Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geboren in Sion

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geboren in Sion

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

door M. Goudriaan, Lunteren

„Zeer heerlijke dingen worden van u gesproken, o stad Gods! Sela. Ik zal Rahab en Babel vermelden onder degenen, die Mij kennen "

Psalm 87 : 3, 4a

ACHTIGE, heerlijke dingen hoorden we vanuit deze Psalm al over de stad Gods. Maar er is nog veel meer dat onze verwondering wil wekken. Veel meer dat hoop wil wakker roepen voor Israël en voor de kerk van Christus. Zo worden heidenen hier genoemd als burgers van Sion. En wat voor heidenen!

Rahab, Babel, de Filistijn...

We hebben alle reden om onze oren te spitsen en gespannen te luisteren als het gaat over de herkomst van de inwoners van Sion. Wat zou u denken van Rahab? Soms wordt met deze naam een zeemonster aangeduid, maar hier mogen we vooral denken aan Egypte. Meer dan eens was Egypte een geduchte vijand van Israël. We denken onder andere aan de slavernij, de dienstbaarheid in Egypte. In ieder geval gaat het over een grootmacht die herhaaldelijk het volk van het verbond bedreigde. Nu zal Egypte gerekend worden bij degenen die de HEERE kennen. Over het wonder van Gods genade gesproken!

Daarnaast wordt Babel genoemd.Ook alweer zo'n wereldmacht die het Israël soms zo moeilijk maakte. Babel heeft het zelfs bestoken om de stad en het huis Gods tot puinhopen te maken. En verder: wat stelt Jeruzalem nu eigenlijk voor vergeleken met zo'n wereldmacht? Hier hebt u het wonder van de Heilige Geest: Babel toegebracht! Denk nu niet bij uzelf: „Dat is mooi, dat zulke mensen worden toegebracht", in de mening dat wij hoog verheven zijn boven zulke heidenen.5vl& Sr-Wf& "nü-: \Z(5öï-God staat met de belijdenis: „O God, wat ben ik onein- dig ver bij u vandaan", die moet met wanhopen. Iemand viel neer voor God met de belijdenis: „Heere, er staan in de Bijbel toch beloften voor het heidense, afkerige Babel? "

Ziet, de Filistijn, en de Tyriër, met de Moor... Je kunt lezen: zietdaar, de Filistijn...

Dat geeft het verrassende aan. „Kijk nou eens" zo zeggen wij „die en die is er ook. Had ik niet verwacht". Is het niet uiterst verbazingwekkend wat hier staat? De Filistijn, de Tyriër en de Moor in Sion! Bemoedigend voor mensen die zichzelf voor God moeten afschrijven en die onvoorwaardelijk voor God moeten capituleren. Zulke mensen worden gebracht onder de genadeheerschappij van de Koning van Sion, de Heere Jezus Christus.

Hebt u wel eens een grotere aartsvijand van Israël gezien dan de Fihstijn? Als de Filistijnen maar een klein kansje schoon zien, willen ze Israël de nek breken. Misschien denkt u al lezend wel aan iemand die u lief is, maar bij wie u zoveel verzet tegen God ontmoet. Of misschien denkt u aan... uzelf! Onwillekeurig hebben we Saulus van Tarsen voor ogen. Te vuur en te zwaard de gemeente vervolgend. Maar hij wordt geveld door de kracht van Woord en Geest. „Heere, wat wilt Gij? " Een echte burger van Sion geworden. Verbaas u hier over de grote werken van de levende God. En werp uzelf voor Hem neer als u uitgewerkt bent. Jezus Christus is gekomen om het verlorene te zoeken, vijanden te verzoenen.

De Tyriër. Tyrus is bekend, berucht als een centrum van afgoderij. Kwam Izebel daar niet vandaan? Tyrus stond bekend om zijn handel en welvaart en ook om zijn trots.

De trotse afgodendienaar zal buigen voor de Heere. Maar als dat zo is, moet ik anderen die in mijn oog zo trots zijn, maar niet te snel afschrijven. Is het geen Pinksteren geworden? Is de arm van de Heilige Geest soms verkort? Zelfs de meest verstokte afgodendienaar weet Hij te brengen tot capitulatie.

