Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKINGEN

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

P. de Vries. Vaste Rots van mijn behoud, Vijf Engelse dichters en hun bekendste hymns, gebonden 141 blz., € 15,90, Uitgave Den Hertog, Houten, ISBN 90-331-1787-8. In het voorwoord schrijft de auteur dat hij wil staan in de traditie van Calvijn: alleen Psalmen zingen in de eredienst en geen gezangen. Maar dat neemt niet weg dat er in de loop der eeuwen veel liederen zijn gedicht met een bijbelse inhoud. Goede gezangen zijn een afglans van de Psalmen. Wat het zingen van gezangen betreft, thuis of bij andere gelegenheden, dienen we ons af te vragen of de heiligheid van God, de verlorenheid van de mens, het kruis van Christus en de blijvende zondigheid van Gods kinderen erin naar voren komen. Dit geldt van veel Engelse gezangen uit de 18e eeuw. Dit in tegenstelling tot vele eigentijdse liederen die gestempeld zijn door een oppervlakkig opwekkingschristendom. Na een inleiding waarin de theologische en kerkelijke achtergrond van de dichters wordt getekend, worden in dit boek vijf Engelse dichters naar voren gehaald: Isaac Watts (16741748), Joseph Hart (1712-1768), Augustus Montague Toplady (17401778), John Newton (1725-1807) en William Cowper (1731-1800)). Na een korte levensschets worden een aantal van hun gezangen toegelicht. De gezangen zijn zowel in het Engels als in het Nederlands weergegeven. De gezangen waar nog geen goede vertaling van was, werden vertaald door Nico Eikelenboom. De gezangen zijn van melodieën voorzien. Het boekje wil aansporen tot het zingen van de opgenomen gezangen. De titel van het boek is ontleend aan een zeer bekend gedicht. Op blz. 66 is het gedicht van Toplady opgenomen ‘A debtor to mercy alone.’ (een schuldenaar aan genade alleen- vH). Daarin komt duidelijk naar voren dat een christen zondaar is en blijft. Dat is wat anders dan we aantreffen in de evangelische gezangenbundel die aan het begin van de 19e eeuw in de Nederlandse Hervormde Kerk werd ingevoerd. Daar staat: ‘en nu geen zondaar meer.’ Newton (blz. 91) was erg vergeetachtig aan het einde van zijn leven. Hij beleed toen: ‘My memory is almost gone, but I remember two things. That I am a great sinner and that Christ is a great Saviour.’ (Mijn geheugen is bijna weg, maar ik herinner mij twee dingen. Dat ik een groot zondaar ben en dat Christus een groot Zaligmaker is- vH). Newton heeft leren verstaan dat de hoogste volkomenheid de innigste klacht over eigen onvolkomenheid en blijvende verdorvenheid is (blz. 99). Wie wat vertrouwd is met de Engelse taal en van gedichten houdt vindt in het keurig verzorgde boekje veel waardevolle, bijbelse zaken verwoord.

C. Harinck, Troost in ziekte en sterven, Pastorale overdenkingen over Johannes 77, 148 blz., gebonden, € 15,90, ISBN 90-331-1894-7, Uitgave Den Hertog, Houten. Veel moderne mensen weten niet goed raad met ziekte en sterven. Gods Woord zegt ons dat sterven God ontmoeten is. Wat kan dat een strijd geven in het hart van een zieke die weet dat hij binnen afzienbare tijd gaat sterven. De auteur gaat op veel vragen aangaande ziekte en sterven in. Hij doet dit aan de hand van de geschiedenis van de ziekte en het sterven en het weer opgewekt worden van Lazarus. De auteur schrijft dat hij veel geleerd heeft van de ziekte en het sterven van zijn broer. De troost waarover de Heidelbergse Catechismus schrijft in zondag 1 is de enige ware troost. De volgende hoofdstukken komen voor in het lezenswaardige boek: ‘Een door Christus geliefd gezin. Ziekte in het christelijk gezin. Zij vertelden het Jezus. Geloofsbeproeving. De dood van een christen. De troost van de wederopstanding. Ik ben de opstanding en het leven. Jezus, de medelijdende Hogepriester. De Overwinnaar van de dood. Euthanasia of wel-sterven. Op de blz. 73- 76 worden oorzaken van donkerheid op het sterfbed besproken: De eerste oorzaak is een slordig leven. Een slordig leven geeft een moeilijk sterven, terwijl een nabij leven met de Heere een ruim sterven geeft. De tweede oorzaak is wanneer men zichzelf getroost heeft buiten Christus. Wanneer het zicht op Christus geheel ontbreekt, is het geen wonder dat het hart met vrees aan de dood en Gods rechterstoel denkt. De derde oorzaak is het gemis aan zekerheid. De vierde oorzaak is de bestrijding en aanvechting van satan. De laatste oorzaak is de geestelijke verlating. Die is voor Gods kinderen bitterder dan de dood. De verberging van Gods aangezicht is op het ziek- en sterfbed een zware beproeving. De Heere wil de Zijnen daardoor leren op Zijn belofte te vertrouwen ook als zij Zijn nabijheid niet gevoelen. Op blz. 116 trof ons de volgende kernachtige zin: “God leert ons lessen in de duisternis, die wij in de zonneschijn nooit zouden geleerd hebben.”

