Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR ONZE Militairen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR ONZE Militairen

„DE MILITAIRE TEHUIZEN"

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„DE MILITAIRE TEHUIZEN"

We waren bezig met de mening weer te geven van de kerkeraad der Geref. Gemeente te Zeist zoals we dit bij monde van Ds Vergunst kunnen lezen in de Kerkbode van 12 Jan. jl. Ds V. vervolgt dan:

De waarlijk Christelijke levensstijl wordt afgebroken tot op de grond toe en men schept een wereldse sfeer in de gezinnen, verenigingen en kerken en wil daar dan een Christelijk vernis over doen. Dan moet dit soort Christelijkheid de vlag zijn, die allerlei soort van lading dekt.

En daarom doen we niet mee. Niet omdat wij ons beter wanen, omdat wij onze jongens beter achten, maar omdat wij geloven, dat het niet verantwoord is, dat door onze medewerking de militairen gebracht worden in een sfeer, die wij niet meer Christelijk kunnen achten. De kerkeraad is de mening toegedaan, dat een biljarttafel in een Christelijk, militair tehuis niet op zijn plaats i9, dat geen toneelstukken of opvoeringen van andere aard in een militair tehuis moeten plaat9 hebben, waar wij onze jongens naar toe brengen. En omdat men ons niet de garanties verstrekken kan, dat dit niet zal plaats hebben, hebben wij als kerkeraad gezegd: dan kunnen wij onze medewerking niet geven, omdat wij niet mogen.

Dat is geen onttrekking aan onze verantwoordelijkheid. Dit is niet voortgekomen uit de gedachte: laat het maar aan anderen over. Wel terdege zijn we ons bewust, dat er iets voor de militairen moet gedaan worden en t.a.v. deze zaak zijn wij zeker diligent.

Wij weten wel, dat ge de militairen niet met een „boeksken in een hoeksken" behoeft te zetten. Deze doperse geestesgesteldheid verfoeien wij. Maar er zijn grenzen en als anderen zeggen, dat ze die nog niet bereikt hebben, dan spijt het ons voor hen, maar wij gaan niet mee.

Wij willen gaarne wat voor de militairen doen. Niet alleen voor de onze, maar ook die van andere gezindten. Wij willen onze jongens niet aan zichzelf overlaten. Het liefst zouden wij, zij het op bescheiden wijze, een tehuis voor onze jongens openen, al waren het maar enige eenvoudige vertrekken in de omgeving van Soesterberg of Huis ter Heide. Of dit ons mogelijk zal zijn weten wij nog niet. Er wordt in elk geval aan gewerkt. Het leek mij nuttig deze verantwoording voor de gemeente af te leggen, opdat men, als men soms hoort, dat wij onze medewerking geweigerd hebben, ook wete, waarom dit is geschied.

Tot zover Ds Vergunst te Zeist.

Daar ben ik het nu hartelijk mee eens mijnh. Verspoor. Als ik het standpunt van die Kerkeraad nog eens ernstig overdenk dan geloof ik dat zijn opvatting korter bij de mijne dan bij de uwe staat. Zou dat misschien komen omdat wij zo vreselijk conservatief zijn? Het verschil tussen ons is toch wel zeer groot. U zegt: de M.T.H. zijn afgebeden zegeningen, waarin zich de Geest van Christus openbaart en waar we het gelaat van Christus kunnen aanschouwen en de Kerkeraad van Zeist zegt: „dat het niet verantwoord is, dat door onze medewerking de militairen gebracht worden in een sfeer, die wij niet meer Christelijk kunnen achten." Die twee standpunten zijn van elkaar verwijderd als het Oosten van het Westen. Wij hebben zo ik al schreef een verschil in beginsel. Alles kan er tegenwoordig bij door. Als een samenkomst maar geopend en gesloten wordt met gebed dan is alles in orde. Wat tussen het bidden en danken geschiedt speelt geen rol. Men heeft genoeg als het buitenste van de drinkbeker maar gereinigd is.

