Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE HERDERLIJKE VERZORGING VAN DE GEMEENTE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE HERDERLIJKE VERZORGING VAN DE GEMEENTE

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vraaggesprek met ds. J. Baaijens en ds. J. S. v. d. Net over „het pastoraat"

In de Christelijke Encyclopedie wordt onder het pastoraat verstaan: de herderlijke verzorging der gemeente door Woordverkondiging, Sakramentsbediening, voorgaan in de dienst der gebeden, huisbezoek, vermaning en vertroosting. In dit vraaggesprek willen we het in hoofdzaak hebben over het laatste gedeelte van deze definitie (het pastoraat in enge zin).

Eerst laten we ds. J. Baaijens aan het woord, Ds. Baaijens heeft van 1968 tot 1974 de gemeente Tricht/Geldermalsen gediend. Sinds 1974 staat hij in Rotterdam-Alexanderpolder.

„Ga gerust met al jullie wagen naar de pastorie"

Ds. Baaijens, zou u vooral willen zeggen wat u onder „het pastoraat" verstaaft? Hieronder zou ik willen verstaan het bezoeken van de gezinnen en alleenstaanden, om daardoor op te wekken tot de dienst, des Heeren en te spreken over de vragen van hart en leven. Vermaning moet je daarbij niet opvatten in de zin van bestraffing, maar van opwekking, tot onderwijzing (waarbij uiteraard ook wel eens in bestraffende zin gesproken zal worden). Daarbij mag nimmer de vertroostende onderwijzing gemist worden, maar moet steeds weer gewezen worden op Gods genade voor zondaren en Zijn hulp aan ellendigen.

In de praktijk worden de jaarlijkse huisbezoeken door ouderlingen gedaan en komt de herder voornamelijk bij de zieken, bejaarden, beproefden en rouwenden, zowel thuis als in ziekenhuizen enz. De herder mag echter de anderen niet uit het oog verliezen bij zijn bezoeken.

We lazen eens van een dominee die zei: „Zonder huisbezoek geen goede preek". Ziet u hier een kern van waarheid in?

In de meeste uitdrukkingen zit wel een kern van waarheid. De herder behoort het aangezicht van zijn schapen te kennen, te weten welke hoorders hij onder zijn prediking heeft. Uit persoonlijke gesprekken, soms van hart tot hart, waarbij de vragen en noden blootgelegd worden, kunnen vele gedachten voortkomen, die de prediking beïnvloeden. Het is belangrijk, dat een dominee ook kan luisteren en het kostelijke van het snode kan onderscheiden.

Probeert u er anderzijds tijdens de pastorale bezoeken ook achter te komen hoe de prediking overkomt?

De aard der bevolking speelt hierbij een rol. Bij open aard wordt dikwijls spontaan op de prediking ingegaan, hetzij instemmend, hetzij meer kritisch. Bij geslotenheid is het soms erg moeilijk er achter te komen, hoe het gehoorde verwerkt wordt. Daarvoor is een vertrouwensrelatie onmisbaar. Deze ontstaat soms eerst na enkele jaren, met verrassende resultaten.

De tijd van een predikant is beperkt Er zal wel eens een week zijn, waarin u veel meer wilt en moet doen dan mogelijk is. Wat krijgt dan de voorrang: de voorbereiding van de prediking van de a.s. zondag of het andere pastorale werk?

Dat hangt geheel af van de aard van het voorhanden pastorale werk. Enrstig zieken, sterfgevallen en andere dringende bezoeken of ontvangsten kunnen en mogen niet uitgesteld worden. De voorbereiding voor de prediking mag ook nimmer worden verwaarloosd, doch de Iieere wéét er van, wanneer door andere dringende arbeid de tijd kort is. Hij betoont dat ook, door bij studie, of op de kansel door Zijn verlichtende be-

diening te ondersteunen. Daar kan en raag alleen op gehoopt en gepleit worden, wanneer geen luiheid, of slapheid de oorzaak is.

