Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vijftig jaar Katwijk aan Zee

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vijftig jaar Katwijk aan Zee

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vrijdag 18 maart j.l. is er in de Bethelkerk van Katwijk aan Zee een bijzondere dienst gehouden. Het was in die week 50 jaar geleden, dat de Christelijke Gereformeerde Kerk aldaar geïnstitueerd was. Om precies te zijn gebeurde dat op 14 maart 1944. Het was een goede gedachte van de kerkeraad ter plaatse om de herdenking van dit feit niet op die datum, dus op maandag, te doen plaatsvinden maar op vrijdag. Zo waren meerderen binnen Katwijk en daarbuiten in de gelegenheid om de herdenkingsdienst bij te wonen. Zelf was ik er ook blij mee. Het gaf de mogelijkheid om aanwezig te zijn.

Er mag op een goede en stijlvolle avond worden teruggezien. Voor kerkeraad en gemeente was het verblijdend, dat er een goede opkomst was. Behalve uit eigen plaats zagen we gezichten van oud-leden, die inmiddels naar elders zijn verhuisd. Uit meerdere gemeenten van de classis Den Haag waren afgevaardigden present. Van de oud-predikanten was ik de enige, die er kon zijn. Ds. H.C. v.d. Ent, die ongeveer twaalf en een half jaar Katwijk mocht dienen, was verhinderd. Diezelfde avond was er een afscheidsavond voor hem en zijn vrouw van de gemeente Elburg. Het speet hem wel dat hij zo niet kon komen, maar alles kan nu eenmaal niet tegelijk. Het belangrijkste was de bediening van het Woord Gods, waarin de herdenking van de daden des Heeren centraal stond.

Het zou vreemd zijn als we in ons blad dit jubileum voorbij zouden gaan. Vanaf de eerste verschijning van “Bewaar het Pand” tot nu toe is er verbondenheid geweest aan de zaak, die door ons orgaan wordt voorgestaan. Op de ontmoetingsdagen worden de Katwijkers in de regel niet gemist. Onder menig artikel in ons blad is de naam van Katwijk aan Zee te lezen. Daarin spreekt de band aan de beginselen, die in het verleden bepalend waren voor het ontstaan van deze gemeente en die het vandaag na 50 jaar nog zijn.

Op het gebed van Gods volk

Het is een uitdrukking van wijlen Ds. N. de Jong over de gemeente van Katwijk, waaraan hij tot in het laatst van zijn leven zo verbonden bleef: “..deze gemeente is gebouwd op het gebed van Gods volk”.’t Was op zondag 28 oktober 1979. De omstandigheden waren voor kerkeraad en gemeente moeilijk. Een gedeelte van de gemeente was weggegaan. Zelf wist ik toen dat mijn weg naar Katwijk zou zijn. Nog maar kort tevoren had ik het beroep naar Katwijk aangenomen, dat op een bijzondere wijze tot mij gekomen was. Ondertussen was het die zondag 25 jaar geleden, dat de Bethel-kerk in gebruik genomen was. Dat was toen voor de betrekkelijk nog jonge gemeente een wonder. Ds. de Jong, die juist die zondag preekte, werd erdoor bewogen om er in een aparte preek aandacht aan te geven. De tekst was: Efeze 2:20-22, over het geestelijk Godsgebouw. Hij herinnerde toen aan het ontstaan van de gemeente, ’t Was niet zomaar gebeurd, maar op het gebed van Gods volk.

Nog weet ik, dat het me vanuit Katwijk de volgende dag werd verteld. In een moeilijke situatie is de herinnering aan Gods werk bemoedigend. Diezelfde woorden zijn nu te lezen in de preek, die een plaats heeft gekregen in het herdenkingsboek, dat is uitgekomen bij dit 50-jarig bestaan. De Heere heeft door Zijn wond’re leiding gezorgd voor het ontstaan van de Katwijkse gemeente. Hij heeft het gebed van die Hem vrezen willen gebruiken.

