Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ouders in gesprek over digitale media

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ouders in gesprek over digitale media

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is belangrijk dat ouders met elkaar spreken over het gebruik van digitale media. „In de opvoeding is een strijd te voeren tegen het digitale geweld dat ons overspoelt, zo wordt wel gezegd. In deze strijd zoeken ouders medestanders en gaan ze met elkaar het gesprek aan.

Allereerst zal dat gesprek binnen het huwelijk moeten plaatsvinden. Het is nodig om in het stellen en hanteren van regels en het bieden van ruimte op één lijn te zitten. Pijnlijk is het dan als een ouder alleen staat, vanwege overlijden of echtscheiding.
Ook is het pijnlijk als het huwelijk weliswaar intact is, maar een van beiden toch het gevoel heeft er alleen voor te staan. Er lijkt geen gesprek mogelijk over te maken keuzes. De kinderen voelen het verschil tussen vader en moeder. Er zit ruimte tussen het zeggen van de een en het doen van de ander. Moeder vindt het voorbeeldgedrag van haar man negatief voor de kinderen, maar ervaart geen veiligheid om het aan de orde te stellen. Of vader maakt zich zorgen over de ruimte die zijn vrouw aan de kinderen biedt, maar kan het niet veranderen.
Hoe rijk is het dan als man en vrouw elkaar steunen in hun onderscheiden rol ten opzichte van de kinderen, en zich realiseren dat hun eigen voorbeeldgedrag van invloed is op de digitale leefstijl van de kinderen. Eén van de wapens tegen de gezamenlijke vijand is het doorlopende gesprek.

Het is ook mogelijk om rondom het thema digitale media contact te zoeken met andere ouders en een collectief te vormen. Vaak spreken ouders dan met elkaar af om het moment van aankoop van een smartphone voor zoon of dochter uit te stellen. Door zulke afspraken ervaart een kind in de groep minder groepsdruk om toch ook een smartphone te hebben. Bovendien blijft de tiener zo nog enkele jaren gevrijwaard van de negatieve invloeden die via de smartphone het leven binnendringen.
Tegelijkertijd is hier niet alles mee gezegd. Wanneer ouders op deze manier een collectief vormen, dreigt het gevaar van afzondering van ouders die met dezelfde intenties tot andere praktische keuzes komen. Er is in de opvoeding, ook rond digitale media, niet slechts één manier om het goed te doen. Van álle ouders die hun kinderen hebben laten dopen en naar reformatorische scholen sturen, mag verwacht worden dat het hun bedoeling is om het kind te beschermen voor wereldse invloeden en aanvallen van de satan.
Ook ouders die hun kind eerder een smartphone geven, voeren een strijd, maar gebruiken wellicht andere wapens. Zij maken bijvoorbeeld afspraken over de hoeveelheid tijd die met het apparaat wordt doorgebracht. Zij zijn intensief bezig met ouderlijk toezicht en investeren veel in het doorlopende gesprek. Ongetwijfeld voelen ook déze ouders zich meer dan eens tekortschieten en hebben zij behoefte aan onderlinge steun. Dit geldt zeker voor alleenstaande ouders.

Om die reden wil ik een derde vorm van ouderlijk gesprek onder de aandacht brengen. Steeds meer kerkelijke gemeenten of schoolbesturen faciliteren ouders die met elkaar een gesprekskring over opvoeding vormen. Het zijn vaak laagdrempelige bijeenkomsten onder leiding van een gespreksleider, waarin gesproken wordt over opvoedkundige thema’s. Dat kan dus te maken hebben met digitale media, maar ook breder, zoals de godsdienstige opvoeding, het stellen van regels en grenzen, de seksuele opvoeding of communicatie in het gezin. De begeleider maakt vaak gebruik van materiaal dat is ontwikkeld door een kerkelijke organisatie of opvoedingsinstantie. Het komt ook voor dat het gesprek plaatsvindt aan de hand van een gezamenlijk gelezen opvoedingsboek.
De kracht van dergelijke gesprekskringen is dat ze duurzame lessen voor ouders opleveren. Lessen die uitstijgen boven een thema als ‘wel of geen smartphone’, maar daar wel alles mee te maken hebben. Het gaat in zulke gesprekken om het gehéél van de opvoeding: „Waarheen zijn we met onze kinderen op reis en wat hebben ze onderweg nodig?”

K. (Korstiaan) Karels MSc.
onderwijsadviseur bij Ds. G.H. Kerstencentrum

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 januari 2016

Terdege | 92 Pagina's

Ouders in gesprek over digitale media

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 januari 2016

Terdege | 92 Pagina's