Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Een nieuw hart is een nieuw begin”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Een nieuw hart is een nieuw begin”

In gesprek met ds. P. Mulder

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het jaar 2015 ligt achter ons en het nieuwe jaar is begonnen. Een nieuw begin. Hoe ligt dat in jouw hart? Van nature hebben wij allemaal een zondig hart. Maar door de komst van Christus is het mogelijk dat je een nieuw hart krijgt. Als Gods Geest in jouw hart werkt, dan breekt er een nieuw begin aan. Is dat je uitzien in het nieuwe jaar? In gesprek met ds. P. Mulder uit Geldermalsen staan we stil bij het ontvangen van een nieuw hart.

“Het hart is het centrum van de mens, van ons bestaan” zo begint ds. P. Mulder als we hem vragen wat een nieuw hart is. “Het is het wezen, in geestelijk opzicht. Lees maar wat erover staat in Ezechiël 36: En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. Daar zien we ook die centrumgedachte terug. We hebben eerst een stenen hart, zonder liefde en kennis, hard, koud en dood. En we moeten een vlesen hart krijgen, een levend hart, kloppend van liefde tot God, vol begeerte tot het goed, tot vreze van Zijn Naam. Het is een tegenstelling tussen geestelijke dood en nieuw leven. Het begin van het doopformulier spreekt hier ook over.”

Wonder van God
Maar hoe kun jij nu een nieuw hart krijgen? De dominee legt uit dat het een wonder van God is. “Ook dat zien we terug in Ezechiël 36: Ik zal u een nieuw hart geven. Hij geeft dit vanuit Zijn welbehagen aan zondige mensen. En omdat God het geeft, kan ook het voor jongeren, ook voor jou.” De dominee wil je wijzen op een jonge man die de Heere vreesde. “Denk eens aan koning Josia. In het achtste jaar van zijn regering begon hij God te zoeken. Hij was toen pas zestien jaar, jouw leeftijd dus! Hij kreeg een hart dat naar de Heere zocht. Hij voelde de noodzaak en ging de Heere zoeken. Dat is het werk van de Heere, een wonder van God.”
Werkt God altijd op dezelfde manier? “In de grondpatronen werk God hetzelfde. Hij is een heilig God, wij zijn een zondig mens. Er is Godskennis, zelfkennis en Christuskennis nodig.
Er kunnen wel verschillen zijn. Bij Lydia werd onder de preek haar hart geopend. Saulus werd neergeveld in zijn strijd. Bij beide heel verschillend, toch is het hetzelfde wonder: God greep in. De toedracht en de omgeving kunnen anders zijn. Saulus was een openlijke vijand van God en Christus, Lydia niet, toch had ook zij een wonder nodig.”

Een nieuw begin
“De wedergeboorte is een moment, het is een daad van God. Dat moment is niet bij iedereen even duidelijk aan te wijzen. De één kan dat heel duidelijk aanwijzen, terwijl dat bij een ander niet zo duidelijk ligt. Wel zal het blijken uit de vruchten: met God te doen krijgen, luisteren, verslagenheid over het hebben van een stenen hart. Je beseft dan nog niet dat je een nieuw hart hebt, je voelt zo dat je een zondig hart hebt. Ook is er liefde die het hart verbreekt en de Heere doet zoeken. Later kunnen God kinderen daarop terug kijken en zien zij dat God toen begonnen is. Dat berouw had ik niet van mezelf. Een nieuw hart is een nieuw begin.”
Maar is je oude hart dan ook weg als een je een nieuw hart krijgt? De dominee schud zijn hoofd: “Nee, bij een nieuw hart ga je juist je oude hart zo voelen. Dan begint de strijd tussen de oude en nieuwe mens. Een zendingsprediker vertelde eens dat hij in gesprek was met een van zijn belijdeniscatechisanten. Die jongen zei: ‘Ik geloof dat ik twee harten heb’. Dat oude hart is vaak nog zo duidelijk aanwezig.” Ook in de Bijbel zien we die verschillen, legt de dominee uit. “Kijk maar eens naar Samuël, hij heeft veel met de Heere geleefd. Zijn nieuwe hart was sterk aanwezig, hij behoort tot de Bijbelheiligen. Bij David was dat bij tijden anders, dan leek zijn nieuwe hart wel weg.”

