Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vergeven, eindeloos vergeven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vergeven, eindeloos vergeven

De opdracht van de Heere Jezus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Iemand loopt tegen je aan, maar draait zich gelijk om: Oh sorry, ik lette niet op. Geen probleem, kan gebeuren. Je vergeeft het. Een simpel voorbeeldje, dat iedereen wel eens overkomt. Maar wat als de ander geen sorry zegt? Dan ben je misschien nog wel even een beetje boos: Hij kan toch op zn minst sorry zeggen? Je hebt het niet vergeven.

Dit is een heel klein voorbeeldje, maar als christen zou je de ander altijd moeten vergeven. Onvoorstelbaar. Want wat als iemand je echt pijn heeft gedaan? Als iemand je beledigd heeft bijvoorbeeld, of over je geroddeld heeft? Kun je diegene vergeven? Misschien word je wel boos als je dit leest: nee, natuurlijk kun je dat niet vergeven! Je kunt toch niet zomaar over je heen laten lopen? Dat is waar. Als mensen je kwaad doen hoef je dat niet zomaar te laten gebeuren. Je mag ze daarop aanspreken. Maar ze ook vergeven! Denk maar aan Jezus en Petrus. Petrus heeft de Heere Jezus drie keer verloochend. En de Heere laat hem voelen dat het niet goed is, maar vergeeft hem toch.

Boosheid of vergeving
Het is niet voor niets dat het onze opdracht is om te vergeven. Kwaad met kwaad vergelden lost niks op. Het wordt vaak alleen maar erger. Als mensen boos op elkaar zijn kan dat eindeloos duren. De ruzie lost niet op door iemand ‘terug te pakken’. Het lost vaak pas op als iemand sorry zegt. Daarom is het belangrijk om anderen te vergeven. In de plaats van nog meer boosheid zet je vergeving. De ruzie houdt dan in ieder geval van jouw kant op.

De les van Jezus
De Heere Jezus legt Zelf uit waarom wij onze medemens moeten vergeven. Je leest het in Mattheüs 18. Daar vertelt Hij een gelijkenis. Een slaaf heeft tienduizend talenten schuld bij de koning (een miljoenenschuld, zouden wij zeggen). Hij knielt voor de koning en vraagt om geduld, want hij zal alles terugbetalen. De koning is onder de indruk en scheldt alles kwijt.
De slaaf loopt vervolgens naar buiten en komt een andere slaaf tegen, waarvan hij nog honderd penningen krijgt (in vergelijking tot die miljoenenschuld ongeveer € 100). Ook die slaaf vraagt om geduld, maar hij zal het uiteindelijk terugbetalen. Daarop laat de slaaf, die net zijn miljoenenschuld kwijt is, de andere slaaf in de gevangenis gooien totdat hij de schuld afbetaalt.
De Heere Jezus laat zien dat het zo niet moet. Wij moeten onze medemensen vergeven, omdat de Heere Jezus de schuld van zondaren op Zich heeft genomen. Jij hebt zelf genade nodig, dan moet je ook zelf je medemens vergeven. En als je iets van Gods genade mag kennen, dan geeft de Heere daarvoor ook het verlangen in je hart.

Hoe vergeef je?
Vergeven is niet makkelijk. Je moet eerst je eigen gevoel aan de kant zetten. Want je voelt vaak boosheid, een wraakgevoel, misschien wel haat. Daarom begint vergeving met gebed. Daarin vertel je de Heere wat er gebeurd is en vraag je of Hij wil helpen om de ander te vergeven. Het mooist is als je de ander kunt vertellen dat je hem of haar vergeven hebt. Toch levert dat niet altijd mooie reacties op. De ander kan nog steeds boos op jou zijn, ondanks dat je hem of haar vergeven hebt. Als je écht vergeven hebt, maakt dat niet uit. Dan heb je rust in je hart en kun je zelfs bidden voor de ander. Of de ander verlost mag worden van de boosheid.

Spijt
Het is een stuk makkelijker om te vergeven als de ander spijt heeft. Bedenk dat ook als je zelf iemand gekwetst hebt of iets lelijks hebt gezegd. Het is voor de ander makkelijker om jou te vergeven als hij weet dat je er spijt van hebt.

Maar ook zonder dat iemand spijt heeft, hebben we de opdracht om te vergeven. Dat is misschien wel het moeilijkste. De Heere Jezus zegt dat we zelfs de mensen moeten vergeven die ons vervloeken, haten en vervolgen (Matth. 5:44). Kun je het je voorstellen? Dat betekent dat een Noord-Koreaanse gevangene zijn bewakers toch vergeeft.

Voorbeeld
Maar kijk eens naar de Heere Jezus. Hij werd geslagen, bespuugd, bespot en zelfs aan het kruis gespijkerd. Hij werd niet boos, Hij wachtte niet tot de soldaten er spijt van kregen, maar zei: “Vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen”. Als je zo slecht behandeld wordt, zonder dat je het verdiend hebt, dan is vergeving heel moeilijk. Toch vergaf de Heere Jezus. En Hij leert het ons bidden: “Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.” Bij Hem is alles te krijgen wat je nodig hebt, ook om te kunnen vergeven.


Waarom vergeven?
- Voor de Heere. Hij vraagt: heb je vijanden lief, vergeldt niemand kwaad voor kwaad, vergeef zeventig maal zevenmaal, overwin het kwade door het goede.
- Voor anderen. Je overwint het kwade en zet er iets moois voor in de plaats.
- Voor jezelf. Een gevoel van wraak of woede is niet prettig. Als je kunt vergeven ben je dat vervelende gevoel kwijt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 april 2014

Daniel | 32 Pagina's

Vergeven, eindeloos vergeven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 april 2014

Daniel | 32 Pagina's