Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

LEES MAAR

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

LEES MAAR

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘…als u niet wordt als een kind, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan’ (Mattheüs 18:3)

Veel kerkmensen zeggen dat zij graag willen worden als een kind. Het is heerlijk in alle eenvoud te geloven: vol vertrouwen en overgave. Ambtsdragers beamen en stimuleren dat. Maar Jezus bedoelt iets heel anders, als Hij tegen zijn discipelen zegt dat zij moeten worden als een kind. Het hoort namelijk tot de kern van zijn antwoord op hun vraag: Wie is de belangrijkste in het Koninkrijk van God?

De discipelen zijn als kinderen die graag de beste leerling van de Meester willen zijn. Maar Jezus proeft in hun ijver voor Hem niet alleen liefde, maar helaas ook wedijver. De oerzonde van de hoogmoed komt bij hen om de hoek kijken. In hun dienen van de Here willen zij graag uitblinken. Door beter te willen zijn dan de anderen, zoeken zij hun eigen eer. Zo gaat het vandaag de dag nog bij ambtsdragers en andere gelovigen.

Daarom vraagt de Meester ons heel persoonlijk: Ben jij als een kind geworden? Hij illustreert zijn bedoeling, door een kind bij zich te roepen en in het midden te zetten. Toentertijd had een kind een heel andere plaats tussen de mensen dan nu! Het telde nog niet echt mee en voelde zich gering tussen volwassenen. Vervolgens gaf Jezus deze toelichting: Wie zichzelf vernedert als dit kind, is de belangrijkste in Gods Koninkrijk.

Zo lijkt het erop dat de Meester ons klein wil houden; dat het volgens Hem het beste is als we onvolwassen blijven. Zulke gedachten kunnen alleen bovenkomen, als we denken dat Jezus zijn leerlingen les geeft in psychologie of in het maken van carrière. Hij geeft echter geestelijk onderwijs.

Hij zegt niet dat wij klein moeten blijven. Hij wil dat we – tegen onze natuur in - klein worden, als een kind. Zo gaat het in Gods Koninkrijk: de belangrijkste is degene die zich vernedert. Dat is de koninklijke weg, die God zelf gaat. Zijn Zoon werd namelijk kind. Hij vernederde zich om verlorenen te zoeken en te redden. Om hen te verhogen. Daarom is Hij naar Gods maatstaf de meeste.

Alleen door Hem worden we een kind van God. Jezus zegt ons dat God allen die zich aan zelfverheffng schuldig maken zal vernederen. Alleen zij die zichzelf vernederen, zullen verhoogd worden. Daarom zegt Jezus: alleen wie wordt als een kind kan in het Koninkrijk komen. Dan ben je in Gods ogen belangrijk, want bezig in zijn Geest.

Helaas doorkruist bij Jezus’ discipelen - die toch Christus als hun Heiland kennen - de eigen wil steeds weer hun geloof. De terechtwijzing die de Meester aan zijn twaalf discipelen gaf, is net zo goed op zijn leerlingen van nu van toepassing. Word als een kind, zegt Jezus. Bekeer je van alle geestelijke opschepperij. Alleen dat maakt je bereid de Here en uw naasten te dienen. Dat is niet eenvoudig, het vraagt vertrouwen en overgave. Dit is de weg van Christus, die leidt tot geestelijke volwassenheid en tot het Koninkrijk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 november 2014

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's

LEES MAAR

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 november 2014

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's