Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CITROEN XANTIA BREAK - RENAULT LAGUNA BREAK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CITROEN XANTIA BREAK - RENAULT LAGUNA BREAK

Frans comfort, veel ruimte en kwaliteit

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zowel de Renault Laguna als de Citroen Xantia is al weer een paar jaar op de markt. Om de verkoop te stimuleren, en vooral omdat de markt erom vraagt, zijn de beide auto's nu ook als stationwagon leverbaar. Of op z'n Frans: Le Break! Een dubbeltest met comfort en ruimte als trefwoorden.

De Renault Laguna Break is opmerkelijk vormgegeven. Zeker in vergelijking met zijn voorganger; de 21 Nevada. Vooral de achterste zijruiten die tot in het dak doorlopen en de druppelvormige achterlichten zijn opvallend. Citroen, een merk dat normaal gesproken vrij buitenissige auto's fabriceert, is met het vormgeven van de Xantia Break veel behoudender geweest. Dat wil niet zeggen dat de Xantia Break niet mooi is. Integendeel zelfs. Persoonlijk vind ik het een van de mooiste stationwagons van dit moment.

Motor en prestaties
De Citroen Xantia Break is in Nederland leverbaar met vier benzine-motoren, variërend van 1,8 liter tot een 2,0 Turbo. Daarnaast is er een 1,9 Turbo Diesel motor beschikbaar. In de testauto lag een 97,4 kW (135 pk) leverende 2,0 liter zestienklepper. Deze geeft de 1327 kg zware auto aansprekende prestaties. Vanuit stilstand ijlt hij in 10,3 seconden naar de 100 km/uur en weet uiteindelijk 198 km/uur te bereiken.
De met 1275 kg iets lichtere Laguna kan dat met zijn wat zwakkere motor niet helemaal bijhouden. De 83 kW (115 pk) 2-litermotor brengt de auto in 11.4 seconden naar de honderd en stopt pas bij 190 km/uur. Naast de hier ten tonele gevoerde 2,0 liter acht-klepper, levert Renault de Laguna in Nederland ook nog met een dito 1,8litermotor en een temperamentvolle 2,0 zestien-klepper. Voor de dieselaars is er een exemplaar met een slagvolume van 2,2 liter beschikbaar.

Beide motoren zijn gekoppeld aan een vijf-versnellingsbak. De Lagunabak heeft korte schakelwegen en laat zich vlot door de versnellingen bewegen. Ook de versnellingsbak van de Xantia is op bedrijfstemperatuur prima te bedienen. Als de bak koud is, laat de eerste versnelling zich er echter slechts met moeite in leggen. De beide koppelingen zijn licht en pakken goed op. Als minpuntje zou misschien opgemerkt kunnen worden dat het aangrijppunt van de Xantiakoppeling nogal hoog ligt.

De Xantia-motor is onder alle omstandigheden erg stil. In de Laguna is de motor bij hogere toerentallen wat beter hoorbaar, maar nooit in storende mate. Tijdens de testperiode lag het verbruik van de Laguna Break op gemiddeld 1 liter per 10.5 kilometer. Het verbruik van de sterkere Xantia Break lag iets hoger. Met 1 liter brandstofkwam hij gemiddeld 10,3 kilometer verder. In aanmerking genomen het stevige gewicht en de vlotte prestaties zijn dat nette waarden.

Weggedrag en besturing

Tegen het veercomfort van een Citroen kan nog steeds geen andere auto op. Het is en blijft verbazingwekkend met welke souplesse het hydro-pneumatische onderstel de oneffenheden absorbeert. De testauto was voorzien van het zogenaamde Hydractive II onderstel. Dit houdt in dat de vering -door een computer gestuurd- harder wordt bij hard remmen en scherpe bochten. In de praktijk heeft de auto een rotsvaste wegligging en een zeer goed bekrachtigde besturing. Kortom, een perfecte combinatie.
De Renault Laguna is voorzien van een 'gewoon' onderstel. De auto kan natuurlijk niet aan het comfort van de Xantia tippen, maar qua weggedrag behoort hij zeker tot de beste van zijn klasse. Grote oneffenheden neemt hij onmerkbaar en kleine oneffenheden zijn alleen te horen. De banden slaan namelijk nogal op kleine randjes. Al is een stationwagon natuurlijk niet bedoeld voor snel bochtenwerk, toch laat de auto u niet in de steek als u een keer haast hebt. In bochten helt de Laguna wel wat over, maar kleeft als het ware aan de weg. De Laguna heeft een fijne, bekrachtigde stuurinstallatie die ook op hogere snelheden nog strak en vertrouwenwekkend aanvoelt. Beide auto's remmen strak en goed. Het gevoel in het pedaal is bij de Renault wat zacht. Bij de Xantia is het zaak om even te Een Terdege-team van vier personen (m/v) test elke maand twee auto's. Marco van DIjke, een van de testrijders, vat hun bevindingen samen. wennen aan de directheid van het remvermogen.

