Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

TWEEERLEI HEILIGMAKING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

TWEEERLEI HEILIGMAKING

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Iedere soort van heiligmaking maakt 'n mens niet een nieuw schepsel: want velen zijn geheiligd, die nooit vernieuwd waren. Gij leest Hebr. 10:2o van dezulken, "die het bloed des Testaments, waarmede zij geheiligd waren, onrein achtten".

Maar zegt de Heilige Schrift niet, die heiligt en zij die geheiligd worden, allen uit een zijn; om welker oorzaak wille hij zich niet schaamt hen broeders te noemen. Hebr. 2:11. En kan een mens een met Christus wezen en nochtans maar bijna een Christen zijn?

Gij moet weten dat er tweeërlei werk der heiligmaking is, waarvan de Heilige Schrift gewag maakt. Het eene is gewoon en niet krachtdadig. Het andere buitengewoon krachtdadig.

Het werk der heiligmaking, dat goed en krachtdadig is, is een werk des Geestes Gods in de ziel. Rom. 8:12, die machtig makende, om alle zonden te doden ieder gebod te gehoorzamen en met God te wandelen in alle welbehagelijkheid, 1 Petr. 2 en Hebr. 13. Nu, al wie dus geheiligd is, is met hem, die heiligt, een. Christus zal zich niet schamen om dezulken zijne broeders te noemen, want zij zijn vlees van zijn vlees, en been van zijne benen, Eph. 5:30.

Maar er is een meer gewoner werk der heiligmaking, hetwelk onkrachtdadig is ten opzichte van die twee grote werken om: de zonde te doden en Gode te leven, Rom. 6:11. Deze soort van heiligmaking mag de zonde wederhouden, maar ze dient niet om de zonde te doden. Ze mag de takken snoeien, maar ze legt de bijl niet aan de wortel des booms. Ze veegt en versiert de plaats met gewone deugden, maar ze schikt ze niet op met zaligmakende genaden. Marc. 12:44. Zodat een mens maar bijna een Christen is, niettegenstaande zijne heiligmaking.

Er is "ene inwendige heiligmaking en ene uitwendige heiligmaking".

De inwendige heiligmaking is die, welke de ziel en haar afdelingen regeert, als verstand, wil, geheugen en genegenheid. Uitwendige heiligmaking gaat alleen over het leven en de wandel; beide maken ze de mens tot een waar Christen; daarom stelt de apostel in zijn gebed voor de Thessalonicensen samen: "De God des vredes zelve heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel en lichaam worde onberispelijk bewaard, in de toekomst onzes Heeren Jezus Christus". 1 Thess. 5:23.

Een mens is dan geheel en al geheiligd, wanneer hij geheiligd is, beide inwendig en uitwendig, in hart en in de genegenheden, in het leven en in de wandel. De uitwendige heiligmaking is niet genoeg zonder de inwendige; noch de inwendige genoeg zonder de uitwendige, wij moeten "reine handen en zuivere harten hebben", Psalm 24:4. Het hart moet zuiver zijn, opdat wij gene schaamte behalen van binnen; en de handen moeten rein zijn, opdat ons geen schaamte beloopt van buiten. Wij moeten de harten gereinigd hebben van de kwade consciëntie, en het lichaam gewassen met rein water: en onszelven reinigen van alle besmettingen des vleses en des geestes. Hebr. 10:2. Cor 7:1. De inwendige reinheid is de allerheerlijkste: doch zonder de uitwendige is ze niet genoegzaam; de ware Christen bestaat uit beide.

Velen nu hebben reine handen, maar onreine harten, zij wassen het buitenste des drinkbekers en laten die van binnen vol van onreinheid; het eerste zonder het laatste zal een mens niet meer helpen dan het Pilatus hielp, toen hij voor al het volk zijne handen wies, als hij Christus veroordeeld had; hij wies zijne handen van het bloed Christi, en had evenwel de hand in de dood van Christus. De tempelen der Egyptenaren waren zeer kostelijk van buiten, maar van binnen zoudt gij niet dan slangen en krokodillen vinden.

"Want hij is niet een jood, die het in 't openbaar is". Rom. 2:28. Judas was 'n heilige van buiten, maar een zondaar van binnen; in het openbaar een discipel, maar heimelijk een duivel. Joh. 6:70.

Velen geven breed op van inwendige heiligheid en hebben geen uitwendige, dit is het beeld van een profaan zondaar; schoon somtijds mij (zegt hij) een los en ijdel woord ontvalt, of ik dat nu en dan eens zweer, ik meen daarmee geen kwaad te doen en dank God, dat mijn hart zo goed is als het beste; dezulken zijn als die zondaar, van wien Mozes gewaagt: Die zich zelven zegent in zijn hart, zeggende: "ik zal vrede hebben, schoon ik wandel naar het goeddunken mijns harten, om dronkene te doen tot de dorstige".

Sommige geven uitwendige heiligheid voor, zonder inwendige, de Schriftgeleerden en Farizeeën, die voor het oog der mensen "van buiten wel rechtvaardig schenen, maar van binnen waren zij vol geveinsdheid en ongerechtigheid". Matth. 23:28. Schone belijders, maar vuile zondaren.

Inwendige heiligheid zonder uitwendige is onmogelijk; want dan zal het leven niet verbeteren; uitwendige heiligheid zonder inwendige is schadelijk; want het zal het hart veranderen; zonder een of ander is een mens geen waar Christen, een lichaam zonder de ziel kan geen mens genoemd worden, noch de ziel zonder het lichaam; beide behoren ze tot het wezen van een mens; zo is de heiligmaking van beide het wezen van de nieuwe mens. Ware heiligmaking begint van uit het hart, maar heeft hare uitwerking op het leven en de wandel. Dit aldus zijnde, zo kan iemand tot ene uitwendige heiligheid komen, en evenwel bij gebrek van de inwendige, niet beter dan bijna een Christen zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 1949

Goudse Kerkbode | 4 Pagina's

TWEEERLEI HEILIGMAKING

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 1949

Goudse Kerkbode | 4 Pagina's