Voor het laatste hoofdstuk heeft de auteur geput uit het boek van drs. K. Exalto ‘De dood ontmaskerd.’ We geven u tenslotte een citaat uit dit laatste hoofdstuk van blz. 138 “Er is geen tijd ongeschikter om zich op de dood voor te bereiden dan op het sterfbed. De ziekte en de pijn nemen de mens geheel in beslag. Berouw op het sterfbed is ook zelden een oprecht berouw over de zonde zelf. Wij moeten mensen niet beoordelen naar de woorden die zij stervende spreken, maar naar de wijze waarop zij geleefd hebben. Het wél-leven is en blijft de beste voorbereiding voor het wélsterven. Aan de andere kant houden zij (de theologen van de Nadere Reformatie-vH) zieken en stervenden voor dat God zelfs op het sterfbed bereid is genade te schenken. Zij spreken uit: ‘Er kan in de laatste ogenblikken nog heel wat gebeuren.’ Zeker, er wordt maar van één bekeerde moordenaar gesproken, opdat wij het niet op het sterfbed zouden laten aankomen. Maar tegelijk wijst de Schrift op zo’n voorbeeld, opdat niemand zou wanhopen, zelfs niet op zijn sterfbed.”

John Bunyan, woorden van John Bunyan, 64 blz., € 5,90, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 90-3311877-7. John Bunyan leefde van 1628-1688. In dit boekje is een aantal kernachtige citaten van John Bunyan opgenomen. Het boekje bevat de volgende hoofdstukjes: ‘Wet en Evangelie. Zondaar voor God. Komen tot Christus. Geloof. Genade. Gerechtigheid. Het gebed. Leven als een christen. Het laatste oordeel.’

Enkele citaten willen we aan u doorgeven. We lezen op blz. 7 als het gaat over “Wet en Evangelie”: “De mens die de Wet niet kent, weet ook werkelijk niet dat hij een zondaar is; die weet ook niet zaligmakend dat er een Zaligmaker is.” Over “Genade’Mezen we op blz. 38: “Genade maakt van de slechtheid van de mens gebruik om des te meer te stralen, zoals door de zwaarte van een zeer ernstige stoornis of ziekte de kracht van een medicijn het best aangetoond kan worden.” Over het “Gebed” lezen we op blz. 48: “Wanneer u bidt, laat dan liever uw hart zonder woorden zijn, dan uw woorden zonder hart.” Tenslotte lezen we over “Leven als een christen” op blz. 57: “Veel christenen leven en handelen in deze wereld als zou het christendom slechts een bijzaak zijn, en deze wereld het ene nodige. En toch zijn integendeel alle dingen van deze wereld van ondergeschikt belang, en is het dienen van God de hoofdzaak.” We hopen dat het lezen van dit boekje mag leiden tot het lezen van de geschriften van John Bunyan zelf.

