Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Gelukkig dat er dankdag is"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Gelukkig dat er dankdag is"

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

leder jaar worden in de maand november de dankdagen gehouden. De meeste gemeenten doen dat de eerste woensdag van november. Veel Zeeuwse gemeenten houden de dankdag de laatste woensdag van november. Als een gemeente geen eigen predikant heeft, wordt het vaak op weer een andere dag gehouden. Maar in geen enkele gemeente wordt de dankdag overgeslagen. Er worden op zo'n dag twee of drie kerkdiensten gehouden. Zomaar een dag van afzondering, midden in de week. Als de maatschappij doordraait, zit jij ir. de kerk. En dat is goed. Want de Heere is het waard! Heeft Hij ook niet voor jou gezorgd?

Danken, wanneer doe je dat? Denk je er maar één keer perjaarovernawat de Heere heeft gegeven? !n de tijd van het Oude Testament had men meerdere dankdagen per jaar. Tijdens het paasfeest werd de Heere dank toegebracht voor de eerste vruchten van de gersteoogst. Het pinksterfeest stond in het teken van de dank voor de tarweoogst. Er waren dus meerdere dankdagen.

Dat heeft ons iets te zeggen: wij moeten er regelmatig over nadenken wat de Heere ons geeft. Ten diepste moeten we dat iedere dag doen. En dan niet alleen met woorden, maar met het hart. Dat vraagt de Heere immers van ons.

Aan het eind van de oogsten was er in Israël een bijzonder feest. Het werd door de Joden 'hét feest'genoemd.

Het duurde zeven dagen en was bijzonder vreugdevol. Dit slotfeest was het Loofhuttenfeest. Dat was eigenlijk het echte dankfeest. Nu was immers de héle oogst ingezameld? De laatste vruchten die werden ingezameld waren bijzonder: druiven, olijven en fruit. Dat waren luxe vrachten. Zo was er een opklimming in de goede dingen die de Heere had gegeven: gerst, tarwe en uiteindelijk de bijzondere vruchten. Dat werd opgemerkt en daarom was er een vreugdevol Loofhuttenfeest.

Tel jij ook al het goede op wat je van de Heere hebt gehad? Daar is de dankdag voor. We moeten stilstaan en opmerken.

Veel gehad

Tijdens het Loofhuttenfeest moest het voii< Israël hutten bouwen van takken en bladeren (Leviticus23:39-43).

Waarom? Moest Israël terugdenken aan de woestijnreis die veertig jaar duurde? Nee, want daarin was niet veel vreugde. Dat was een reis door de brandende zon, met veel ellende. De Heere had het Loofhuttenfeest ingesteld bij de berg Horeb. Toen was het volk nog maar kort geleden uit Egypte getrokken. Op dat moment stelde de Heere het Loofhuttenfeest in. Opdat het volk zou terugdenken aan hetgeen de Heere tot dat moment had gegeven. Wat was dat? Dat was de verlossing uit Egypte. De Heere zegt dat duidelijk in Leviticus 23: Opdat uw geslachten weten, dat Ik de kinderen Israëis in loofhutten heb doen wonen, ais Ik hen uit Egypte uitgevoerd heb (vers 43). De Heere zegt als het ware: "Denk in je hut van takken en bladeren maar na over de uittocht, de doortocht door de Rode Zee, het wonder van Maraen Elim. Maar vergeet ook niet dat Ik die God ben Die het water uit de rotssteen liet komen."

Nu zijn deze gebeurtenissen in de woestijn, beeiden van het goede wat de Heere geeft in Zijn dienst. Jij hebt veel gehad in de kerk. Je mocht horen van het wonder van de wedergeboorte. Je zag de bediening van de Heilige Doop. Het doopformulier spreekt over de Rode Zee. Het doopwater maakt scheiding tussen de wereld en de kerk. Wat een voorrecht dat je onder de afzonde - ring van het genadeverbond mag leven. In de kerk worden we gewezen op de Rotssteen Christus en de stromen van genade de uit Hem voortvloeien. Inderdaad, je hebt in de kerk veel gehad. Genoeg om op de dankdag over na te denken. Stel dan ook de vraag aan jezelf of al deze dingen vruchten voor je hart hebben nagelaten.