Ook wordt de Moor nog genoemd. In de Bijbel zien we meer dan eens dat de Moor verbonden wordt aan geestelijke duisternis, vervreemding van God. Hoe zal zo iemand de waarachtige God vinden? Hoe zal hij burger van Sion zijn? Misschien vraagt u zich wel af: „En ik dan? " Weet u wat er in Psalm 68 staat? Morenland zal zich haasten zijn handen tot God uit te strekken. Denk aan de bedelaar die vragend en hulpbehoevend zijn handen uitstrekt tot zijn helper.

Van die Moor hoefje toch zeker geestelijk niet veel verwachting te hebben! Zeker niet als je dan ook nog denkt aan het woord van Jeremia over het volk, dat onmachtig is om goed te doen zoals de Moor onmachtig is om zijn huid te veranderen. En dan toch... Tot enkele maanden geleden zat een jongen zondag aan zondag in de kerk met de gedachte: voor mij hoeft het niet meer, ik verveel me stierlijk, en vandaag... haast hij zich om zijn handen naar God uit te strekken. U kent hem wel, de kamerling uit de Handelingen. Onverrichterzake keert hij terug naar zijn land. In Jeruzalem heeft hij geen heil gevonden. Leeg gaat hij terug. Maar de verhoogde Christus kent hem in ontferming, zendt Filippus op zijn weg en de Geest opent zijn hart door het Woord. Is dat niet verrassend? Zijn de wonderen van God niet verbazingwekend soms? De HEE­ RE bouwt Sion en maakt daarbij mijn gedachten en overleggingen tot niets. Hij regeert! Het zou u misschien vandaag kunnen brengen tot het vurig aanroepen van Zijn Naam. Of niet?

Daar geboren

Van die Filistijn, Tyriër en Moor wordt nu gezegd: deze is aldaar, in Sion, geboren. Heidenen worden in Sion ingelijfd. Daardoor delen ze in het burgerrecht van Israël en krijgen deel aan het heil, aan de zegeningen van de God van Sion. U mag het gerust zo zeggen: daardoor krijgen ze deel aan het heil dat Christus verworven heeft in Zijn dood en opstanding. Van dat onuitsprekelijke heil worden zij deelgenoot. Ben je in Sion geboren, dan ben je burger van de stad Gods. Dan is er het gebracht worden onder de heerschappij, onder de genadeheerschappij van de Koning, Jezus Christus. Denkt u dan ook niet aan het vallen in Zijn handen als alles je veroordeelt? Maar dan ook delen in de schatten van heil die bij Hem te krijgen zijn.

Tussen haakjes: graag wil ik er hier op wijzen dat wij als heidenen maar toegebracht worden tot Israël. De Heere begon te werken bij het oude volk. Uit hen is de zaligheid. Als hier gesproken wordt over de heerlijkheid van Sion mag dat bij ons in deze bewogen tijden wel gebed en verwachting voor Israël geven.

Daar geboren - daar zit ook de gedachte in van een ander bestaan, een ander leven krijgen. Ik was van huis uit geen burger van de stad Gods. Weet u dat? We moeten het zelfs zo zien: het uiterlijk bij de kerk behoren, houdt op zich nog niet het burgerschap van Sion in. Christus maakt aan Nicodemus en daarmee aan ons de noodzaak van een nieuwe geboorte duidelijk. Een radicale, hartgrondige vernieuwing is nodig. De Bijbel is heel duidelijk als het gaat over een nieuw leven, een nieuwe geboorte. Het werk van Woord en Heilige Geest worden ook hier in Psalm 87 aan de orde gesteld. In onvoorstelbare genadekracht werkt de Heere als Hij mensen tot burgers van Zijn stad maakt. Maar dan, wat een profetie, wat een belofte hier in onze Psalm! Wie zichzelf aanklaagt voor God kan hier stof tot bemoediging vinden. Wie smeekt om de voortgang van Gods werk - ook in ons land en onder ons volk - kan hier een sterke aansporing tot gebed en tot pleiten voor God vinden.

