+ Meer informatie

Proefkreukels aan alle kanten

3 minuten leestijd

Zo langzamerhand weet iedereen in de autowereld wat het begrip offset-crash betekent. Het begrip staat voor een botsproef waarbij de auto niet frontaal tegen een betonnen muur wordt gereden, maar zodanig dat alleen de helft van de voorkant ermee in aanraking komt. Steeds meer autofabrieken voeren botsingen als deze in hun testprogramma's in, omdat blijkt dat alleen frontale botsproeven niet voldoende zeggen over de veiligheid van een auto.

Heel lang ging men ervan uit dat inzittenden van een auto de ernstigste verwondingen oplopen, wanneer een auto over de hele breedte frontaal tegen een muur of een tegenligger botst. Dat blijkt echter niet het geval te zijn. Dergelijke aanrijdingen vormen maar 21 procent van de ongevallen waarbij zwaargewonden vallen. Ongelukken met de meest verstrekkende gevolgen zijn die waarbij een auto schuin van voren op een andere auto inrijdt. Dit soort ongevallen is verantwoordelijk voor 34 procent van de zwaargewonden.

Van opzij

Op de tweede plaats, gerekend naar ernst van de gevolgen, komt de botsing van opzij: deze zorgt voor 24 procent van de zwaargewonden. Nummer drie is de volledig frontale botsing (21 procent) en op de vierde plaats de botsing waarbij slechts een deel van de voorkant met een tegenligger of een ander voorwerp in aanraking komt, de zogenaamde offsetcrash. Deze botsing is verantwoordelijk voor 12 procent van het aantal ongevallen met zwaargewonden. De overige richtingen waarin botsingen plaatsvinden, zijn relatief van minder belang. Botsingen schuin van achteren leiden tot 4 procent van de zwaargewonden, botsingen recht op de achterzijde tot 2 procent van de zwaargewonden. Over de kop slaan zorgt voor de overige 3 procent.

Op grond van deze gegevens zijn verschillende autofabrieken ertoe overgegaan naast de frontale botsproef ook allerlei andere botsingen uit te voeren. Er worden schuin van voren botsingen uitgevoerd, botsingen tegen de zijkanten van de auto, botsingen van achteren en tests met over de kop slaan (de roll-overs).

Veiliger

Bij een merk als Volkswagen worden per jaar zo'n 200 voertuigen op deze manier vernield, waaronder zelfs kampeerwagens.

Waar het om gaat, is natuurlijk het verwerken van de bevindingen in de constructie van veiliger auto's. Een ongunstig gedrag van de stuurkolom bij een botsing moet bij voorbeeld aanleiding geven tot constructieve verbeteringen aan dit onderdeel, net als het knikken van een A-, een B- of een C-stijl (de aanduidingen voor draagstijlen tussen de carrosseriezijkanten en het dak).

Belangrijk is ook wat er tijdens de botsing met de motor gebeurt. Hoe ver wordt deze naar achteren geschoven en hoeveel van de kinetische energie wordt daarbij geabsorbeerd, om te voorkomen dat het interieur vervormd wordt? En natuurlijk: hoe moeten de veiligheidsgordels worden geïnstalleerd om optimale bescherming te bieden?

Steeds weer wordt aangetoond dat het nogal zinloos is de voorzijde van een auto krachtig te versterken, omdat daardoor de belasting van de inzittenden wordt verhoogd. De voorkant moet bij de crash zoveel mogelijk van de kinetische energie opnemen, opdat een zo klein mogelijk deel van die kinetische energie tot de passagiersruimte en de inzittenden doordringt. Het risico zwaar gewond te worden is het grootst bij aanrijdingen schuin van voren: 34 procent van de zwaar gewonden is een gevolg van dat soort aanrijdingen.

Aan de andere kant moeten de constructeurs erop letten dat maatregelen die een auto bij botsingen aan de voorzijde veiliger maken, niet de gevolgen van een aanrijding aan de zijkant verergeren.

Een auto is het veiligst voor de inzittenden wanneer na een frontale botsing de voorkant van de auto totaal is vernield, terwijl de kooi van de inzittenden zo goed als niet is vervormd en de portieren nog met de hand kunnen worden geopend.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.