Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEEN DAN NAAMAN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEEN DAN NAAMAN

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En daar waren véle melaatsen in Israël ten tijde van de profeet Eliza; en geen van hen werd gereinigd dan Naaman de Syriër. Lucas h : 27.

Geen gereinigd dan alleen Naaman de Syriër! IDen vlijmscherp woord. Het moest de Joden treffen in hun eigengerechtige trots. En ze hebben het verstaan!

Maar ook wij moeten dit woord eens diep op ons laten in-werken. Geen gereinigd dan alleen Naaman de Syriër.

We kunnen zeggen: hierin wordt de vrijmacht Gods verheerlijkt. De Heere ontfermt zich over die Hij wil en Hij verhardt die Hij wil. Geen uitwendige voorrechten doen de mens delen in de heilsgocderen Gods. De Heere Jezus zelf heeft meer dan eens op die vrijmacht Gods gewezen. Tot de halsstarrigen zei Hij eens: Ik Jieb u gezegd, dat gij Mij ook gezien hebt, en gij gelooft niet. Al wat Mij de Vader geeft zal tot Mij komen, en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

Dit kan inderdaad de vijandschap van de mens opwekken, zoals 't ook gebeurde in de synagoge van Nazareth.

Toch willen we het nu eens van een andere kantt toezien, en ook dit is onze aandacht ten volle waard.

Diep ontroerend is het, dat de Hel. por zeer nabij kan zijn; het middel ter verlossing onmiddellijk voorhanden, zonder dat de mens er profijt van trekt.

Eliza woonde in 't midden van zijn volk. De Heere had hem begiftigd met een wondermacht, die alle verstand te boven ging. En toch, hoewel er vele melaatsen in die tijd in Israël waren, is. toch niet één van hen door de profeet genezen.

Daarentegen wordt ons verhaald van een man, die ver leefde van Israëls land; ver van Samaria, de woonplaats van de profeet; een vreemdeling van de verbonden; ja een vijand van Israëls volk, en hij werd door de Heere beweldadigd en door dc profeet van zijn melaatsheid genezen.

En nu, Jezus zelf heeft zijn schreden gericht naar zijn vaderstad. Hoevelen zaten daar als gebondenen in het land der schaduwen des doods. Jezus predikte het evangelie der bevrijding voor gebrokenen van hart, voor gevangenen en verslagenen. Het lioht scheen in de duisternis, maar de duisternis heeft het niet begrepen. De hoogste profeet was meer, veel meer dan Eliza, maar het heeft toch degenen, die heel dicht bij Hem verkeerden, geen nut gedaan. Zij hoorden Hem wel, maar het was met geen geloof gemengd. Hij kwam tot de zijnen, maar de zijnen namen Hem niet aan, doch zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods genaamd te worden, namelijk degenen, die in Zijn naam geloven.

Zo kan het ook ons wel eens diep ontroeren, als wij er ontmoeten, die hun ganse leven om en nabij het Woord hebben geleefd en toch tenslotte nooit de kracht van het Woord hebben ervaren. Neen, men is er niet met te blijven staan bij de vrijmacht Gods. De keerzijde is altijd weer de blijvende verantwoordelijkheid van de mens. Er waren veel melaatsen in Israël ten tijde van Eliza en geen van hen werd gereinigd dan Naaman de Syriër. ,

Wat was 't dan toch, waarin Naaman zich onderscheidde van de melaatsen in Israël?

Lezen wij van de melaatsen in Israël,

dat zij zioh met hun nood tot de profeet wendden, om door heim genezen te worden?

Immers neen. Wel had de Heere zijn volk bezocht, wel had Hij hun gegeven een dienstknecht van zijnentwege, om de heerlijkheid zijner majesteit uit te roepen, maar Israël luisterde naar hem niet; de melaatsen lieten zich door hem niet genezen.

Anders was het bij Naaman. Hij luisterde naar de stem van een jonge Hebreeuwse slavin in zijn huis. Wat heeft hij daarna niet gedaan, om toegang tot de profeet te krijgen. Hij ging en kwam tot de profeet in Samaria. Wel scheen alles telkens weer te zullen mislukken, maar tenslotte, volkomen vertrouwend op het woord, dat tot hem gesproken werd, mocht hij het ondervinden, dat bij de Heere uitkomsten zijn tegen alle nood en tegen de dood. Vele melaatsen waren er in Israël ten tijde van Eliza de profeet, en geen van hen werd genezen dan Naaman, de Syriër, die in al zijn nood en twijfel, zich tenslotte liet verzinken op het Woord, dat tot hom gesproken was.

In de synagoge van Nazareth heeft de Heere Jezus over deze dinigen gesproken. Het woord ter genezing was uitgegaan. Meer dan Eliza was Hij, Israëls grootste profeet. Maar hoe was de reactie? Toch zo zegt ons Marcus, kon Hij aldaar geen kracht doen, want Hij leide weinige zieken de handen op om hen te genezen.

En Mattheüs tekent erbij aan: „En Hij heeft aldaar niet vele krachten gedaan vanwege hun ongeloof". Daar hebt gij het. Er was bij de meesten voor Hem geen plaats.

En hoe staat het nu met ons ten opzichte van deze dingen? De naam van de Heere Jezus Christus wordt onder ons gepredikt. Wij mogen zelfs die Naam voortplanten; het evanjgelie des Koninkrijks verbreiden tot verre, verre streken. Maar kennen wij nu zelf reeds de kracht van die Naam? Naaman kwam uit het verre Syrië, om genezing te vinden, en na vele wederwaardigheden, mooht hij weer verblijd naar huis teruggaan. Hebben zo ook vrij al de toevlucht genomen tot de grote Heelmeester Israëls, met al de krankheden onzer ziel? Die zioh niet ziek gevoelen, zullen tot Hem niet gaan. Maar dan worden ze ook niet genezen. Zovelen echter, die Hem aanraken, van waar ze ook komen, van het Noorden of Zuiden; van het Oosten of Westen, die worden gezond. Welgelukzalig is de mens, die op Hem vertrouwt!

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 1963

Alle Volken | 16 Pagina's

GEEN DAN NAAMAN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 augustus 1963

Alle Volken | 16 Pagina's