Het was niet uit lust tot het vormen van een nieuwe groepering. We kunnen daarvan lezen in het genoemde herdenkingsboek. De gemeente is geboren uit de nood van de prediking. Langere tijd waren er in Katwijk, die in de bestaande kerken niet hoorden wat zij naar hun diepe overtuiging in de prediking begeerden. De persoonlijke beleving werd er meestal in gemist. De weg, waarlangs de Heere plaats maakt voor Zijn heil in Christus en waarlangs Hij dat heil doet kennen, klonk niet door de verkondiging heen. Dit gemis deed het zoeken in de gezelschappen van die God vrezen, waar de geestelijke dingen vanuit Gods Woord besproken werden. Er was een honger naar Gods Woord.

Zo waren er ook contacten met predikanten buiten Katwijk. In de tijd dat ik in ’s Gravenzande stond hoorde ik vertellen van Ds. D.D. Driessen, die in de twintiger jaren samen met anderen uit zijn gemeente naar Katwijk ging. Van Ds. DJ. van Brummen is het in diezelfde tijd ook bekend, dat hij wel in Katwijk sprak, vanuit Alphen a.d. Rijn.

Lang heeft men ook geprobeerd in de rechte weg om uitzicht te krijgen voor de rechte prediking binnen de kerk, waarvan het merendeel lid was, de Hervormde Kerk, maar het was in die tijd telkens tevergeefs.

In die nood heeft de Heere willen voorzien. Hij heeft daarbij de arbeid willen gebruiken van de man, wiens naam al genoemd is: Ds. de Jong. Zijn verblijf in Rijnsburg, zijn prediking in de gemeentezaal en later in Casa Cara, zijn raad en bemoeienissen zijn middelen geweest waardoor het uiteindelijk tot instituering van de gemeente gekomen is. De weg, die men daarbij insloeg sloot aan bij wat men in het Gereformeerde Weekblad van Ds. I. Kievit las. We kunnen zeggen: niet kerkelijk, maar wél principieel en geestelijk!

Zo heeft de Heere de weg gebaand tot het kleine begin, 9 gezinnen en in totaal 81 leden, de kinderen inbegrepen! Onder de prediking van de eerste predikant Ds. R v.d. Bijl en van de latere dienaren heeft Hij Zijn zegen geschonken. Het ging soms door moeiten heen, maar het Woord Gods is gebleven en tot de dag van vandaag mag de boodschap van recht en genade verkondigd worden.

De herdenkingspreek

In de herdenkingsdienst heeft Ds. J. Veenendaal het Woord bediend met als tekst Psalm 48:10 “O God! wij gedenken Uwer weldadigheid in het midden Uws tempels”.

Na een inleiding, waarin een kort overzicht gegeven werd van de geschiedenis rond het ontstaan, werd thema en verdeling vertolkt: Het gedenken van Gods weldadigheid.

1) . de wijze van dat gedenken

2) . de inhoud van dat gedenken

3) . de plaats van dat gedenken

De achtergrond van Psalm 48 werd belicht. Het is een overwinningslied, waarin de Heere erkend wordt voor Zijn grote daden. Gedenken is het zich voor de geest stellen van Gods onverdiende goedheid. Dat kan alleen maar door een waar geloof. Dat gedenken is maar geen zaak van woorden. Er is bij de dichter een diepe verwondering, vrucht van de verootmoediging van het hart. Eigen kleinheid wordt doorleefd. God wordt geëerd. Dat is voor ons allen nodig op deze herdenkingsavond en telkens weer. In nederigheid en teerheid Gods weldadigheid erkennen.

De inhoud van het gedenken is Gods weldadigheid, ’t Gaat om Gods genade, Gods onverdiende goedertierenheid. Die weldadigheid wordt in het persoonlijke leven van Gods kinderen betoond en gekend. Doemwaardigen wordt die bewezen. Daarin staat het offer van Christus centraal. Door het werk Gods wordt het waar uit en in dat offer alleen. God verheerlijkt daarin Zijn welbehagen. Het is de weldadigheid van eeuwigheid, die ook voortgaat tot in de eeuwigheid.

Zo heeft de Heere ook Zijn weldadigheid betoond in deze 50 jaar. Hij wilde voorzien in de nood der prediking. Hij heeft het gebed van de grondleggers willen verhoren. Tot de dag van vandaag mogen Gods knechten hier arbeiden. Al die jaren heeft God gezorgd voor de rechte verkondiging. Er zijn zondaren bekeerd en tot nu toe is het Woord Gods onder ons als het middel, dat God wil gebruiken tot bekering en geloof.

