+ Meer informatie

Een Gordiaanse knoop

2 minuten leestijd

Tegenstanders van Europese eenwording zullen proberen de bevoegdheden bij de lidstaten te laten. Zij beroepen zich terecht op het Verdrag. Hun probleem is evenwel dat de Europese rechter gewoon doorgaat. Bovendien lijken de mogelijkheden voor het Europese Hof toe te nemen vanwege de nieuwe wijze van financiering van het onderwijs in ons land en de kwaliteitseisen die aan het onderwijs worden gesteld. Het streven naar handhaving van het huidige Verdrag houdt dan ook niet in dat de vrijheid van onderwijs buiten schot blijft.

De voorstanders van Europese eenwording hebben geen moeite met het overdragen van nationale bevoegdheden aan de EEG. Zij eisen daarvoor wel bepaalde garanties. Zo kan de EEG wat hen betreft meer coördinerende bevoegdheden krijgen, wanneer in een onderwijsparagraaf garanties staan dat het beleid van de lidstaten wordt gewaarborgd.

Of dat lukt, is zeer de vraag, want een gemeenschappelijk geformuleerd beleid is per definitie algemeen van aard. Bovendien is het niet te voorspellen op welke wijze het Hof de tekst van het Verdrag zal uitleggen. Daarbij komt, dat de ervaringen van de laatste jaren niet veel vertrouwen inboezemen in een goede afloop wat betreft de zelfstandigheid van de lidstaten. Ook het aanpassen van het Verdrag houdt dus niet zonder meer in dat onderwijs een zaak van de lidstaten blijft.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.