Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UIT HET POLITIEKE LEVEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT HET POLITIEKE LEVEN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vergelijking van Christus met de paus

De Heer hier op een ezel rijdt, De knecht te Paart, vol kostelyckheyt.

De Heer, Die draagt een doorne-kroon, De knecht een goudene zeer schoon.

De Heer was arm op dezer aardt, De knecht veel geit en goet vergaart.

De Heer had niets waar 't Hooft op rust, De knecht die draagt men naar 't hem lust.

De Heer wiesch sijner knechten voet, De knecht sijn voet men kussen moet.

De Heer Die droeg hier schand' en spot, De knecht die eert men als een godt.

De Heer Die gaf gena om niet, De knecht men die verkopen ziet.

Wel merkt hieruit hoe knecht en Heer Verscheelt in Leven en in Leer.

En zegt eens zonder arg of list, Wie is de rechte tegen-christ?

-Hieronymus Sweerts (1629-1696), ontvangen van een lezer-

Over Nederland

' Wee degenen die het kwade goed heten en het goede kwaad, is bedoeld als een waarschuwing door de profeet Jesaja, aan alle volken in alle tijden tegen de verachting van Gods heilige Wet en Zijn heilig Evangelie. Ook Nederland reist niet ongewaarschuwd naar de eeuwigheid. O Nederland, met zijn Huis van Oranje, wie is u gelijk, een land waarin eertijds de prins een verbond sloot met de Potentaat der potentaten en Gods Zijn Woord zo' n ingang heeft doen vinden en zovele trouwe Godsgezanten uitgezonden heeft en dat nu als met blindheid geslagen, steeds meer terugkeert naar on- en bijgeloof en zich zo uitleeft in de meest gruwelijke ongerechtigheden en in de betrachting van de zonden soms nog verder gaat dan landen waarin God nooit gewoond heeft.'

-W. Nagtegaal in Het Beginsel van juni 1992-

Verdraagzaamheid van de verdraagzamen als het om Gods Woord gaat

Niet geplaatst

Het volgende stukje kreeg een lezer niet in de rubriek 'opgemerkt' van het Reformatorisch Dagblad geplaatst. Reacties op in het Reformatorisch Dagblad overgenomen artikelen uit andere bladen zouden niet worden opgenomen. Daarom zond de lezer dit stukje de redactie toe met verzoek tot plaatsing in 'In het Spoor':

Ds. Kersten en Ds. Zandt

In de krant van 9 julijl. in de rubriek' opiniebladeren' sprak via het blad 'Koers' Ds. Hovius, hoofdbestuurslid van de SGP, het volgende:

'Wijlen ds. Kersten en Ds. Zandt waren het ook niet geheel eens over het vrouwenkiesrecht.' (Is dit juist? ) Ds. Hovius zal met mij eens zijn dat ze wel schouder aan schouder stonden als het gaat om het niet-actief deelnemen van de vrouw aan het openbaar politieke leven. Dit is thans het probleem wat speelt binnen de SGP en dit roert Ds. Hovius niet aan. Ook werden de vrouwen tot rond de jaren ' 60 altijd verzoch t om thuis te blijven tijdens de verkiezingen! Tevens vermeldt ds. Hovius dat na het nieuwe beginselprogram de Landelijke Stichting aanmerkelijk is versmald. Is dat voor het Hoofdbestuur en ons als leden van de SGP geen roepende stem ? Is de Stichting versmald of is juist cle SGP afgezwaaid naar links? Al met al, wat er in 'Koers' gelezen wordt, is dat bevorderlijk voor de SGP-beginselen? Wanneer wij 'In het Spoor' lezen, lezen wij van de aloude beginselen, zoals verwoord door Ds. Kersten en Ds. Zandt. Mocht het Hoofdbestuur nog eens ter harte nemen wat op veel plaatsen naar voren komt bij meerdere kiesverenigingen. 'Onderzoekt alle dingen, maar behoud het goede.'

Duitsland verandert?