Met grote letters heeft men in „Trouw" kunnen lezen, dat we een Prot. Chr. Mil. Teh. in Den Bosch krijgen. Wie zou zich hierover niet verheugen. In zo'n Roomse omgeving een Chr. Mil. Teh.! Doch eilieve! Hoe de sfeer daar zal zijn is ons wel duidelijk. Dit tehuis is er nog niet. Het moet nog gebouwd worden. En wat is het eerste wat we er van lezen? Wie kan ons helpen aan een filmprojector ? Wie kan ons helpen aan goede moderne Romans?

Dhr ten V. uit R. vroeg mij welk mil. Teh. een film draaide. Ge moogt hier uw antwoord vinden hr. ten V.

Heeft men onze militairen niets beters aan te bieden dan een film en een moderne roman. Een schrale, arme aanbieding is dat. Zeg nu niet dat daar alleen Christelijke films worden gedraaid, want die bestaan niet. Kort en bondig. Dat is juist het diep verval van ons volk dat we alles maar Christelijk noemen. Men sluit op alle terreinen des levens een compromis. Een compromis op kerkelijk, staatkundig en maatschappelijk gebied. Op kerkelijk gebied lonken de Gereformeerden naar de Hervormden en de Christelijk Gereformeerden. Men wil een compromis. Op staatkundig terrein wil men dat o zo graag met de Roomsen. Als het knijpt en nog eens knijpt desnoods met de P.v.d.A. er bij. Het dagblad „Trouw" schreef de vorige week dat ze van een „Petrus Dathenus staat" niets moesten hebben. Dat kan ik best vei'staan waut dat was geen man van een compromis. Dat was een inan die de stelling aanhing en verdedigde: „Er staat geschreven."

Wanneer je op dat standpunt gaat staan, dan is er voor een compromis geen plaats.

Op maatschappelijk gebied is het niet veel beter. Mag ik dan nooit geen compromis aangaan? Zeker wel, maar nooit ten koste van het beginsel.

Als U dat maar goed vast houdt. Met dat beginsel valt niet te marchanderen. Dan krijgt men een beginsel van elk wat wils. Dan gelijken we op wit gepleisterde graven maar van binnen zijn we vol doodsbeenderen.

We hebben voor onze militairen te doen wat onze hand vindt te doen, doch alleen in een rechte ordelijke weg. De grenzen .zegt Ds Vergunst mogen niet overschreden worden. Onze M.T.H. moeten geen brug worden naar de café's en de bioscoop. Er kan een goede werking uit gaan van een M.T.H. maar men were biljart, film, toneel en voordracht. Zolang deze zaken in de M.T.H. gevonden worden kunnen wij onze jongens niet onvoorwaardelijk het advies geven. „Bezoekt zoveel mogelijk de M.T.H."

Integendeel, men zij ook hier zeer voorzichtig en beproeve de geesten. Ik geloof mijnh. Verspoor uw brief voldoende beantwoord te hebben.

Allen hartelijk gegroet van

„KRIJGSMAN".

ADRESVERANDERINGEN MILITAIREN

De toezending van „DANIËL" aan de militairen wordt de laatste tijd zeer bemoeilijkt doordat bij overplaatsing de adreswijziging niet wordt doorgegeven.

Mogen wij weer wat beter rekenen op de medewerking in deze van de militairen zelf, of anders - van hun ouders of onze agenten.

Zo weten wij bv. op heden niet de nieuwe adressen van de volgende militairen van wie de voor hen bestemde nummers van „DANIËL" als „onbestelbaar wegens onjuist adres" terugkomen.

Sergt. A. Beijer nr 30-03—31—134 Sold. J. Corbijn nr 29—03—04—235 Sold. G. de Jonge nr 31—04—25—169 Sold. A. Kasse nr 29—12—12—037 Sold. Chauff. A. Kersten nr 30—11—28—100 Mar. III z.m. H. Konijn Stb. nr 68639 Korp. J. v. Lingen nr 30—05—31—072 Vaandrig v. d. Maas nr 29—07—29—222 Sold. W. de Olde nr 31—03—10—276 Korp. A. Saaman nr 26—08—17—107 Sold. A. M. Slotboom nr 30—04—23—231

Wie kan ons aan het thans juiste adres van deze militairen helpen? Voor uw moeite vriendelijk dank.

KRIJGSMAN

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 1952

Daniel | 8 Pagina's

VOOR ONZE Militairen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 1952

Daniel | 8 Pagina's