Door Woord en Geest
“Als je een nieuw hart krijgt dan werkt en woont de Heilige Geest in je hart. Het Woord doet zijn kracht in je leven, de wet gaat je overtuigen van zonden. Je wilt gaan proberen goed te leven voor de Heere, maar je komt er steeds meer achter dat je het niet kunt. Je leert een verloren zondaar te zijn. Zo maakt de Heilige Geest plaats voor Christus. Je krijgt een verlangen naar de Zaligmaker. Ook in je levenswandel zal dit blijken. Je omgeving zal het merken aan je vrijetijdsbesteding, je woorden, aan je houding op school. Maar wie van Gods kinderen durft zichzelf daarin een voldoende te geven? Maar toch kunnen ze zeggen: ‘Daar strekt zich al mijn lust en liefde heen.’”

Zaligmaker
“Een nieuw hart krijgen is het werk van de Heilige Geest en van Zijn Woord. Hij zo heilig, hoog en dienenswaardig en daartegenover een gevallen zondaar die zichzelf niet in de hemel kan brengen. Een hoge God, een zondig mens, hoe kan het ooit weer recht worden? Dat is een wonder van God. De Heilige Geest leert in deze tegenstelling dat Christus als Middelaar nodig is. Hem door geloof leren kennen, daar ligt de rust. Een mens zal altijd onrustig blijven totdat hij rust vind in Christus, de Zaligmaker.”

Veranderd of vernieuwd
Is een veranderd hart genoeg? “Nee, ook daar vinden we voorbeelden van in de Bijbel. Nadat Saul koning was geworden had hij een ander hart. Maar vergelijk het eens met David, die had een vernieuwd hart. Dat blijkt wel verderop in hun leven. Saul had veel fouten gemaakt in de oorlog met Amalek, hij vergoelijkt zijn fouten. David buigt na zijn zonden van ganser harte. Als je een nieuw hart hebt buig je als een strafwaardige voor God. Een ander hart doet wel goede dingen, maar het zit niet zo diep. Dat is levensgevaarlijk. Je kan belangstelling hebben voor God en Zijn Woord, geen grote uitbrekende zonden doen en toch Christus nog nooit nodig hebben gehad. Je kan een betrokken jongere zijn, die met Gods Woord bezig is en dat is goed. Maar als je het wonder mist dan is het eeuwig te kort. Je kan ook juist grof geleefd hebben, veel zonden hebben gedaan. Dat je dan bent gaan voelen dat het niet goed is en dat je daarom weer kerkelijk wordt. Het is goed om de zonden te verlaten. Maar een uitwendige verandering is geen nieuw hart. Onderzoek toch hoe het er met jou hart voorstaat.”

Twee soorten mensen
Op zondag worden er twee soorten mensen aangesproken. Zien de mensen die wedergeboren zijn zichzelf ook altijd als God kinderen? “Nee, ze kunnen zichzelf daar niet altijd bij rekenen. Al zouden de woorden wel waarheid voor hen moeten zijn. Maar niet alles wordt op één dag geleerd, er zijn ook kinderen in de genade. Er zijn inderdaad maar twee soorten mensen in de kerk. Mensen met een stenen hart en met een vlesen hart. In de prediking wordt een scheiding getrokken, maar aan iedere kant van de scheiding staan weer verschillende soorten mensen. Zo zijn er geoefende kinderen van God en kleinen in de genade. En er zijn onverschillige onbekeerden, maar ook die belangstellend meeleven. Al die mensen moeten worden aangesproken in de prediking.”

Gods werk onder jongeren
Uit vragen die jongeren soms stellen merk de dominee wat er leeft. “Er zijn onder jongeren ook geestelijke vragen. Je merkt dat er over wordt nagedacht. Het is goed dat er vragen leven en dat jongeren die ook durven te stellen. Er zijn ook jongeren die niet betrokken zijn en dat is erg. Maar God werkt nog, ook in jonge harten!”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 januari 2016

Daniel | 32 Pagina's

“Een nieuw hart is een nieuw begin”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 januari 2016

Daniel | 32 Pagina's