Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een preek voor negers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een preek voor negers

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mpofu, cle negerouderling, zou dus de gids zijn, en het aangeboren instinkt zou hem hierbij helpen.

Zonder aarzelen wees hij de weg. Ik zag in het minst geen verschil tussen de bomen en struiken links en rechts of vooruit. Dikwijls baande de wagen zich een weg over jong struikgewas. Enkele malen stootte de auto op een lelijke boomstronk. Eens dacht ik, dat cle vooras door midden zou breken.

Mijn ogen brandden in mijn hoofd door het onophoudelijk ingespannen turen. Om negen uur doemdeii de omtrekken van twee schaapskooien op in het licht van cle autolampen: Makwatenieschool, onze kampplaats.

Van rust kon echter nog geen sprake zijn. Twee van ons laadden de auto uit, terwijl cle andere twee brandhout gingen zoeken. Weldra brandde er een laaiend vuur in het midden van de lemen vloer van het „schoolgebouw." Een grote driepoot ging op het vuur, waarin al spoedig onze avondmaaltijd, bestaande uit maispap, kookte. Het volksvoedsel is: dunne maispap 's morgens, dikke maispap 's middags en nog dikkere maispap 's avonds. Hier worden dan vlees of bonen of bosgroenten (boombladeren) bij gegeten. Na de avondmaaltijd werden de noodzakelijkste dingen voor cle zondag klaargemaakt. Het was een genoegen te zien, clat zij uit zichzelf hun schoenen voor de zondag poetsten, voldoende brandhout klaar legden, enz., zodat op Gods Dag geen onnodige dingen gedaan behoefden te worden. Na met elkaar de dag met een korte huisgodsdienstoefening besloten te hebben, begaven wij ons om elf uur ter ruste.

Wij waren doodmoe, maar met een klein besef, clat 's Heeren goedheid en bescherming ons veilig op onze plaats van bestemming gebracht had en ons bewaard had op cle gevaarlijke wegen; tevens met de stille bede in het hart, dat vele heidenen morgen onder het inwendige gehoor van Gods Woord zouden mogen komen, en dat de Heilige Geest licht mocht werpen op een gedeelte van de Waarheid, zodat we Gods Woord in alle eenvoudigheid en zuiverheid zouden mogen prediken.

Ik sliep op een hard kampbed in mijn eierdonse slaapzak, maar de slaap was zoet, ach té zoet, zodat ik al sliep, voordat ik een Schriftgedeelte voor cle volgende dag overdacht had.

Om zes uur werd ik wakker door de bekende geluiden van Kipolie, die het smeulende houtvuur aan het oprakelen was. Om half acht begonnen de negerkinderen te komen, om als gewoonlijk de zondagsschool te bezoeken.

Na de zondagsschool leende ds. Mzamo een fiets en ging op weg naar één van onze andere scholen, een vijftien km verder in het bos, om daar een dienst te leiden.

In de loop van de morgen begonnen cle mensen samen te stromen. Velen kwamen van zeer ver. Ik vrees, clat niet allen kwamen om Gods Woord te horen, maar om de blanke zendeling te zien. Er komen hier bijna nooit Europeanen. Een enkele maal een politiejeep, wanneer er een misdaad gepleegd is.

Het opperhoofd was er ook. Het is een rustige, fijne kerel, clie geregeld naar cle diensten komt. Hij heeft al tweemaal gevraagd om gedoopt te worden, maar daar hij meerdere

vrouwen heeft, is zijn geval nog in bespreking. Om twee uur leidde ouderling Mpofu de eerste dienst. Hij sprak met grote ernst over 1 Kon. 22 : 30, waar koning Achab, clie zich vermomde, veilig gevoelde in het gevaar. Zo is ons hart van nature, maar de Heere ziet de schuldige zondaar, dwars door zijn vermomming heen.

Om half vier begon ik de tweede dienst, die Mpofu vertolkte. Er was een honderdtal mensen bij elkaar; misschien één of twee, die enige kennis hadden van de weg ter zaligheid. Ik trachtte te spreken over Galaten 5: cle werken van het vlees en de vruchten van de Geest.

„Lang geleden, " zo begon ik, is Mzilikazi met zijn soldaten van zijn koning Ghaka weggelopen. Zijn soldaten gingen gewillig met hem mee. Zij wisten, clat zij daardoor ontrouw waren aan hun koning. Jullie zijn de kinderen van Mzilikazi. De leider van het hele menselijke geslacht is ook met alle mensen, blank en bruin, van zijn Koning weggelopen. Dat was Adam in het Paradijs. Wij hebben daardoor cle wetten van onze Koning, cle almachtige God, gebroken. Wij zijn gewillig met Adam meegegaan naar een ander koninkrijk, het koninkrijk van satan. De duivel is onze vorst geworden. Hij heeft ook een wet. Zijn wet is het tegenovergestelde van de Wet van God. Enkele van de geboden van cle duivel vinden we in Galaten 5 : boerderij, ontucht, afgodendienst, tovenarij, haat, tweedracht, toorn, vechten, ontrouw, valse leer, afgunst, moorden, dronkenschap, feesten, enz. Hoe meer we clie dingen doen, hoe beter we hem dienen. Vorst satan heeft veel mooiere namen voor zijn geboden. Hij noemt ze in het algemeen onschuldige vermaken. Maar cle Bijbel noemt het met een vreselijk woord: zonde.

Wat is het loon voor het nakomen van satans wet? Hijzelf belooft voorspoed, rijkdom en genoegen. Maar de Bijbel zegt, dat het loon der zonde de dood is; hel en eeuwige verdoemenis, omdat we van onze rechtmatige Koning weggelopen zijn en Zijn wetten hebben gebroken.

Nu, opdat niemand zeggen kan: ik kende de wetten van die grote koning God niet.... laat ons in het kort Zijn Wet, de Tien Geboden, horen....

Nu heeft het de grote Koning behaagd, om Zijn eigen Zoon naar ons toe te sturen met een boodschap, een boodschap des levens, naar het land van Zijn doodwaardige onderdanen. Hij gewillig en bekwaam om de wet, die Zijn onderdanen gebroken hebben, te houden. Hij gewillig en bekwaam, cle doodstraf te dragen, clie Zijn onderdanen verdiend hebben, omdat zij zich aan hoogverraad schuldig gemaakt hebben. Hij gewillig en bekwaam, om die zondige onderdanen, voor wie Hij geleden heeft en gestorven is, uit de klauwen van vorst satan te verlossen. Hij gewillig en bekwaam, om zulke verlosten met Zich mee te nemen naar Zijn eigen Koninkrijk."

Het zou ditmaal te veel plaats vergen om verder te gaan. De volgende keer hopen we te vervolgen en te zien, hoe de negers de weg werd gewezen om uit cle macht van satan verlost te worden.

LANDROVER

Verantwoording van de weer vele giften voor cle „Landrover" moet ditmaal wachten tot ons volgend nummer.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 mei 1960

Daniel | 8 Pagina's

Een preek voor negers

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 mei 1960

Daniel | 8 Pagina's