Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Troost

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Troost

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mensen zijn moeilijke vertroosters! Dit gezegde zul je volmondig moeten beamen. Aan twee kanten. Als je troost nodig hebt, maar óók als je geroepen wordt om te troosten. Wat is het een waarheid! Wat is eigenlijk troost? Wanneer heb je dat nodig?

De behoefte aan troost heeft alles te maken met de zondeval. De gevolgen van onze zonden en de vloek maakten van deze aarde een tranendal. Het uitnemendste is moeite en verdriet.

Als de godvrezende vader Lamech met zijn geboren zoon in de armen staat, roept hij uit: oach! „Deze zal ons troosten (jechanameenoe) over ons werk en over de smart onzer handen, vanwege het aardrijk dat de HEERE vervloekt had" (Genesis 5:29).

Het oudtestamentische grondwoord voor troost is nechama. Dit woord is afgeleid van een werkwoord dat betekent diep ademen. Op de achtergrond ligt de gedachte, dat diep ademen het bedrukte gemoed kan verlichten.

Troost! Kleine kinderen zoeken het bij hun moeder voor een geschaafde knie. In tranen van rouw en intens verdriet zoek je troost bij elkaar.

Je kunt ook jezelf troosten met allerlei dingen waarvan je geniet. Met sport of muziek, met je studie of je geld. Of met een namaak-godsdienst. Toch geeft het allemaal geen werkelijke troost en verzadiging in je hart. De ware troost moet van de HEERE komen. De Bron van troost en licht! Geen mens kan je de echte bijbelse troost geven. Die troost is van een heel andere orde.

Toen Israël om eigen schuld in ballingschap was, zag het er troosteloos uit voor dat volk. Maar juist dan mocht jesaja komen met de boodschap: roost, troost Mijn volk, zal Uw God zeggen (Jesaja 40:1).

Ben jij misschien een Adamskind in ballingschap?

Heeft de zaligmakende overbuiging van Gods Geest je gemaakt tot een ongetrooste? Om eigen schuld onder het oordeel en toch de HEERE niet kunnen missen? Een oprechte treurende! Met de droefheid naar God. Dat is uit God, door God en tot God.

Ten diepste krijgt het woord troost zijn betekenis in de Heere Jezus Christus, Die Zijn volk zal troosten! „De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat Mij de HEERE gezalfd heeft, om... alle treurigen te troosten" (Jesaja 61).

„Zalig zijn die treuren, want zij zullen vertroost worden" (Mattheüs 5:4).

Het Griekse werkwoord is parakaleoo dat wil zeggen troosten, bemoedigen.

Om deze troost te verwerven moest Gods Zoon in Zijn bitter lijden alle troost missen. Maar zó heeft Hij voor Zijn volk de Geest verworven.

De Heilige Geest als de Trooster! „En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid" (Johannes 14:16).

De Parakletos. Letterlijk: tot hulp en bijstand erbij geroepen.

Wat geloof jij van die Trooster? Mag je door genade nazeggen: ten andere dat Hij ook mij gegeven is, mij wederbaart, in alle waarheid leidt, mij troost en in eeuwigheid bij mij zal blijven. Hier op aarde blijft zonde en verdriet elkaar afwisselen.

De volle troost wacht voor Gods kind.

Net als Lazarus: „Nu wordt hij vertroost".

Vraag je vandaag (in het heden van genade!) eens ernstig af: wat is jouw enige troost in dit leven? En... in sterven?

Zoek de Heere terwijl Hij te vinden is, want Hij troost het hart, dat schreiend tot Hem vlucht. Troost, dat is: Ik ben uw Heil alleen!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 april 1997

Daniel | 32 Pagina's

Troost

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 april 1997

Daniel | 32 Pagina's