Merkt u wel eens, dat vooral zieken en bejaarden een bezoekje van de dominee op prijs stellen?

Over het algemeen stellen zij het zéér op prijs., zien zij er naar uit. Het is tot steun in lijden en eenzaamheid. Het luisteren naar en het spreken en bidden met hen schept ook een nieuwe band. Vooral als het Woord des Heeren kracht gaat doen door Zijn Geest. Daar gaat het om in de pastorale zorg. Dan zijn er onvergetelijke bezoeken, met opening in gebed en spreken, zodat ook de pastor wordt gesterkt. Enkele voorvallen:

Iemand door verlamming de spraak verloren, toont bij elk bezoek (jarenlang) zichtbare blijdschap en instemmende gebaren bij het lezen van Gods Woord.

Iemand bijna blind en zéér hulpbehoevend „gevonden" in een ziekenhuis, denkend van God en mensen verlaten te zijn, is na vele gesprekken en biddend worstelen aan Gods troon, gevoerd uit de duisternis tot licht voor haar hart.

Iemand, dement geworden, in een inrichting opgenomen, toonde bij bezoek herkenning en sprak volkomen helder over de genade, aan haar verheerlijkt.

Is omschakeling van blijde naar droevige gebeurtenissen niet moeilijk?

Vooral bij zéér aangrijpende gebeurtenissen (dodelijk ongeluk, sterven van een kind e.d.) is de overschakeling, soms erg moeilijk. Vergeet echter niet, dat de herder dienaar des Woords is. Dat Woord, mag hij brengen tot steun in droefheid en tot verootmoediging bij blijdschap, maar het is tevens ook voor hem de kracht in Zijn bediening. Alléén daardoor kan en mag hij blij zijn met de blijden en wenen met de wenenden.

Hoe komen de jongeren van de gemeente aan hun trekken bij het huisbezoek? Bij de jaarlijkse huisbezoeken worden zij ook door de ouderlingen aangesproken (althans, dit behoort zoals het ook behoort, dat zij aanwezig zijn). De dominee kent hen van de catechisatie. Bij ziekte en andere omstandigheden ontvangen zij dezelfde aandacht als alle anderen, ook bij bezoek aan het gezin. De vertrouwensrelatie is ook hier van belang, zodat zij met hun problemen en vragen de weg naar de pastorie niet alleen wéten, maar ook gaan.

Dominee, hebt u tenslotte nog iets aan onze jongelui te zeggen?

In het jonge leven Zijn dikwijls véél vragen en twijfels. Bedenk, dat alleen Gods Woord het rechte inzicht en antwoord kan brengen. Dit wordt verkregen in de weg van ootmoedig buigen voor de Heere en biddend onderzoeken. De Heere heeft Zijn dienstknechten geroepen en gezonden om aan zondaren Zijn wegen te leren en met raad en steun hen te dienen. Zij zijn ook daarin diep afhankelijk van hun Zender. Ga dus gerust, met al jullie vragen naar de pastorie, maar ga ook in die gang met biddend opzien tot de Heere. Als wij teveel van mensen verwachten, worden wij teleurgesteld. Maar als wij het van God mogen verwachten, zullen wij ervaren, dat Iiij mensen wil gebruiken. Dan geeft de verbondenheid aan. de Heere ook de vertrouwensen liefdevolle band aan elkaar.

We hebben ook met ds. J. S. van der Net van gedachten gewisseld over het pastoraat. Ds. Van der Net is sinds september 1976 predikant te Utrecht.

„De jongeren in hun eigen wereld bereiken"

Dominee, kunt u zeggen wat de betekenis is van het pastoraat?

Het pastoraat is. van grote betekenis, omdat ieder mens in een eigen situatie leeft. Iedereen heeft zijn eigen achtergrond en opvoeding. Daardoor heeft men zijn eigen

levenservaring en eigen problemen. I-Iet is dan ook nodig, dat iedereen persoonlijk wordt benaderd. Een ieder heeft iets eigens en is in zichzelf anders. De reaktie in diverse omstandigheden kan dan ook heel verschillend zijn.

