Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Oeconomia Christiana -61-

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Oeconomia Christiana -61-

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De tucht (4)

Petrus Wittewrongel beschrijft de plicht van de ouders om kinderen te bestraffen, ook met de roede der tucht. Bij de roede behoren vermaning en onderwijzing.

Petrus Wittewrongel beschrijft de plicht van de ouders om kinderen te bestraffen, ook met de roede der tucht. Bij de roede behoren naast vermaning en onderwijzing, ook het vurig gebed.

Als de ouders genoodzaakt worden de roede der tucht ter hand te nemen, dan moeten zij er vooral ook op letten, dat zij bij deze roede voegen nodige vermaningen en onderwijzingen uit het Woord des Heeren. Opdat zij hun kinderen des te beter op de weg des deugds en de godzaligheid leiden. Daarin moeten zij God de Heere navolgen, Die zijn Vaderlijke tuchtiging en heilzame onderwijzing samenvoegt.

Hierop zag de heilige David, toen hij zei, Ps. 94 vers 12: 'Welgelukzalig is de man, o Heere, dien gij tuchtigt, en dien Gij leert uit Uw wet.' Zo moeten wij onze kinderen opvoeden in de lering en vermaning des Heeren, Ef. 6:4. Want in deze tekst gebruikt de apostel twee woorden. De ene kan in plaats van door 'lering' overgezet worden door 'tuchtiging', zodat hieronder de plicht begrepen waarvan we tot nu toe gesproken hebben. Daarbij voegt hij een ander woord 'in de vermaning des Heeren'.

Wanneer die uit Gods Woord genomen wordt, kan deze het allerbest dienen om de kinderen in de vreze des Heeren te leiden. Wij moeten die onze kinderen zo voordragen, dat wij deze in hun gemoed zoeken in te drukken, zoals het woord in de grondtekst met zich meebrengt. Hier moet dan wezen 'de roede in de hand' en 'het woord in de mond'. Een stomme roede is een beestachtige discipline en laat onze kinderen zo brutaal en onredelijk als ze ooit geweest zijn.

Kastijding zonder onderwijzing zal eerder de beenderen dan het hart breken; het vlees eerder dan de zonde doden. Die kan de natuur en het leven uitblussen, maar de genade en de deugd niet voortbrengen. Zodat de vaders des vleses niet naar eigen goeddunken, Hebr. 12:9, 10, maar naar Gods voorschrift hun kinderen moeten tuchtigen. Door het woord der vermaning en het Woord der waarheid moeten hun kinderen geheiligd worden. Joh. 17:17. Vermaningen uit de heilige Schriftuur moeten hen wijs maken tot zaligheid, 2 Tim. 3:15.

Als een wijs woord, een Goddelijke onderwijzing bij de roede der tucht gevoegd wordt, zal deze wijsheid en het leven voortbrengen. Godzalige ouders moeten van Davids verstand zijn, die in Psalm 32:9 zei: 'Ik zal u onderwijzen en u leren van den weg, dien gij gaan zult; ik zal raad geven, mijn oog zal op u zijn. Weest niet gelijk een paard, gelijk een muilezel, hetwelk geen verstand heeft, welks muil men breidelt met toom en gebit, opdat het tot u niet genake.' Zulke zoete onderwijzingen en vermaningen kunnen somtijds de slagen verhinderen en de roede achterhouden. Of als de roede gebruikt moet worden, deze zegenen en heiligen, vooral als daarbij de ouders vurig zijn in het gebed tot God. (pag. 192)

De roede is vooral dan heilzaam als daarbij komt dat de ouders vurig zijn in het gebed tot God, Die deze kastijding moet nuttig maken en bekrachtigen. God de Heere Zelf behoeft maar de roede en het woord der vermaning te gebruiken, omdat Hij de zegen in Zijn Eigen Hand heeft. Hij kan een zegen gebieden. Maar met ons is het hierin niet zo. Een Paulus mag planten en Apollos natmaken, maar God moet de wasdom geven. Al onze moeite en arbeid is tevergeefs als God Zijn Geest niet instort en hen inwendig leert, zoals wij hen met de roede en vermaning zoeken te onderwijzen.

Ora et labora geldt hier: bid en werk. Bid en onderwijs uw kinderen. Bid God dat Hij uw vermaning bekrachtige. Salomo's ouders moeten hierin vurig geweest zijn, omdat hij een zoon van hun geloften wordt genoemd, Spr. 31:2. Zij zouden daarom voor hun kinderen God de Heere om wijsheid bidden en zeggen, als eens Manoach: 'Och, Heere, dat toch de Man Gods, Dien Gij gezonden hebt, weder tot ons kome en ons lere, wat wij dat knechtje doen zullen, dat geboren zal worden'. Richt. 13:8.

Wij zouden over de ziekten die wij vinden in de zielen van onze kinderen tot God smeken om de heling ervan, gelijk de Kananese vrouw bad voor haar dochter: 'Heere, Gij Zone Davids, ontfermt U mijner! Mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten', Matth. 15:22. Er is menigmaal een boze geest in onze kinderen, die wij door den gebede moeten zoeken uit te drijven. Wij moeten Jobs voorbeeld hierin gaarne volgen, die met offeranden en gebeden alle dagen zijn kinderen heiligde, opdat zij zich tegen de Heere niet bezondigden, Job 1:5.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juni 1999

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Oeconomia Christiana -61-

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juni 1999

De Wachter Sions | 8 Pagina's