Een lezer zond het volgende stukje in over de oogmerken van Duitsland in de Eerste Wereldoorlog:

'Op 9 september 1914, toen Frankrijk ineen leek te storten, schreef de Duitse Rijkskanselier het zogeheten 'septemberprogramma'. Daarin werden de Duitse oorlogsdoelen uiteengezet ten aanzien van de erfvijand Frankrijk, maar ook de economische doelstellingen ten aanzien van Europa in het algemeen en ten aanzien van Nederland in het bijzonder. Het is interessant hiervan kennis te nemen en die te vergelijken met de huidige Duitse politiek in Europees verband.

Over Europa lezen we:

'4. De oprichting van een MIDDENEUROPEES ECONOMISCH VERBOND dient te worden nagestreefd door gemeenschappelijke douane-afspraken met Frankrijk, België, Nederland, Denemarken, Oostenrijk-Hongarije, Polen en eventueel Italië, Zweden en Noor-wegen. Dit verbond dat (...) in werkelijkheid onder Duitse leiding staat, moet een leidende rol op economisch gebied van Duitsland over Midden-Europa stabiliseren.'

Over Nederland word onder punt 6 onder meer gezegd:

'Het zal overwogen dienen te worden met welke middelen en maatregelen een nauwere band tussen Nederland en het Duitse Rijk geschapen kan worden. Deze nauwere band zou met het oog op de bijzondere aard van de Nederlanders gespeend moeten zijn van ieder gevoel van dwang aan de loop van het leven in Nederland. Dit zou niets moeten veranderen en ook geen militaire verplichtingen met zich mee moete? i brengen. Nederland zou naar buiten toe onafhankelijk, maar naar binnen toe afhankelijk van ons moeten worden.'

(Uit: Griffnach der Weltmacht van F. Fisher, 1961)

Recent werd de Duitse buitenlandse politiek in Europa kort samengevat:

'Europa schijnt vooral een Duitse aangelegenheid te zijn. De Duitsers waren er als de kippen bij, zonder overleg met hun Europese partners overigens, om de nieuwe Staten van het voormalige Joegoslavië te erkennen. Ook in de nieuwe Staten Tsjechië en Slowakije zijn zij weer bijzonder actief om hun invloed te versterken. In Turkije speelt de Duitse industrie nu al een overheersende rol. Een ander voorbeeld van 'Europees denken' van de Duitsers zijn de herhaalde pogingen om tolrecht in te voeren op de Duitse autowegen, zeer ten nadele van het Nederlands wegverkeer, dat deze wegen vooral als 'transitowegen' benut. (...) Met de voormalige aartsvijand Frankrijk is men tegenwoordig ook dikke maatjes. Er is zelfs al een Frans-Duits legerkorps.'

(H. Pors in: Sta-vast van augustus 1992)

Artikel 36 en de SGP

'Er kan geconcludeerd worden dat artikel 36 binnen de SGP nog steeds beleden wordt, maar ook dat het artikel aan betekenis heeft verloren, ja men lijkt er in de SGP niet zo goed raad mee te weten.'

-Drs. A.A. van der Schans in: Kuijper en Kersten, 1992, p. 128-

Verdraagzaamheid van de verdraagzamen als het om Gods Woord gaat

'Het gisterenavond beëdigde SGP-raadslid F. Mulder wordt geen plaatsvervangend lid in de Gewestraad Eemland. De meerderheid van de Woudenbergse gemeenteraad vindt het onjuist dat de SGP haar standpunten ventileert in cle Gewestraad. De SGP mag in haar politiek handelen Gods Woord niet hanteren boven de Grondwet, zo vond een meerderheid van de gemeenteraad.'

-Uit: Reformatorisch Dagblad, dd. 11 september 1992-

Nooit immers zullen de koningen, of welke andere overheden dan ook, hun plicht doen, wanneer zij niet in de eerste plaats zorgdragen voor de dienst van God en de religie.

Calvijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: In het spoor

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1992

In het spoor | 20 Pagina's

UIT HET POLITIEKE LEVEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1992

In het spoor | 20 Pagina's