Wordt in het pastorale werk ook in het bijzonder aandacht besteed aan de jongeren

van de gemeente? Ja zeker. Er wordt geprobeerd de jongeren in hun eigen wereld te bereiken. Door jeugdverenigingen en bijbelkringen wordt een gedeelte bereikt. Helaas zijn er altijd heel wat jongeren die tijdens het huisbezoek afwezig zijn en die de verenigingen links laten liggen. Ik denk dat we met elkaar moeten zoeken naar een andere vorm van werken om juist hen ontvankelijk te maken voor Gods Woord.

Komt u bij het werk onder jongeren toel eens verrassende dingen tegen?

Gelukkig wel! Juist toch onder jonge mensen merk je soms hoe verassend het Woord Zijn werk doet en kracht doet, vaak daar, waar wij het niet zouden verwachten.

Er komt een jongere bij u die het helemaal niet ziet zitten. Hoe benadert u zo iemand? Wijst u hem of haar op het uitzicht dat het evangelie biedt?

Je probeert inderdaad te wijzen op het uitzicht dat Gods Woord biedt. Toch moeten we ook oppassen d'at wij niet al te goedkoop te werk gaan. Hoewel het evangelie betrekking heeft op het hele leven en daarom in de kern altijd een oplossing biedt, zouden we er ons toch wel heel gemakkelijk vanaf maken als wij geen aandacht hebben voor sociale en psychologische problemen. Daarvoor moet ook een oplossing worden gezocht.

Misschien een beetje een vreemde vraag, maar hebt u altijd een antwoord op vragen die u tijdens pastorale bezoeken worden gesteld?

Daar kan ik een heel kort antwoord op geven: nee. Veel mensen verwachten konkrete oplossing van hun vragen, maar die kan ik ook niet altijd geven. een

Zou u uit de praktijk van het gemeenteleven enkele vragen kunnen noemen waar veel mensen mee zitten?

Vragen die veel leven zijn bijvoorbeeld: „Hoe weet ik dat ik een kind van God ben? " of „Hoe moet ik mij als christen gedragen in deze maatschappij met haar veranderende normen? " Ook het aantal relatiestoornissen met alle problemen erbij neemt hand over hand toe.

Bent u van mening dat enige kennis van de psychologie belangrijk is voor een pastor of kan het ook zonder?

Psychologische kennis is van groot belang, omdat de kennis van het zielsleven noodzakelijk is om iemand op de juiste wijze te kunnen aanspreken. Bovendien is het nodig algemeen psychologische verschijnselen te kunnen onderscheiden van de werking van de Heilige Geest en het Woord.

Dominee, u komt ongetwijfeld vaak in ziekenhuizen. Als u op een zaal terecht komt waar meer mensen liggen, pakt u dan zo'n gelegenheid aan om wat aan „evangelisatiewerk" te doen?

Je probeert allereerst hardop te lezen en de patiënten in het gebed te betrekken. Soms zoekt iemand dan later kon-takt met je door middel van een praatje of door je later te bellen.

Hebt u tenslotte nog een speciale boodschap voor onze jonge lezers?

Je merkt bij de jongeren vaak nog een te grote schroom om aan de bel van de pastorie te trekken. Vaak komt men als men helemaal verward zit in de problemen en vragen. Probeer ook van jullie kant kontakt te zoeken. Bel rustig bij de predikant aan. Niet dat een dominee alles weet. Integendeel, maar de Heere wil hem. als middel in Zijn hand gebruiken.

Ds. Baaijens en ds. Van der Net, mede namens onze lezers heel hartelijk dank voor uw medewerking aan dit vraaggesprek. We hopen dat onze jongeren wat zullen doen met de wetenschap dat ze welkom zijn in de pastorie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 maart 1979

Daniel | 24 Pagina's

DE HERDERLIJKE VERZORGING VAN DE GEMEENTE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 maart 1979

Daniel | 24 Pagina's