C.H. Spurgeon, Rondom de enge poort, 95 blz., € 6,50, zesde druk, Uitgave De Banier, Utrecht, ISBN 90336-0084-6. Dit bekende boekje is opnieuw uitgegeven. Er is blijkbaar nog steeds belangstelling voor. Het heeft als ondertitel ‘Een vriendelijk gesprek met zoekenden over het geloof in de Heere Jezus Christus.’ Het is geschreven naar aanleiding van de tekst ‘Gaat in door de enge poort,’ Matth. 7:13. In het voorwoord van Spurgeon lezen we de volgende regels: “De Heere werkt nog steeds door middelen. Ik heb dit boekje geschreven in de ernstige verwachting, dat Hij daarmee iets kan doen voor het gezegende doel: zoekers te brengen tot een rechtstreeks, eenvoudig vertrouwen op de Heere Jezus.” De volgende hoofdstukjes zijn in dit boekje opgenomen: ‘Ontwaking. Jezus alleen. Geloof in de persoon van de Heere Jezus. Het geloof is zeer eenvoudig. Bang om te geloven. Moeilijkheden bij het geloven. Een nuttige beschouwing. Een wezenlijk beletsel. Over opkomende twijfelingen. Zonder geloof geen zaligheid. Aan hen die tot het geloof zijn gekomen.’ In het eerste hoofdstukje troffen wij de volgende zin aan die nog niets van zijn betekenis heeft verloren: “Grote aantallen mensen hebben geen belang bij de eeuwige dingen. Zij zorgen beter voor hun katten en honden dan voor hun ziel. Het is een grote genade, als wij er toe worden gebracht om te denken aan onszelf en aan de vraag hoe we staan tegenover God en de eeuwigheid.” Op blz. 11 lezen we: “Niet wat u voelt zal u zalig maken, maar wat Jezus heeft gevoeld.” Op de blz. 70 en 71 lezen wij: “Als u Christus gewint zal het er weinig toe doen wat u verliest. Ongetwijfeld hebben velen iets moeten ondergaan wat hen voor dit leven heeft verminkt en verlamd, maar als zij daardoor tot het eeuwige leven zijn ingegaan, hebben zij een grote winst behaald. Daarop komt het aan, mijn vriend, evenals dat het geval was bij John Buyan. Nu spreekt een stem tot u en zegt: Wilt u aan uw zonden vasthouden en naar de hel gaan of uw zonde loslaten en naar de hemel gaan?”

J. Groenewegen, J. Lodenstein e.a., Eenzaam, met U gemeenzaam, bevindelijke gedichten van biddende dichters, 113 blz., € 10,50, Uitgave Den Hertog, Houten, ISBN 90-3311816-5. Bevindelijke gedichten vertolken de verborgen omgang met de Heere en worstelingen aan de troon der genade. De bundel die in kort bestek met veel dichters laat kennismaken is het zeker waard omgelezen te worden. Samensteller is dr. S.D. Post. Hij heeft een bloemlezing van gedichten uit vorige eeuwen bijeengebracht. Van de volgende dichters treffen we gedichten aan: Philips van Marnix, heer van St. Aldegonde, Jacobus Revius, Jodocus van Lodenstein, Willem Sluiter, Maria van der Deliën, Johannes Kloek, Willem Swanke, Johan Verschuir, Anna Rethaan, Anna Maria Vincentius, Pieter la Ruë, Pieter Boddaert, Jacoba Petronella Winckelman, Jacobus Willemsen, Wilhelmus Schortinghuis, Anthony de Wolf, Johannes Groenewegen, Willem Bilderdijk, Isaäc da Costa, Ledeboer, Nicolaas Beets, Guido Gezelle, Nicolaas Hendrik Beversluis, Jacqueline van der Waals en Willem de Mérode. De één is meer bekend dan de ander. Zo werden De lofzangen Israels, waaronder de Heere woont van Johannes Groenewegen, predikant ondermeer in Werkendam, vele malen herdrukt en gezongen op de gezelschappen. Van Pieter Boddaert zijn de bekende regels: ‘Waarom was ’t op mij gemunt, daar er duizend gaan verloren, die Gij geen ontferming gunt?’ Achterin het boekje wordt op de laatste twaalf bladzijden een korte toelichting gegeven op de dichters en hun opgenomen gedicht(en) wat de waarde van het boekje verhoogt.

Jan G.H. van Ginkel, Een lied mijns Liefsten, 36 blz., € 5,95, Uitgeverij F. Hardeman, Ede, ISBN 90-76430-322. . De auteur was journalist kerkelijk leven en kwam in 1995 om het leven na een ernstig verkeersongeval. Enige tijd na zijn sterven werd een bundeltje gedichten van hem uitgegeven. Later werd nog een multomap met gedichten gevonden die nu zijn uitgegeven. Zij die zich aangesproken weten door de eerste bundel gedichten zullen ook dit bundeltje willen lezen.

Dr. L. Floor. De zwerftocht van de ark, 100 blz., € 12,50, Uitgeverij Groen, Heerenveen, ISBN 90-5829523-0. . In kort bestek wordt het voornaamste aangaande de betekenis en de geschiedenis van de ark voor de eredienst van Israel beschreven. Floor ziet de ark als de troon van God Die dicht bij Zijn volk wil zijn. Het boekje is geschreven in de vorm van meditaties met gespreksvragen. Met alle waardering voor de hoeveelheid informatie menen wij dat sommige zaken verder uitgewerkt £h toegespitst hadden kunnen worden. Bijvoorbeeld als het gaat over de overtocht door de Jordaan had een lijn getrokken kunnen worden naarde doodsjordaan die door Gods kinderen overgestoken moet worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 2005

Bewaar het pand | 12 Pagina's

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 2005

Bewaar het pand | 12 Pagina's