Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wijsheid gerechtvaardigd (II)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wijsheid gerechtvaardigd (II)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

door M. Goudriaan, Lunteren

"Doch ie Wijsheid is gerechtvaardigd geworden van Haar kinderen " Matth. 11: 19b

Onze tekst maakt duidelijk dat de Wijsheid haar kinderen heeft. Deze kinderen staan tegenover de kinderen die op de markt spelen en die niet tot droefheid en niet tot vreugde te bewegen zijn. Zij huilen niet bij het zingen van de klaagliederen en dansen niet bij het spelen op de fluit. Geen berouw op de boeteprediking van Johannes en geen vreugde bij het evangelie van de Heere Jezus. Anders is het bij de kinderen van de Wijsheid. Zij weten van het geraakt worden door de oproep tot berouw en bekering en van verslagenheid voor God. O God, wie ben ik voor U? ! Maar ook kennen zij de vreugde over de genade in Christus. Het maakt iets los in hun hart als ze zien hoe Jezus omgaat met tollenaren en zondaren. Het brengt bij hen iets van de hartelijke toewending tot Hem. Dat Hij Zich inlaat met mensen die alles verspeeld hebben voor God!

We zagen al dat in de Spreuken gesproken wordt over de Wijsheid. Welnu, de Wijsheid spreekt dan herhaaldelijk over haar kinderen. Kinderen, hoor naar Mij. Ik zal Mijn kinderen leiden. Mijn zoon. Mijn dochter, geef Mij uw hart. De kinderen - ze zijn door de Wijsheid tot leven gebracht. Christus brengt in de kracht van Woord en Geest tot eeuwig leven. Daar mogen we in ieder geval aan denken bij onze tekst. Maar deze kinderen worden ook door de Wijsheid onderhouden, zoals kinderen onderhouden worden door hun ouders. Zo leven de kinderen door de Wijsheid. In het Heilig Avondmaal bijvoorbeeld wil Christus de Zijnen betuigen: Ik zal voor u instaan. U mag in al uw hulpeloos- heid op Mijn kosten leven. Onuitsprekelijk is de wijsheid waarmee Christus mensen in Zijn handen trekt en vervolgens ook in Zijn ontfermende handen bewaart. Overweeg dat eens!

Er worden mensen door de prediking van Johannes tot berouw en bekering gebracht en door het Evangelie van de Heere Jezus opgericht en getroost. In tegenstelling tot de kinderen op de markt weten zij wel van droefheid en kennen zij wel vreugde. Zowel bij de woorden van Johannes over de bijl aan de wortel van de boom, als bij de woorden over Christus en het heil in Hem, weten zij met hart en ziel: deze woorden zijn waarachtig! Dit zijn woorden van wijsheid! Beter kan ik alles verliezen dan deze woorden verliezen. De kinderen van de Wijsheid worden overwonnen door de wijsheid van God, door het Woord. Geraakt door het Woord worden ze neergelegd aan de voeten van Christus om in Hem leven en heil te zoeken.

We kunnen trouwens, als het over deze kinderen gaat, dicht bij onze tekst blijven. De discipelen van Johannes kwamen bij Jezus: bent U het, of verwachten wij een Ander ...? Jezus antwoordt: boodschap Johannes wat jullie horen en zien: blinden worden ziende, kreupelen lopen, doven horen, armen wordt het evangelie verkondigd. Hier gaat het over de kinderen. Ik was blind van mezelf. Ik hoorde niet echt naar Gods Woord. Ik wandelde niet op de weg des levens. Maar Hij...! Hij doet zien en horen en lopen. Wat is er wat de kinderen niet van Hem ontvangen? Is dat een bemoedigende boodschap voor u, als alles u ontbreekt?

De kinderen bidden: dat we ons met waarachtig vertrouwen hoe langer hoe meer aan Uw Zoon overgeven. Daarnaast gaat het in het avondmaalsformulier over bezwaarde en verslagen harten die gespij zigd en gelaafd worden door Hem. U begrijpt wel, als u dan hoort over mensen die de verschijning van de Heere Jezus van harte hebben liefgekregen, dan gaat het over dezelfde mensen. Bent u er trouwens één van, van de kinderen van de Wijsheid? Of zegt u: ik weet niet hoe ik dat kan worden? Dan weet Hij het wel! Raad en verstand is bij Mij, zo verzekert Hij, hoor dan naar Mij en leg u neer aan Mijn voeten.

