+ Meer informatie

Een perrontoezichthouder heeft een echte duizendpootfunctie

3 minuten leestijd

„Als alle treinen mooi op tijd rijden, het station goed draait en de reizigers tevreden zijn, is onze werkdag geslaagd." Dat vinden Jannie Hurenkamp en Marten Eggen. Beiden zijn perrontoezichthouders op het NSstation Zwolle. Een echte duizendpootfunctie.
„Als ik alles op moet noemen wat we zoal doen, ben ik wel een halfuur bezig", denkt Marten Eggen. Een indrukwekkende lijst werkzaamheden weet hij vervolgens op te noemen. „Allereerst kijken we in de overdrachtpapieren van de vorige dienst hoe de zaak ervoor staat. Op het perron zijn we vervolgens verantwoordelijk voor het geolied laten verlopen van de treinenloop en de gang van zaken op het station." Wat dat zoal kan inhouden, is zeer verschillend.

Vraagbaak
Jannie Hurenkamp: „Voor de reizigers ben je in de eerste plaats een vraagbaak. Ook zorg je voor de sociale veiligheid. Door er te zijn, door EHBO te verlenen in voorkomende gevallen. Het sociale aspect uit zich vooral in service aan de reizigers. Bij voorbeeld door iemand die zijn laatste aansluiting heeft gemist een kop koffie aan te bieden en een taxi voor hem te regelen." Terwijl het verhaal van Jannie onderbroken wordt door enkele reizigers die willen weten waar hun trein staat, gaat Marten verder: „Als er een treinstel kapot is, regelen wij een reservetreinstel. We sluiten na de laatste trein de gebouwen en de spoortunnel af Ook bewaken we de reinheid van de perrons. Desnoods maken we zelf schoon."

Aansluiting
Als laatste meldt Jannie nog dat perrontoezichthouders onmisbaar zijn in een gestroomlijnde treinenloop. Wij houden contact met de verkeersleiding. Heeft de trein vanuit Groningen vertraging, dan zorgen wij dat de trein naar Kampen even wacht, zodat de reizigers hun aansluiting niet missen." Het werk kent twee diensten, een vroege en een late. De vroege dienst start om halfzeven en eindigt om half drie. De late dienst start om half drie en loopt door tot elf uur. De spitsuren zijn de drukste momenten", verklaren beiden.

Stressbestendig
Om perrontoezichthouder te worden heb je minimaal mavo nodig met twee vreemde talen. Je krijgt een interne opleiding van drie maanden. Voor het theoriegedeelte doe je een examen en daarna volgt op het station waar je gaat werken de praktijkopleiding. „Werkelijk alles moet je weten van het station en zijn omgeving", vertelt Marten. „In deze baan moet je kunnen improviseren, incasseren, stressbestendig, klantgericht en tactisch zijn", vindt hij. Jannie kijkt stressbestendig het station af en knikt.

==

Hou dit in de gaten
Sinds de recent uitgevoerde verzelfstandigingsoperatie bestaat de NS uit vier bedrijfseenheden: NS Reizigers, NS Cargo (goederenven/oer), NS Stations en NS Vastgoed. Daarnaast zijn er ondersteunende bedrijfseenheden, zoals NS materieel en NS Beveiligings Services. Voor perrontoezichthouders van NS is aandacht voor de reiziger van groot belang, denk aan de verontwaardiging die ontstond toen het verhaal ging dat NSpersoneel reizigers van concurrent Lovers niet zou mogen helpen in- en uitstappen. Naast een klantgerichte instelling vraagt de NS van haar personeel brede inzetbaarheid, flexibiliteit en het dun/en nemen van initiatief. De Spoorweg-cao gaat ervan uit dat personeel zeven dagen per week beschikbaar is. Voor perrontoezichthouders met bezwaren tegen zondagsarbeid wordt in principe geen uitzondering gemaakt.
Mr. J.W. Rouwendal stafmedewerker RMU

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.