Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Blijdschap

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Blijdschap

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

..want hij reisde zijn weg met blijdschap " Handelingen 8:39

Er is bij jonge mensen en bij oudere mensen grote behoefte aan en belangstelling voor blijdschap. Dat is heel begrijpelijk. Wat is immers een leven zonder blijdschap? Een hel! Wat is het gaan van onze levensweg zonder blijdschap? Een verschrikking!

Talloze mensen lijden aan het gemis van blijdschap. Het is van het gezicht van velen, zowel kerkelijke als niet-kerkelijke mensen, af te lezen dat de blijdschap in hun leven gemist wordt.

Verschillende soorten blijdschap Er is een soort blijdschap, die de ware blijdschap genoemd mag worden! Deze blijdschap vindt zijn oorsprong in de drieënige God. God de Vader heeft deze blijdschap uitgedacht, God de Zoon heeft deze blijdschap verworven en God de Heilige Geest schenkt deze blijdschap.

Deze blijdschap is een gave van God, Die door de dichter van Psalm 43 "de God der blijdschap" genoemd wordt.

Deze blijdschap is door de Heere Jezus verworven. De Heere Jezus bad in Zijn hogepriesterlijk gebed: "Maar nu kom Ik tot U en spreek dit in de wereld", opdat zij Mijn blijdschap vervuld mogen hebben in zichzelf" (Joh. 17: 13). Die blijdschap is een door de Heilige Geest bewerkte blijdschap; "want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid en vrede en blijdschap door de Heilige Geest" (Rom. 14:17). Calvijn zegt: "Het begin van de wezenlijke vreugde is het gevoel van Gods liefde tot ons en dit alleen geeft rust aan ons gemoed en dit is een blijdschap in de Heilige Geest, waarin het Koninkrijk Gods bestaat". Die blijdschap bestaat in een heilige(!) kennis van het verzoend zijn met God door het werk van de Heere Jezus en in de door de Heilige Geest geschonken wetenschap een kind Gods en een erfgenaam Gods te zijn.

Deze blijdschap is een blijdschap naar God, die leidt tot het liefhebben van God en het dienen van God met blijdschap in ware gerechtigheid en heiligheid. Petrus noemt deze blijdschap een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde (1 Petrus 1:8), waardoor men van tijd tot tijd, met verheugde monden roemt het Recht des Heeren (Psalm 92).

Van die blijdschap sprak de engel des Heeren tot de herders te Bethlehem. Om die blijdschap bad de dichter van Psalm 106 en van die blijdschap genoot de kamerling toen hij zijn weg met blijdschap reisde, nadat hij tot de Overste Herder en Opziener der zielen Jezus Christus bekeerd was.

Er is echter ook een andere blijdschap. Deze blijdschap heeft zijn oorsprong in de zondige mens. Het is een blijdschap der wereld, die opgewekt wordt door middelen van wereldse oorsprong. Eet, drink en wees vrolijk, luidt de lijfspreuk hier­ van. Het is een blijdschap die van God, zijn dienst en volk afhoudt en afleidt. Ze is ijdel en bedriegelijk. Calvijn zegt er van: "Elke blijdschap die de mens zich inbeeldt te smaken zolang hij geen vrede met God heeft en niet met Hem verzoend is door de genade van' Christus, is ijdel en bedriegelijk".

Deze blijdschap gunt de Heere ons niet. En juist naar deze blijdschap gaat ons zondige hart van nature uit. Deze blijdschap was ook in overvloed te vinden aan het hof van de koningin van Candacé, de koningin der Moren. Daar heeft de kamerling in zijn leven ongetwijfeld meer dan genoeg van geproefd. Deze blijdschap verloor echter zijn bekoring voor de kamerling, toen de droefheid naar God in zijn hart werd gewerkt door de Heilige Geest.

Droefheid en blijdschap Zo is dat nog. Laat ons zowel om de droefheid naar God als naar de blijdschap in God vragen. Blijdschap, waaraan niet in enige mate een droefheid naar God is vooraf gegaan, is niet anders dan ijdele vreugd. En er is zowel ijdele vreugd bij hen die in 's bozen tent verkeren als bij een aantal mensen dat ter kerke gaat! De droefheid naar God leidt op Gods tijd tot blijdschap in God. De kamerling ging op reis om God en Zijn heil te zoeken. Hij vond de vreugde des heils niet in Jeruzalem. Via het lezen van de profeet Jesaja en de uitleg van Jesaja 53:7 en 8 door Filippus, de dienaar des Woords, vond hij die blijdschap door het geloof in de Heere Jezus Christus.

Op het ootmoedig, gelovig toevlucht nemen tot de Persoon en het werk van de Heere Jezus Christus, zoals dat ook uitgebeeld wordt in de Heilige Doop, ontving hij rechtvaardigheid, vrede en blijdschap door de Heilige Geest (Rom. 14 : 17). De Heilige Geest die ook de droefheid naar God werkte, die de geloofsvereniging met Christus bewerkte, gaf door Zijn getuigenis in het hart van de kamerling datgene, wat hem zijn weg met blijdschap deed reizen. Wat een wonderlijke, zalige blijdschap is dat! Dat is de blijdschap waarvan gezongen wordt in Psalm 89: "een zich in 's Heeren Naam verblijden door het toestralen van Gods goedheid" (vs. 7).

David zong er van in Psalm 4: "Gij hebt vreugde in mijn hart gegeven, meer dan ter tijd als hun koren en most vermenigvuldigd zijn" (vs. 8). Satan, de wereld en ons hart bedrie­ gen ons wanneer ze ons wijsmaken dat het leven van Gods volk slechts een aaneenschakeling van ellende is. Zolang Gods kinderen in dit leven zijn, is de vreugde geen ongestoorde vreugde.

Satan, wereld en eigen vlees verstoren die blijdschap telkens weer. Nieuwe zonden doen het gevoel van Gods genade tijdelijk verliezen. Op hernieuwde bekering volgt evenwel herstel van de blijdschap. Zo blijven droefheid en blijdschap elkander afwisselen in het leven van Gods kinderen, totdat het eind van de reis door dit leven door hen wordt bereikt.

Hun blijdschap zal dan onbepaald, door't licht dat van Zijn Aanzicht straalt, ten hoogste toppunt stijgen.

De ware blijdschap is nog verkrijgbaar! De Heere wil dat wij er om zullen vragen, dat we er naar zullen zoeken, dat we er naar zullen jagen. "Bidt en u zal gegeven worden, zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal opengedaan worden", sprak de Zaligmaker. Hij maakt op hun gebeden gans Israël eens vrij, van ongerechtigheden. Zo doe Hij ook aan mij, om Zijns Naams wil.

wijlen ds. A. Elshout

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 2004

De Saambinder | 12 Pagina's

Blijdschap

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 2004

De Saambinder | 12 Pagina's