Nu was er nog een derde: de Wijsheid wordt gerechtvaardigd door haar kinderen. In Zijn grote goedheid heeft de Heere Johannes de Doper gezonden, de heraut. Men zegt van hem dat hij de duivel heeft. Nog meer toont God Zijn wijsheid en goedheid als Hij Hem zendt Die dé Wijsheid is. Men bestaat het om Hem een vraat en wijnzuiper te noemen. Maar zal dan de wijsheid van God alleen maar gesmaad en veracht worden? Zal dé Wijsheid zomaar terzijde geschoven worden? Zal de grote Koning dan niet aanbeden worden en zal Hem geen hulde gebracht worden? Ontstellende gedachte! Maar... de Wijsheid zal gerechtvaardigd worden! Wat blijft er voor de kinderen over als zovelen om hen heen voorbijgaan aan Christus? Dan hebben zij, hoe veel of hoe weinig er ook zijn op een bepaalde plaats, de wijsheid te rechtvaardigen. Er is voor hen geen beter werk.

Wat gaan de kinderen uit onze tekst groot denken van de wijsheid (Wijsheid) van God. Van de weg die God gebaand heeft tot verlossing.Van het Woord van God. Maar vooral: van Hem Die de Wijsheid is! Dat Hij een weg tot het eeuwig behoud heeft uitgedacht en gebaand. Staat u wel eens als aan de grond genageld voor het aangezicht van God. Heere, dat U zo werkt! De kinderen gaan heel hoog opzien tegen Hem Die de Wijsheid is, de Weg, de Eerste en de Laatste.

Wat is dat dan precies, de Wijsheid rechtvaardigen? Mag ik een paar dingen noemen? De wijsheid van God in het redden van zondaren goedkeuren. Bewonderen. Het van harte eens worden met de weg tot behoud in Christus. De weg van zaligheid door Christus alleen en door genade alleen. Met hart en ziel instemmen met deze weg van behoud. Is dat zo moeilijk dan? Daar zijn we het toch allemaal wel mee eens zeker. Nou, dat zit nog. Van huis uit ben ik het daar helemaal niet mee eens. Andere wegen tot het leven liggen mij beter. Kijk daar het evangelie ook maar op na. Wat heeft de Heilige Geest er een werk aan om mij in te winnen voor het evangelie van Christus. Het zit niet in me, maar het is genade om me te laten redden door een Ander, me als vijand te laten verzoenen met God.

Welnu, de Wijsheid wordt gerechtvaardigd. De kinderen krijgen deze weg tot behoud lief. Of om het anders te zeggen: ze krijgen de verschijning van de Heere Jezus van harte lief. Hij wordt de Grootste voor de kinderen. De eeuw^en door gaan er toch velen, ouderen en jongeren, groot denken en spreken van Hem. Anders gezegd: Hij maakt Zichzelf heerlijk bij de kinderen. In het geestelijk leven zijn er momenten dat ik zeg: al zou nu de hele wereld Hem een vraat en wijnzuiper noemen, dan is Hij voor mij de Grootste en de Heerlijkste ter wereld. Dan nog wil ik mijn behoud buiten mezelf in Hem zoeken. Wat een onmetelijke wijsheid en goedheid, dat U, grote Christus, Wijsheid Gods, er bent als ik hulpeloos ineenzink en er van mij uit geen weg tot behoud is. Dat Uw machtige armen er zijn als ik mezelf geen stap voorwaarts breng op de weg der zaligheid. Dat U zelfs het kwade, de tegenspoed in dit leven weet te gebruiken om mij niet te laten omkomen met hen die deze wereld voor hun één en al houden en die U wel kunnen missen. Dat U het als de Wijsheid Gods zo weet te maken dat alle dingen mij ten goede moe­ ten medewerken. Dat U Uzelf geeft opdat ik niet sterf, maar leef.

Als deze meditatie ertoe bijdraagt dat de Wijsheid door u gerechtvaardigd wordt, ben ik gelukkig. Als er zijn die zich door deze tekst gewonnen geven, uitleveren aan Hem, of als er zijn die temeer de weg tot behoud in Hem liefhebben, is dat een rijke vrucht van het Woord. Maar de voUe vervulling van wat hier staat, komt nog. Eenmaal wordt de Zoon van God met de Vader en de Heilige Geest groot gemaakt door een schare die niemand tellen kan. Zonder ophouden! Zijn lof zal de hemelse bruiloftszaal tot in de verste uithoeken vervullen. Dan zal Hij Zich met al de kinderen voor de Vader stellen en zeggen: Vader, zie hier. Ik en de kinderen die Gij Mij gegeven hebt. In de zaligheid van de kinderen schittert eeuwig de onuitsprekelijke wijsheid van de Vader, de Zoon en de Geest. Wel eens heimwee?

Wat huiveringwekkend als tot mensen die onder de evangelieverkondiging zaten, gezegd moet worden: er werden klaagliederen voor u gezongen, maar... er werd u op de fluit gespeeld, maar...! De Schriftgeleerden zien niet in dat al hun werken de dood in zich dragen, maar de kinderen gaan zich verwonderen over de wijsheid van Gods werken. Ze verwonderen zich het allermeest nog over Hem Die de Wijsheid is!

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 januari 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

De wijsheid gerechtvaardigd (II)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 januari 2004

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's