Ik heb de stellige indruk dat de inwoners van Sion wel in meerdere of mindere mate weten en blijven beseffen waar ze vandaan komen. Het maakt het werken van de Heere des te verwonderlijker. Als u weet waar de Heere u vandaan gehaald heeft, hebt u grote gedachten van Hem en van Zijn werk gekregen. Wat een macht en genade in het werk van de Geest! Hoe Hij de bruid van Christus vergadert en leidt op de weg tot de Koning. Ziende op Zijn werk hoeft de armste zondaar niet te wanhopen. Weet u intussen wie het beste gezicht heeft op de kerk en op de voortgang van Gods werk? Hij die bij ondervinding weet en steeds meer weet van het werk van Woord en Geest!

Bevestiging en vastheid

Van Sion zal gezegd worden: die en die is daarin geboren. Naast andere dingen kunnen we uit deze woorden in ieder geval leren dat het burger zijn van Sion pure genade is. Wie kan zeggen: hier heeft mijn goedwillendheid, mijn gehoorzaamheid, mijn vroomheid uitkomst gebracht? Mijn geboren worden is toch zeker geen prestatie van mij! Zo geldt dat ook hier geestelijk. Kunnen Filistijnen, Tyriërs en Moren hier soms hoog opgeven van zichzelf? Allesbehalve dat! Burgers van Sion zullen in verwondering gaan belijden en dat steeds hartgrondiger: dit is mij geschonken uit pure genade!, in een nieuwe geboorte door Woord en Geest. U hebt gelijk, daar moeten we niet mee beginnen in een redeneren over de vrijheid en de vrij macht van Gods genade, maar daar loopt het wel op uit in het geestelijk leven.

Daarin geboren - al stond ook de duivel met een gemene grijnslach bij de poort om mij toe te voegen: „Jij komt hier nooit binnen. Wie ben jij eigenlijk? " Toch daar geboren. Wie looft niet in Sion de wondere trouw en de alles teboven gaande genade van God? Ik noem nog een andere gedachte die hier schuilgaat achter deze woorden: die en die daar geboren, dat houdt ook in dat daar in Sion ieder bekend is bij God. Hoeveel er ook zijn die geboren worden in de stad Gods, God kent hen, één voor één. Hoeveel kinderen Hij ook heeft, in de hemel en op de aarde, al thuisgekomen of nog in de strijd, Hij heeft Zijn oog op ieder van hen alsof Hij maar één kind heeft. Dat geeft ook iets aan van een onomstotelijke vastheid.

Deze vastheid komt ook naar voren in de laatste woorden van onze tekst: en de Allerhoogste Zelf zal hen bevestigen. Het is niet zonder reden dat de Heere hier wordt aangeduid als de Allerhoogste. In het bewaren, het dragen van de Zijnen toont Hij Zichzelf als de Allerhoogste. Als je nu de Allerhoogste met je hebt, als Hij nu voor je is....! Dat is het machtige werk dat Hij doet bij de Zijnen: bevestigen, vaststellen, dragen ook als ik mezelf geen ogenblik bewaren kan. De vastheid van Sion, van haar inwoners ligt in Christus. Achter deze woorden rijst in weergaloze heerlijkheid de Koning op, de Hogepriester Die voorbede doet. Raakt u almeer aangewezen op Hem in al uw machteloosheid? Zeker mag hier ook gedacht worden aan de bewaring en het geleid worden door de Geest. Hij draagt en bevestigt door de woorden van Christus die Hij indachtig maakt. Als dat ook niet waar was! Wanneer duizend keer alles bij mij ondersteboven gegooid wordt in de geestelijke strijd is Hij het Die troost en sterkte geeft. Wanneer mijn handen niets vasthouden, bevestigt Hij.

Nu gaat vanuit deze Psalm de roep uit: alle gij einden der aarde, wendt u tot Mij toe! Ik ben God en Ik werk wonderen. Buiten Sion, los van haar Koning kan er uiteindelijk geen heil zijn, alleen verderf. Zijn we geen burgers van Sion, dan behoren we bij Babel, de stad van de wereld. En Babel vergaat eenmaal. Geloven we dat waarachtig? In de Vader, de Zoon en de Heilige Geest is het geboren worden in Sion, het bewaard en bevestigd worden. En ten laatste het... overwinnen!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 mei 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

Geboren in Sion

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 mei 2002

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's