+ Meer informatie

Toch forse bouwlocaties bij Schiphol mogelijk

Provincie sluit compromis met Haarlemmermeer

3 minuten leestijd

HAARLEM - Zelfs wanneer Schiphol na 2010 doorgroeit naar 40 miljoen passagiersbewegingen per jaar is het mogelijk in de nabijheid van de luchthaven grote bouwlocaties te ontwikkelen. De provincie Noord-Holland heeft met het gemeentebestuur van Haarlemmermeer overeenstemming bereikt over de plaats van 15.000 nieuwe woningen. Die komen in Hoofddorp en Vijfhuizen en -tegen de zin van het Ryk- in Nieuw-Vennep.

Dit heeft gedeputeerde F. de Zeeuw (PvdA) van mimtelijke ordening gistermiddag tijdens een persconferentie in het Haarlemse provinciehuis bekendgemaakt. De provincie heeft de nieuwbouwlocaties afgezet tegen een zogenaamde "vrijwaringszone", die uitgaat van een geluidsnorm van ten hoogste 30 Kosteneenheden (Ke). Dat is aanzienlijk scherper dan de 35 Ke vraarmee het Rijk rekening houdt. Hoewel het niet voor de hand ligt, kan de vrijwaringszone nog worden Ijeïnvloed door de resultaten van onderzoeken naar de externe veiligheid en de nachtvluchten.

Volgens De Zeeuw heeft de provincie gekozen voor een vrijwaringszone bovenop de inmiddels bekende geluidscontouren om missers voor de toekomst te voorkomen. „We hebben het zekere voor het onzekere genomen". Uit de gisteren bekendgemaakte resultaten blijkt dat niet aan de eerder geplande locaties hoeft te worden geknabbeld.

Gedeputeerde Staten zijn wel tegemoetgekomen aan de wens van Haarlemmermeer om een relatief groot aantal woningen in Nieuw-Vennep toe te laten. In ruil daarvoor zijn B en W van Haarlemmermeer bereid af te zien van een verdeling van de locaties over meerdere kernen. In de plannen van GS komen er in Nieuw-Vennep 6000 nieuwe woningen; Hoofddorp is goed voor 7500 woningen en in Vijfhuizen zijn 1500 huizen gepland.

Conflict

Het Rijk wil nog steeds dat in het kader van de Vinex het gebied tussen Heemstede en Hoofddorp wordt volgebouwd. Daar ziet De Zeeuw niets in. Hij is het niet eens met het door Den Haag gehanteerde argument dat grootschalige woningbouw bij NieuwVennep de mobiliteit niet ten goede komt. „Wij sluiten aan bij bestaande kernen en bestaande voorzieningen. Een secundaire reden is dat het hele ROA-gebied op korte termijn weinig boilwlocaties heeft. In Nieuw-Vennep kan snel worden gebouwd. Tenslotte is het volbouwen van het gebied richting Heemstede strijdig met ons voornemen aan de rand van de Haarlemmermeer een groengebied in te richten".

In het concept-bestemmingsplan Haarlemmermeer wordt rekening gehouden met de aanleg van de 30 miljoen gulden kostende Zuid-Tangent. Voor de bouwlocatie Nieuw-Vennep is een extra aftakking vereist.

Volgens De Zeeuw is de luchthaven Schiphol positief over het streekplan, dat de luchthaven de ruimte biedt door te groeien tot een echte mainport. Dit ondanks het feit dat de provincie uitgaat van maximaal 30 tot 35 miljoen passagiersbewegingen in 2010. NoordHolland wil een beperkte groei. „Wij houden vast aan de eerder afgesproken 10.000 woningen", aldus De Zeeuw, die gisteren niet nader inging op het conflict tussen provincie en Rijk over de geluidsbelasting.

Satelliet

In het streekplan wordt verder geen rekening gehouden met de door Schiphol gewenste satelliet tussen de vierde en de nieuw aan te leggen vijfde baan. Voor de provincie is dat voor het jaar 2010 zeker niet aan de orde, ook in verband met de andere opvattingen van GS van Noord-Holland over de groei van de luchthaven.

De keuzenotitie van de provincie wordt maandag besproken door de statencommissies. De geluidsperikelen rondom Schiphol komen donderdag in commissieverband aan de orde.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.