Dagelijkse leven

Later heeft het Joodse volkaan het Loofhuttenfeest nog enkele gebruiken toegevoegd. Eén daarvan is de zogenaamde 'loelav'. Verschillende takken of twijgen werden met een citroen samengevoegd tot een 'feestruiker'. H et Joodse volk van vandaag kent dat gebruik nog. Men ontleent het aan Leviticus 23: En op den eersten dag zult gij ij nemen takken van schoon geboomte, palmtakken, en meien van dichte bomen, met beekwilgen; en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Cods, zeven dagen vrolijk zijn (vers 40). Joodse mensen bewegen deze feestruiker iedere dag een keer voor de Heere. Men zingt er ook bij: Looft den HEERE, want Hij is goed, want Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid (Psalm 118).

Dit gebruik is een herinnering aan al het goede wat God heeft gegeven. De feestruiker symboliseert de bundeling van al het goede uit Gods hand. Als de loelav wordt bewogen, is dat het toppunt van vreugde op het Loofhuttendankfeest.

De Heere heeft ook jou veel gegeven in het leven van iedere dag. Gezondheid, misschien wel geslaagd voor je examen, vriendschappen, misschien weinig zorgen, een baan en nog zoveel andere dingen meer. Wat is het leven druk. Daarom komen we zo weinig toe aan het overdenken van het goede wat God geeft in het gewone leven. Wat gelukkig dat er een dankdag is! Een gewone werkdag die voor de dienst des Heeren is bestemd. In Psalm 103 staat: En vergeet geen van Zijn weldaden.

Echt dankbaar

Op de dankdag gaat het over dankbaarheid. Maar wat is dat eigenlijk? Je kunt de Heere met woorden bedanken. Dat moet ook, maar is dat genoeg? Je mag je dankbaarheid laten blijken door een extra gift in de collectezak. Dat is ook goed, want tijdens het Loofhuttenfeest werden veel offers gebracht (Leviticus 23:36-37). Als de Heere zoveel beeft gegeven, is Hij het dan niet waard om van onze overvloed iets terug te geven?

Maar is je dank in woord en gift voor God échte dankbaarheid? Het blijkt in Jesaja 1 dat de Heere verder kijkt dat dc buitenkant: Brengt niet meer vergeefs offer, het reukwerk is Mij een gruwel; de nieuwe maanden, en sabbatten, en het bijeenroepen der vergaderingen vermag Ik niet, het is ongerechtigheid, zelfs dc verbodsdagen. De Heere kijkt of jouw hart dankbaar is. Een dankbaar hart is een hart dat niet begrijpt dat de Heere zoveel goeds heeft gegeven. Je was het immers niet waard? Dan wordt beleefd dat alles was verzondigd. Maar ondanks dat wilde de Heere toch nog zorgen. Dan ben je op de dankdag verootmoedigd en verwonderd. Zo'n hart wil de Heere in gunst aanzien. De offeranden Cods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Cij, o God! niet verachten (Psalm 51).

Met zo'n hart kun je dankdag ouden. Ook als je het moeilijk hebt. Misschien denk je dat er voor jou niet zoveel te danken

valt. De achterliggende maanden kunnen heel moeilijk geweest zijn. En dan toch dankdag?

Ja, dat kan. Meteen gebroken hart. Dan heb je door genade met je verdriet op de dankdag een plaats bij God. En daar is het goed.

Kan jij wel echt dankbaar zijn? Nee, niet uit jezelf. Daar heb je de Heere Jezus voor nodig. Hij is de volmaakte dankende Hogepriester. Om Jezus' wil kan een schuldige jongere een goede dankdag hebben. Laat dat het gebed maar zijn!

Eeuwig dankbaar

Voor verootmoedigde zondaren wordt het straks eeuwig dankdag. Dan worden de vruchten uit het werk van Christus voor eeuwig genoten. Gods kinderen mogen voor altijd wonen in Gods tent. Verlang je daar wel eens naar? Dan heb je ook begrepen wat een verbroken en een verslagen hart is. Christus zal Zich over zulke verlorenen neerbuigen en alle tranen van de ogen afwissen. Eeuwig dankdag. Mijn God U zal ik eeuwig loven, omdat Gij het hebt gedaan (Psalm 52). Zing jij op die dankdag mee?

Ds. C.Ncele

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 oktober 2003

Daniel | 1 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 oktober 2003

Daniel | 1 Pagina's