Comfort
Een bekende uitdrukking is: Frans comfort. Beide auto's maken dit waar. De vering is reeds genoemd, maar ook het lage geluidsniveau en het weinige windgeruis dragen bij aan het comfort. In de Renault staan stevige stoelen die een goede ondersteuning geven. Er is ruim voldoende hoofd- en beenruimte, ook achterin. De instap voor is wat lastig door de snel dalende voorruitstijl. Deze neemt ook nogal wat zicht weg op bijvoorbeeld verkeerslichten. Het dashboard is goed overzichtelijk en alle bedieningshendels zitten goed binnen handbereik. Achterin instappen levert geen problemen op. De achterbank is voorzien van drie driepuntsgordels. Als extra is er een tweezitsbankje leverbaar, dat, uit veiligheidsoverwegingen tegen de rijrichting in, in de kofferbak gemonteerd is. Daarmee is de auto een echte zevenzitter geworden. Zonder dit extra bankje heeft de Laguna een kofferruimte van 520 hter (met neergeklapte achterbank 1782 liter).

In deze Xantia zijn een beter stel stoelen gemonteerd dan in de eerste Xantia's. Ze zitten goed, maar de zitting is nog een tikje aan de korte kant. Ook in deze auto is de hoofd- en beenruimte ruim voldoende. In de kofferruimte kan 512 hter bagage zonder, en 1690 liter met neergeklapte achterbank ingeladen worden.
De instap voor is goed. Achter is de uitstap iets moeilijker door wat hoge dorpels. De Xantia heeft een overzichtelijk dashboard. Handig, maar vooral veilig is de mogelijkheid om de radio vanaf het stuur te bedienen. Maar daarvoor moet wel / 420,- op tafel gelegd worden. U krijgt er dan twee speakers bij.
Beide auto's zijn goed afgewerkt. In de Renault kon één minpuntje worden ontdekt in de vorm van een gedraaide gordel. In beide auto's zitten niet al te grote, verlichte dashboardkastjes. Dit gaat bij de Laguna verloren als er een pasagiersairbag wordt besteld. In de Xantia is die niet leverbaar. Een bestuurders-airbag is in de Xantia sinds kort standaard en bij de Laguna een optie.

Uitrusting
Het is niet helemaal eerlijk om de twee testauto's op alle punten met elkaar te vergelijken. Renault had alleen een RN basisuitvoering beschikbaar, terwijl Citroen een luxe SX uitvoering meegaf De Laguna RN is voorzien van: centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, toerenteller (2.0), Stuurbekrachtiging, regelbare dashboardverlichting, elektrisch verstelbare koplamphoogte en ruitewissers met variabele interval. De airbag en de dakrailings zijn extra's.
De Xantia SX heeft centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, waardoor ook de binnenverlichting aangaat. Die gaat pas na enige tijd, of wanneer de auto gestart wordt, weer langzaam uit. Daarnaast beschikt de auto onder andere over een bestuurders-airbag, anti-startcode, regelbare dashboardverlichting, stuurbekrachtiging, elektrische raambediening voor, en een in delen neerklapbare achterbank. Extra's waren er in de vorm van lichtmetalen velgen, mistlampen in combinatie met elektrisch bediende en verwarmde spiegels en elektrische raambediening achter.

Conclusie
Twee ruime Franse auto's, die allebei veel waar voor hun geld bieden. We hebben een lichte voorkeur voor de Citroen Xantia, vanwege zijn sublieme comfort en stille motor. De Renault Laguna is echter in deze (sobere) uitvoering ongeveer ƒ 10.000 goedkoper. Gelukkig is ook de Xantia in goedkopere uitvoeringen leverbaar. Deze hebben niet het mooie, computergestuurde veersysteem van de testauto, maar het eenvoudigere hydro-pneumatische onderstel. Dat overigens ook heel wat veercomfort oplevert.
De goedkoopste Laguna is een RN met 1,8-litermotor. Deze motor lijkt echter gezien het gewicht van de auto niet aan te bevelen. KwaHtatief staan beide wagens op goed niveau, dus het uiterlijk zou de doorslag kunnen geven.
De Citroen Xantia 2.0 16v SX staat voor / 50.385,- in de prijslijst, de Renault Laguna 2.0 RN voor ƒ 42.700,-. De prijzen voor de Xantia Break en Laguna Break beginnen vanaf respectievelijk ƒ 40.995,- en / 39.675,-.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 december 1995

Terdege | 80 Pagina's

CITROEN XANTIA BREAK - RENAULT LAGUNA BREAK

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 december 1995

Terdege | 80 Pagina's