We mogen gedenken in Zijn tempel. De Heere heeft Zijn Kerk in stand gehouden. Stormen zijn er over de gemeente heengegaan. De Heere is trouw gebleven. Hij gedoogt de val van Zijn Kerk niet. Gelukkig als we behoren tot dat volk, dat alleen maar gelukkig is.

De onderzoekende vraag hoe het vandaag met de gemeente is werd niet voorbij gegaan. Heeft Katwijk niet tijden gekend, dat het Woord Gods met meer kracht en duidelijkheid sprak en ervan getuigd mocht worden? Wordt het nu nog wel zo gehoord en gaat er nog kracht vanuit? Het gaat om wat God in Zijn Kerk geschonken heeft, waarvan deze Psalm zo bijzonder getuigt. God is in haar paleizen. Hij is er bekend voor een Hoog Vertrek. Daar vergadert de Heere de Zijnen. Daar wordt God verheerlijkt vanwege Zijn eigen werk.

Na de eigenlijke dienst sprak Ds. L.W. v.d. Meij als consulent en namens de classis Den Haag. We kunnen erbij zeggen: namens zichzelf! De gemeente van Katwijk is hem niet onbekend. Hij feliciteerde de gemeente, dat deze onder de rechte verkondiging van het Woord Gods mocht zijn. Hij wees er op dat het niet nodig is na 50 jaar de prediking aan te passen aan de smaak van het publiek. Daaraan werd de hartelijke wens verbonden dat dat Woord voortgang mag vinden. Hij eindigde met een spreuk, die hij als jongen vaak zag bij één van de oude voortrekkers, Jacob Jonker: “De tijd gaat snel, gebruikt hem wel”.

Namens de oud-predikanten heb ik zelf een kort woord gesproken. Gememoreerd werd dat Katwijk in de 50 jaren naar verhouding weinig predikanten heeft gehad en dat daarbij de vacante tijden kort geweest zijn. Het wijst op de lange tijd dat zij gemiddeld in Katwijk hebben gestaan. Het is geen slecht teken dat de dienaren niet snel wegvliegen. Uiteindelijk ging het daarbij om Gods goedheid, die Hij onverdiend bewezen heeft. Het gaat om God. Het is alleen door Gods welbehagen dat de Kerk er is en voortbestaat.

Br. Tavenier bood aan het eind het gedenkboek aan. Hij had dit graag eerst gedaan aan de predikanten, die niet aanwezig konden zijn: Ds. v.d. Bijl en Ds. v.d. Ent. In het kort gaf hij de waardering voor hun arbeid weer, die de Heere heeft willen gebruiken voor de gemeente. Nu deed hij het in de kerk aan Ds. v.d. Meij en mij, waarna de gemeenteleden de gelegenheid kregen om het boek in de zaal in ontvangst te nemen.

Zoals altijd onder ons was er een goede ontmoeting met vrienden en bekenden.

’s Heeren daden gedenken

Er is dus een gedenkboek van Katwijk. Het is een mooi en keurig uitgegeven werk. Ruim de helft is gevuld met de geschiedenis van de gemeente. Het is voor de gemeente van Katwijk niet alleen een blijvend aandenken maar ook een lezenswaardig geheel. Het heeft me goed gedaan dat op zo’n waardige manier vooral de moeilijke perioden beschreven zijn. Van harte stem ik in met wat aan het eind staat. Het gaat ons allen aan: “Het moge door ons als een hoge roeping worden gezien om de strijd van het voorgeslacht voort te zetten. Het zou erg zijn als ons voorgeslacht in dit opzicht in de dag des oordeels tegen ons zou moeten getuigen..”.

De andere helft van dit boek bestaat uit preken van de predikanten, die er gestaan hebben, van ieder één.

Het boek is voor anderen dan de gemeenteleden voor ƒ 20,- te verkrijgen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 1994

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Vijftig jaar Katwijk aan Zee

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 1994

Bewaar het pand | 8 Pagina's