse wijze te geloven. Doet u dat? GELOOFT U?

Dit artikel werd u aangeboden door: In de Rechte Straat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Gelooft u?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's